آنچه در معاملات این روزهای بازار سهام خودنمایی می‌کند، سرعت بیشتر رشد شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل است. موضوعی که نشان می‌دهد همچنان گروه‌های کوچک بازار با چاشنی هیجان مورد دادوستد قرار می‌گیرند. دیروز بار دیگر شاهد افزایش توجه بورس‌بازان به موضوع افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بودیم. این مهم سبب شد تا دیروز نماد معاملاتی بانک ملت با افزایش محسوس تقاضا، در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل بایستد. به‌دنبال رشد قیمتی «وبملت» دیگر نمادهای بانکی نیز با افزایش تقاضا همراه شدند. یکی دیگر از دلایل رشد قیمتی «وبملت» مسیر کم‌نوسان در سطح حدود ۵۴۰ تومانی طی هفته‌های اخیر عنوان می‌شود که با شکل‌دهی کف قیمتی فضا را برای رشد قیمتی با افزایش ارزش معاملات سهام فراهم کرده است.

در میان خودرویی‌ها نیز سهام ایران‌خودرو دیروز مسیر نسبتا پرنوسانی را دنبال کرد و آخرین معاملات را با افت قیمت به پایان رساند. مباحث پیرامون افزایش سرمایه و تقویت شائبه افزایش سرمایه سنگین در این نماد تقاضا را برای این نماد نگه داشته است. همچنان انتظار برای عملکرد آبان این شرکت و همچنین شفاف‌سازی از میزان احتمالی افزایش سرمایه وجود دارد.در این گروه همچنین مدیرعامل ایران خودرو از کاهش ارزبری ناشی از بومی‌سازی برخی قطعات مورد نیاز خودروهای دارای کسری قطعه خبر داد. فرشاد مقیمی در جریان جلسه با معاون طرح و برنامه وزارت صنعت گفت: به منظور تحقق اهداف جهاد خودکفایی،‌ تاکنون بومی‌سازی و تولید انبوه ۳۳ قطعه هدف‌گذاری‌شده محصولات ایران خودرو، منجر به کاهش ارزبری ۷/ ۱۶ میلیون یورویی شده است.

وی با اشاره به ادامه کاهش خودروهای کف و دارای کسری قطعه افزود: خودروهای دارای کسری قطعه از ۶۱ هزار دستگاه هفته اول شهریور به کمتر از ۲۵ هزار دستگاه رسیده که تا پایان دی‌ به صفر می‌رسد. تولید بدون کسری (‌عبور مستقیم) ‌هم از ۳ درصد تولید روزانه هفته اول مهر به ۵۱ درصد در انتهای آبان‌ رسید.در میان گزارش‌های ارسالی روی سامانه کدال، عصر روز دوشنبه، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فولادی، آمار تولید و فروش آبان و ۸ ماهه سال‌جاری را منتشر کرد و با رشد ۹۲ درصدی درآمد روبه‌رو شد.براین اساس، «فولاد» در دوره یک ماهه از محل فروش محصولات گرم، سرد، پوشش دار و سایر مبلغ ۲/ ۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۸ ماهه مبلغ ۷/ ۲۶ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۹۲ درصدی همراه شده است.

شرکت عطرین نخ قم نیز در ٨ ماه منتهی به آبان ١٣٩٨ از فروش محصولات خود ٨١ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که حدود ١٠ میلیارد تومان آن مربوط به فروش آبان ماه است. مبلغ فروش «نطرین» در مدت ٨ ماهه سال ٩٨ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ٧٢ درصد رشد داشته است. فولاد کاوه جنوب کیش نیز براساس گزارش ارسالی در آبان ۴۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است. مبلغ فروش مهرماه ۳۸۰ میلیارد و میانگین مبلغ فروش تابستان ۵۰۰ میلیارد بوده است. چادرملو در آبان ماه ۷۵۲ میلیارد تومان فروخته است. مبلغ فروش مهرماه «کچاد» ۶۲۰ میلیارد و میانگین مبلغ فروش تابستان این شرکت ۸۵۰ میلیارد تومان بوده است. چادرملو فروش مقداری پایین مهرماه را تا حدودی بهبود بخشیده و ۹۵ هزار تن شمش به نرخ ۳۵۵۰ فروخته است. صنعتی بهشهر تا پایان آبان ماه ۷/ ۲ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشدی در حدود ۱۲درصد داشته است. از نظر مقداری اما با ۱۸ درصد کاهش ۳۶۷ هزار و ۷۰۱ تن روغن نباتی به فروش رسانده است. تعداد تولید تجمعی این شرکت تا پایان آبان ماه ۳۷۱هزار و ۷۷۹ تن روغن نباتی بوده که با توجه به تولید ۴۳۳ هزار و ۵۶۴ تن سال گذشته «غبشهر»، افتی ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت ارتباطات سیار ایران در ٨ ماه منتهی به آبان ١٣٩٨ از خدمات خود ١١۴۶۴ میلیارد تومان درآمد کسب کرد که حدود ١۴١۶ میلیارد تومان آن مربوط به آبان ماه است. مبلغ درآمد «همراه» در مدت ٨ ماهه سال ٩٨ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ٢۵ درصد رشد داشته است. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ۸ ماه نخست سال ۹۸، از فروش محصولات خود ۶٣۶٠ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. فروش آبان ماه «کچاد» حدود ٧۶٣ میلیارد تومان است. به این ترتیب مبلغ فروش این شرکت در مدت ٨ ماهه سال ٩٨ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵٨ درصد رشد داشته است.

«کچاد» همچنین دیروز اعلام کرد موفق به کسب رکوردی جدید در میزان تولید آهن اسفنجی شده است. درحالی کارخانه احیای مستقیم چادرملو اواخر آبان‌ ماه با حضور رئیس‌جمهور به‌طور رسمی افتتاح شد که طی ۸ ماه گذشته میزان تولید آهن اسفنجی در واحد مگامدول احیای مستقیم این شرکت بورسی به یک میلیون و ۱۰ هزار تن رسید. پیش‌بینی شده تا پایان سال‌جاری میزان تولید آهن اسفنجی دراین شرکت بزرگ فولادی به ظرفیت اسمی یعنی یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن برسد. کارخانه فولاد چادرملو در آبان‌ سال‌جاری با تولید ۸/ ۹۰ هزارتن شمش فولادی رکورد جدیدی را در تولید ماهانه به ثبت رساند و در مجموع ۸ ماهه ۶۶۲ هزارتن شمش فولاد در این کارخانه تولید شده است. همچنین طی این مدت بیش از ۳/ ۲ میلیون تن گندله آهن در کارخانه گندله‌سازی و بیش از ۷/ ۶ میلیون تن سنگ‌آهن و کنسانتره تولید شده است. همچنین روز گذشته مدیریت عملیات بازارهای خارج از بورس فرابورس سهام غیرمدیریتی اعلام کرد سه شرکت کارخانه‌های صنعتی آزمایش، پتروشیمی ممسنی و سرمایه‌گذاری جامی به ترتیب در روزهای ششم، نهم و دوازدهم ماه جاری به‌صورت عرضه عمده در فرابورس ایران عرضه می‌شود.