به گزارش «دنیای‌اقتصاد» عزیزالله عصاری در نشست هم‌اندیشی مدیران شرکت‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری معادن و فلزات که با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو و معاونان آن سازمان برگزار شد، گفت: برای جذب نقدینگی موردنیاز تولید، یکی از بهترین راهکارها ایجاد مرکزی معتبر و تخصصی برای رتبه‌بندی شرکت‌ها است.

وی افزود: بانک‌ها نباید در اعطای تسهیلات و اعتبارات شرکت‌های بزرگ و معتبر را مانند مجموعه‌های نامعتبر و کم‌توان ببینند و قواعد و محدودیت‌های جاری برای هر دو گروه یکسان باشد. مدیرعامل «ومعادن» در ادامه با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف نرخ تسعیر ارز (وام‌های دریافتی از صندوق توسعه و بانک‌ها) افزود: اگر تسعیر ارز برای تولیدکنندگان به نرخ روز محاسبه شود، شرکت‌ها، متضرر می‌شوند و این با سیاست‌های کل کشور در سال رونق تولید تناسبی ندارد. وی در بخش دیگری به خطر از دست رفتن بازارهای صادراتی اشاره کرد و گفت: افزایش تعرفه‌ها اگرچه تا حدی مشکلات تامین مواد اولیه فولادی‌ها را در داخل برطرف کرده، ولی این محصولات از سوی بازارهای صادراتی دچار مشکل شده‌اند.

وی تصریح کرد: هرگاه صادرات با کاهش یا وقفه همراه می‌شود، خریداران ثابت سراغ دیگر تامین‌کنندگان می‌روند و حتی با تجدیدنظرهای بعدی در نرخ تعرفه‌ها، بازارها به وضع سابق برنمی‌گردند. در این جلسه عدم توازن در زنجیره تامین مواد اولیه فولاد و لزوم حذف واسطه‌ها، چالش‌های پیش روی تولید فولاد مرتبط با ظهور و پیشرفت فناوری‌های نوین در صنایع مختلف، لزوم بهینه‌سازی سیستم و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در تولید، کاهش هزینه‌های تولید از طریق مصرف بهینه انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.