الزام به حضور بازارگردان

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات بورس طی سال‌جاری را الزام شرکت‌ها به حضور بازارگردان عنوان کرد و افزود: یکی از الزامات جدید شرکت‌ها برای پذیرش در بورس تهران، حضور بازارگردان است تا به این ترتیب نقدشوندگی بتواند به راحتی در سهام شرکت پذیرش‌شده جریان داشته باشد. صحرایی در ادامه توضیح داد: به شرکت‌هایی که می‌خواهند عرضه اولیه سهام داشته باشند الزام کرده‌ایم که حتما بازارگردان داشته باشند تا به نقدشوندگی سهام کمک شود.

 چه خبر از معافیت مالیاتی؟

مدیرعامل شرکت بورس درخصوص مالیات تعریف‌شده در بازار سهام نیز گفت: طبق مقررات تعریف شده تنها مالیات بر فروش سهام از سرمایه‌گذاران اخذ می‌شود که معادل ۵/ ۰درصد است.وی ادامه داد: این درحالی است که در لایحه جدید قرار است مالیات بر عایدی سهام نیز اخذ شود که درحال رایزنی هستیم و پیشنهاد داده‌ایم مالیات بر سود سرمایه‌گذاری از سرمایه‌گذاران دریافت شود که این رقم بسیار کمتر خواهد بود. این عدد در پیش‌نویس ۵ درصد بوده اما هنوز به‌طور رسمی مشخص نیست که این عدد به چه میزان خواهد بود و آیا مجلس با آن موافقت می‌کند یا خیر.

 حرکت به سمت بورس بین‌الملل

صحرایی در ادامه با اشاره به آخرین تغییر و تحولات بین‌المللی بورس تهران طی یک‌سال اخیر گفت: در این راستا طی یک‌سال گذشته، تفاهم‌نامه‌های مختلف و مذاکرات بین‌المللی صورت گرفته است که در این میان تفاهم‌نامه بورس تهران و شانگهای از جدیدترین تحولات این حوزه است. وی در ادامه توضیح داد: با بورس شانگهای به‌عنوان چهارمین بورس بزرگ دنیا تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه همکاری‌های متقابل به امضا رسانده‌ایم. بورس شانگهای چین یکی از نزدیک‌ترین بازارهای دنیا به بورس تهران است که در حدود ۱۶۰ میلیون نفر به‌صورت مستقیم در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به گفته صحرایی مذاکرات با بورس کشورهای عربی، مثل بورس عراق و سوریه و بازدید مقامات بورس‌های اروپایی اتریش و سوئیس از تالار بورس حافظ از دیگر اقدامات بین‌المللی بورس تهران بوده است. صحرایی افزود: بورس تهران یکی از اعضای اصلی فدراسیون جهانی بورس‌ها است که به لحاظ افزایش ارزش بازار و بازدهی، رتبه نخست را در این نهاد بین‌المللی دارد. همچنین بورس تهران بزرگ‌ترین عضو فیاس از لحاظ ارزش بازار است که جایگاه دوم نیز به فرابورس ایران اختصاص داشته و جایگاه سوم نیز از آن بورس مصر است.

 فعالیت صندوق توسعه بازار

مدیرعامل شرکت بورس در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به فعالیت‌های صندوق توسعه بازار اشاره کرد و گفت: بزرگ شدن صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های بورس تهران در شرایط فعلی است. وی در ادامه توضیح داد: طبق سازوکار صندوق مزبور، هیچ سرمایه‌گذاری در نهایت بیشتر از دو روز در صف‌های خرید منتظر نخواهد ماند و پس از ثبت درخواست فروش، می‌تواند به نقدینگی مورد نیاز خود دست پیدا کند.

 جذابیت آتی سبد سهام

صحرایی در ادامه ابزار آتی سبد سهام را یکی از ابزارهای جذاب بورس تهران معرفی کرد و افزود: یکی دیگر از اقدامات مناسب شرکت بورس راه‌اندازی سبدآتی سبد سهام است که رویکردهای شرعی آن، از نظر کمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار بررسی و تصویب شده است.وی در ادامه توضیح داد: به این ترتیب،‌ سرمایه‌گذارانی که به یک صنعت خاص علاقه‌مند هستند و بنابر تحلیل‌های معتبر،‌ حضور در این صنایع را مفید می‌دانند یا ترندهای شاخص را رصد می‌کنند، می‌توانند از این ابزار استفاده کنند. به گفته صحرایی، در این حوزه با چهار نماد این ابزار تاسیس شد که هم اکنون تعداد این نمادها به هفت عدد رسیده است.

 لزوم ورود غیرمستقیم سهامداران به بورس

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین اظهار کرد: لازم نیست همه مردم برای ورود به بورس متخصص باشند یا شاید وقت نداشته باشند مدام بازار را رصد کنند. صحرایی ادامه داد: بنابراین هم می‌توان از ابزارهای غیرمستقیم مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرد و هم از طریق مشاوران سرمایه‌گذاری که دارای شناسنامه و مجوز هستند استفاده کرد و توصیه می‌کنم مردم تحت‌تاثیر شایعات فضای مجازی قرار نگیرند.