در این میان شاخص هموزن طی دو روز معاملاتی گذشته رکورد تاریخی خود را دو بار جابه‌جا کرده است. این مهم درحالی رقم خورده است که شاهد کاهش ۰۴/ ۰ درصدی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ سهام بودیم. موضوعی که نشان می‌دهد بار دیگر سهام شرکت‌های کوچک‌تر بورس تهران در کانون توجه بورس‌بازان قرار گرفته است.

رکود بزرگان کالایی

آخرین جلسه معاملاتی هفته جاری با رشد ۱۷۱۴ واحدی شاخص کل بورس تهران و دستیابی به سطح ۳۲۲ هزار و ۵۲۸ واحدی به پایان رسید. با این اوصاف فاصله دماسنج اصلی بازار تا رکورد تاریخی این نماگر در میانه ساعات معاملاتی روز ۱۳ مهر (۳۳۰ هزار و ۴۴۷ واحد)، به کمتر از ۸ هزار واحد رسید. به‌نظر می‌رسد با ادامه یافتن روند صعودی بازار سهام رکوردشکنی دوباره شاخص کل چندان دور از انتظار نباشد. البته رشد دماسنج اصلی بورس تهران با سرعت پایینی رخ می‌دهد. این امر ریشه در رکود نسبی قیمت سهم‌های بزرگ گروه‌های کامودیتی‌محور دارد. از آنجا که کالاها در بازارهای جهانی همچنان در رکود به سر می‌برند، طی مدت اخیر شاهد درجا زدن قیمت بیشتر سهم‌های کالایی بورس تهران هم هستیم.  در همین راستا می‌توان خاطرنشان ساخت که طی روز گذشته نیز شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بازار در مدار منفی بود و با افت ۰۴/ ۰ درصدی مواجه شد. حدود دوسوم نمادهای زیرمجموعه این شاخص به گروه‌های کالامحور بورس تهران تعلق دارند. اغلب این نمادها به غیر از «شخارک»، «کگل»، «مبین» و «نوری» طی روز گذشته در مدار منفی معاملات قرار داشتند. البته از بین چهار نماد مذکور هم تنها «نوری» بود که معاملات خود را در مدار مثبت قیمتی به پایان رساند و سه نماد دیگر به‌رغم قیمت پایانی مثبت (متوسط وزنی قیمت سهم در طول یک جلسه معاملاتی) در آخرین معامله شاهد نزول به سطوح منفی معاملات بودند. دیروز از ۳۸ صنعتی که در بورس تهران معامله شدند، شاهد رشد متوسط قیمت‌ها در ۳۰ صنعت بودیم. در این بین سه صنعت محصولات شیمیایی، کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی بین گروه‌هایی بودند که با افت نماگر صنعت مواجه شدند. از دیگر صنایعی که دیروز با افت متوسط قیمت‌ سهام زیرمجموعه خود مواجه شد، می‌توان به گروه مخابرات با دو نماد معاملاتی اشاره کرد. در شرایطی که «اخابر» با رشد ۲/ ۰ درصدی همراه شده بود، «همراه» با افت قیمتی بیش از ۲ درصدی موجب شد تا شاخص این صنعت تن به افت بیش از یک درصدی بدهد. «رمپنا» با رشد ۹/ ۳ درصدی قیمت طی روز گذشته، با تاثیر مثبت ۳۰۲ واحدی باز هم در صدر فهرست نمادهای با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل قرار گرفت. «حکشتی» هم دوباره به مدار مثبت معاملات بازگشت و پس از ساعت نخست معاملات با مازاد تقاضای معامله‌گران برای خرید در سقف قیمتی مجاز روزانه همراه شد. ارزش بازار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی روز گذشته حدود ۱/ ۴ درصد رشد کرد. این رشد موجب اثرگذاری مثبت ۱۱۹ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران شد و به این ترتیب «حکشتی» جایگاه دومین نماد با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را از آن خود کرد.

رشد شاخص هموزن با اهرم پول

نماگر هموزن که از تغییرات قیمتی تمام نمادها، فارغ از ارزش بازار آنها، به یک مقدار تاثیر می‌پذیرد، این روزها شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. روز سه‌شنبه این شاخص به یک رکورد تاریخی دست یافت. روند صعودی پرشتاب این نماگر موجب شد تا روز گذشته نیز شاهد رشد ۹/ ۱ درصدی آن باشیم. به‌نظر می‌رسد همزمان با تداوم ابهامات در بازارهای جهانی و دیگر ریسک‌های کلان اقتصاد دنیا و کشور، بورس‌بازان ترجیح به خرید سهم‌هایی داده‌اند که اثرپذیری پایین‌تری از این ریسک‌ها دارند. شاهد این مدعا رشد بیش از ۲/ ۱۶ درصدی نماگر هموزن در ۱۳ روز اخیر است. جایی که شاخص کل با بازدهی کمتر از ۷/ ۶ درصدی همراه شده است. در همین راستا با بررسی نمادهای با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل طی روزهای اخیر به نمادهای غیرکالایی مانند «رمپنا»، «حکشتی» و برخی بانک‌ها برخورد می‌کنیم. این خود گواهی بر اقبال پایین سهامداران به نمادهای بزرگ کالامحور است. طی جلسه معاملاتی گذشته، شاهد دادوستد ۱۴۵۱ میلیارد تومان نقدینگی بین معامله‌گران بورس تهران بودیم. به این ترتیب میانگین روزانه ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) طی نیمه نخست آذر ماه به بیش از ۱۴۳۲ میلیارد تومان رسید. این رقم در قیاس با متوسط ارزش معاملات خرد در دو هفته پایانی ماه قبل ۴۴ درصد بیشتر است. البته ارزش معاملات خرد بورس تهران همچنان از سطوحی که پیش از این در شهریور و مهر به آن دست یافته بود، فاصله زیادی دارد.