در روز گذشته با معامله ۲ میلیون برگه سهام به ارزش ۸۶۳ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان شاهد رشد ۳۰۸ واحدی دماسنج اصلی بورس تهران و رسیدن آن به مرز ۳۰۵ هزار واحدی بودیم. رشد ۱/ ۰ درصدی شاخص کل بازار سهام درحالی بود که نماگر هموزن با اثرپذیری یکسان از تمام نمادها طی روز کاری قبلی به رشد بیش از ۱/ ۱ درصدی دست یافت. به‌نظر می‌رسد پیشی گرفتن دوباره شاخص هموزن از دماسنج اصلی بورس تهران معلول عدم دسترسی بورس‌بازان به کانال‌ها و همین‌طور وب‌سایت‌های خارجی برای اطلاع از روند قیمتی کالاها در بازارهای جهانی باشد. در همین راستا می‌توان خاطرنشان ساخت که نوسان تمام ۴ صنعت کالامحور بورس تهران، یعنی کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و شیمیایی، طی ۳ جلسه معاملاتی گذشته کمتر از ۵/ ۰ درصد بوده است.

جبهه‌بندی در بزرگان بازار

در آخرین جلسه معاملاتی هفته جاری شاهد عقب‌نشینی قیمتی برخی از بزرگان کالایی بورس تهران بودیم. به‌طوری‌که از ۱۰ نمادی که بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران داشتند، ۷ نماد موجب فشار بر این نماگر شدند. نکته جالب توجه اینکه تمام این ۷ نماد زیرمجموعه صنایع کامودیتی محور بازار بودند. البته رشد قیمت‌ها در نمادهای بزرگ غیرکالایی بازار علتی شد تا نماگر اصلی بازار همچنان بر مدار صعودی بماند. از طرف مقابل ۳ نماد «حکشتی»، «شبهرن» و «اخابر» در نقش حامیان دماسنج اصلی بورس تهران ظاهر شدند. در این بین، صدرنشینی نماد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بین نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل در نوع خود جالب‌توجه است.

به نظر می‌رسد افزایش نسبی دسترسی‌ها به اینترنت در کنار تنزل قیمت سهام به سطوح پایین در روند اصلاحی اخیر موجب شده تا هیجان ناشی از افزایش نرخ بنزین که در روز یکشنبه موجب شده بود تا بورس‌بازان به شکلی هیجانی اقدام به فروش سهام کنند فروکش کرده و قیمت سهم‌ها به محدوده تعادلی برسد. طی روز گذشته متوسط قیمت‌ها در گروه شیمیایی با افت بیش از ۵/ ۰ درصدی مواجه شد. به‌نظر می‌رسد عاملی که موجب تحت تاثیر قرار دادن قیمت سهم‌های پالایشی به‌ویژه اوره‌ای‌ها شد اصلاحیه «شپدیس» بود. طبق این اطلاعیه مبلغ فروش «شپدیس» برای سال مالی منتهی به شهریور ۹۸ حدود ۱۵۶ میلیارد تومان کاسته شده و علت آن عدم تحقق فروش و همچنین تغییر در نرخ فروش اوره داخلی مطرح شده است. همین امر موجب افت ۱/ ۳ درصدی ارزش بازار پتروشیمی پردیس شد. همین افت علتی شد تا «شپدیس» با فشار ۱۲۳ واحدی در صدر فهرست نمادها با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل بورس تهران قرار بگیرد. «خودرو» امروز پس از رشدهای روزهای اخیر افت حدود یک درصدی را تجربه کرد. دیگر نمادهای خودرویی نیز نوسان متفاوتی داشتند. سهام خودروسازان مانند ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد امروز با نوسان اندکی در محدوده منفی معامله می‌شدند اما از سوی دیگر قطعه‌سازان و نمادهای کوچک این گروه بعضا با رشد و حتی صف خرید همراه بودند. برآیند این رفتار متقابل خودروسازها با قطعه‌سازها باعث عدم تغییر شاخص صنعت خودرو شد.

بازار داغ عرضه اولیه

آخرین عرضه اولیه بورس تهران مربوط به شرکت تولیدی فولاد سپید کویر در هفدهمین روز مهر است. این نماد طی این ۲۶ جلسه معاملاتی به رشد ۱۵۰ درصدی دست یافته است. «کویر» در ۲۶ روز حضور بر تابلو تنها ۳ بار با رشد قیمتی کمتر از ۵ درصد همراه بوده است. در همین راستا می‌توان خاطرنشان ساخت که با توجه به میانگین ۲۷ میلیارد تومانی ارزش معاملات روزانه «کویر» در ماه آبان، این نماد طی روزهای اخیر در صدر فهرست نمادها با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. سهم ۳ درصدی «کویر» از کل ارزش معاملات خرد بورس تهران در آبان در شرایطی اتفاق افتاد که ارزش بازار این نماد حدود ۰۳/ ۰ درصد ارزش بازار کل بورس تهران است. به عبارت دیگر طی ماه جاری «کویر» ۱۰۰ برابر بیشتر از سهمش از ارزش بورس تهران معامله شده است.

در چنین شرایطی به گفته علی صحرایی، مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، قرار است به زودی شاهد ۴ عرضه اولیه دیگر در بازار باشیم. به گزارش «دنیای‌بورس»، صحرایی خبر از عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری کوثر وابسته به بنیاد شهید داد که کار پذیرش آن انجام شده و به‌زودی در تالار بورس درج می‌شود. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: همچنین عرضه اولیه دو شرکت مجموعه گلرنگ که یکی شرکت غذایی کوروش و دیگری شرکت شوینده پدیده شیمی غرب است در فهرست عرضه‌های اولیه قرار دارند. صحرایی در ادامه عرضه اولیه سهام سازمان تامین‌اجتماعی (شستا) را از دیگر عرضه‌های مهم دانست و گفت: این شرکت یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های اولیه در بازار سهام خواهد بود که درحال نهایی شدن مراحل اجرایی است.