روز گذشته در شرایطی شاخص کل بازار سهام رشد ۵/ ۱ درصدی را به ثبت رساند که نماگر هموزن با اثرپذیری یکسان از نمادها و رشد ۷/ ۱ درصدی، باز هم شتاب بیشتری در پیشرفت داشت. با رشد روز گذشته دماسنج اصلی بورس تهران، شاهد پانزدهمین جلسه معاملاتی مثبت پیاپی در بازار بودیم. در چنین شرایطی بازدهی شاخص کل از ابتدای سال ۹۸ از ۸۶ درصد فراتر رفت. در همین راستا بازدهی نماگر هموزن نیز طی این مدت به نزدیکی ۲۱۲ درصد رسیده است. درحالی متوسط ارزش معاملات خرد بازار سهام از ابتدای هفته قبل تا روز گذشته به ۱۷۱۳ میلیارد تومان رسیده است که میانگین این متغیر برای دو هفته پایانی آبان ماه حدود ۹۴۴ میلیارد تومان بود. در همین راستا طی روز گذشته ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به ۲۰۹۰ میلیارد تومان رسید که دوازدهمین ارزش معاملات پرمقدار در کارنامه تاریخی بورس تهران است.

با رشد قیمت کالاها در روز جمعه بعد از مدت‌ها شاهد رونق سهام‌ کامودیتی محور بورس تهران هستیم. روند صعودی قیمت این دسته از سهم‌ها در روز گذشته هم ادامه یافت و صنایع کالامحور به ویژه فلزی‌ها طی دو روز گذشته رشدهای بالایی را تجربه کردند. به‌طوری که فلزات اساسی پس از رشد ۴ درصدی متوسط قیمت‌ها در روز شنبه، دیروز هم با رشد ۲ درصدی شاخص صنعت همراه شدند. به این ترتیب بازدهی نماگر این صنعت بزرگ از ابتدای آذر ماه به ۳/ ۱۲ درصد رسیده است. این نکته از آنجا حائزاهمیت است که متوسط قیمت‌های سهم‌های فلزات اساسی در ماه گذشته ۷/ ۱ درصد افت داشته است. همچنین این صنعت در مهر ماه نیز تنها ۳/ ۳ درصد رشد شاخص گروه را تجربه کرده است. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که بازدهی نماگر صنعت فلزات اساسی از ابتدای سال‌جاری به بیش از ۶۴ درصد رسیده است.

در میان شرکت‌های بورسی، «فپنتا» که از روز چهارشنبه هفته گذشته با صف خرید همراه شده، روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال خبر از پیشنهاد هیات مدیره شرکت برای افزایش سرمایه ۳۰۵ درصدی داد. طبق اطلاعیه شرکت صنعتی سپنتا این افزایش سرمایه از محل سود انباشته به منظور تعدیل ریسک کاهش حد اعتباری از جانب بانک‌ها و رعایت الزامات حداقل سرمایه شرکت‌های سهامی عام خواهد بود.

نمادهای گروه کانه‌های فلزی طی سال‌جاری به‌واسطه موانع مختلفی از جمله قیمت‌های جهانی، نرخ دلار و تعرفه‌های داخلی، در قیاس با دیگر صنایع رشدهای پایینی را به ثبت رسانده‌اند. به‌طوری که بازدهی شاخص این صنعت در مهر ماه ۶/ ۲ درصد و در آبان ماه نیز منفی ۳/ ۳ درصد بوده است. اما به‌واسطه رشدهای ۵/ ۱ درصدی در روز شنبه و افزایش ۳ درصدی در روز گذشته، شاخص این صنعت از ابتدای آذر ماه به رشد ۷/ ۵ درصدی دست یافته است. متوسط قیمت‌ها در این گروه از ابتدای سال‌جاری کمتر از ۸/ ۳۵ درصد رشد کرده است.

اتفاق جالب توجه بازار طی روز گذشته افت متوسط قیمت سهم‌های دارویی بود. دارویی‌ها که در سال‌جاری یکی از صنایع پیشرو بازار در بازدهی بودند دیروز در شرایطی با افت ۱/ ۱ درصدی متوسط قیمت‌هایشان مواجه شدند که از ابتدای آذر ماه تا روز شنبه به بازدهی ۷/ ۱۹ درصدی رسیده بودند. به این ترتیب بازدهی این صنعت طی سال‌جاری به کمتر از ۲۲۷ درصد رسیده است. انتظارات مثبت درخصوص حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از چرخه قیمت‌گذاری این صنعت محرک اصلی تقاضا در این سهم‌ها بود. اما دیروز با انتشار لایحه بودجه ۹۹ و رونمایی رسمی از اصرار سیاست‌گذار درخصوص ادامه حیات ارز ترجیحی، شاخص این گروه برخلاف روند عمومی حاکم بر بازار، در مسیر نزولی افتاد.

طی روز گذشته نماد «حفاری» به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت به حالت ممنوع-متوقف درآمد. طبق نظر کمیته فنی موسسه حسابرسی مفید راهبر، حسابرس و بازرس قانونی حفاری شمال با توجه به وجود ابهام در تداوم رویه فعلی کارفرمایان (پرداخت معادل ریالی مطالبات ارزی شرکت با نرخ سامانه سنا) حسابرس معتقد است که سود ناشی از تغییر رویه کارفرما به‌صورت تدریجی و پس از قطعی شدن (دریافت مطالبات مربوطه) شناسایی شود. بنابراین درآمدهای حفاری شمال براساس نرخ ارز حواله داخلی شناسایی و پس از دریافت وجه آن، مابه‌التفاوت به‌عنوان درآمد دوره یاد شده شناسایی خواهد شد. با توجه به نکات فوق سود خالص نیمه اول سال‌جاری گزارش شده در صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی نشده حدود ۴۵ درصد کاهش می‌یابد.

دیروز هم رشد ۴۹۴۳ واحدی شاخص کل به‌واسطه رشد قیمت سهم‌های بزرگ کالامحور و غیرکالایی بورس تهران اتفاق افتاد. در صدر فهرست نمادها با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل نماد بانکی «وبملت» ایستاد. بانک ملت به‌واسطه رشد ۸/ ۴ درصدی که طی روز گذشته در ارزش بازار خود تجربه کرد موجب حمایت ۳۸۹ واحدی از دماسنج اصلی بورس تهران شد. از دیگر نمادهای شاخص‌ساز دیروز نیز می‌توان به «فولاد»، «فملی» و «فخاس» از گروه فلزات اساسی و «کگل» و «کچاد» از صنعت کانه‌های فلزی اشاره کرد.