رئیس شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران در این مراسم با اشاره به گستردگی خانواده مرتبط با حسابداری گفت: در حال‌حاضر بیش از ۳۰۰ هزار نفر دانشجو در این رشته مشغول به تحصیل هستند و با احتساب فعالان حرفه و رشته، حسابداری یک خانواده ۴ میلیون نفری در ایران را تشکیل می‌دهد. رحمت‌الله صادقیان افزود: ما حسابداران امیدواریم بتوانیم با به‌کارگیری سیستم‌های نوین مالی در پیشگیری از فساد مالی و مبارزه با آن و ایجاد رفاه اجتماعی در سطح عمومی جامعه نقش‌آفرین باشیم و بتوانیم با ایجاد اعتماد و اطمینان برای مسوولان و حکمرانان، شرایط مطلوبی را فراهم کنیم.

نماینده کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در مراسم یادشده با تاکید بر اینکه آموزش و سواد تنها درس و مدرسه نیست، گفت: در بیانیه یونسکو، هر آنچه که برای زندگی درست و بهتر زیستن لازم است، سواد محسوب می‌شود؛ بنابراین ارتباطات درست و حفظ محیط‌زیست نیز نوعی سواد است و در این میان تاکید یونسکو بر «سواد مالی» است.

حجت‌الله ایوبی ادامه داد: ما در زمینه سواد مالی، بیسوادان فراوانی داریم؛ اما یونسکو عزم خود را جزم کرده که سواد مالی را در دنیا افزایش دهد که می‌توان از طریق آموزش کودکان در مدارس و آموختن نحوه اداره امور مالی به آنها بسیار موثر بود. همچنین مدیران ما در بخش‌های مختلف به‌شدت به این سواد نیاز دارند. حتی بسیاری از استادان دانشگاه‌ نیز از این دانش بی‌بهره هستند. وی توصیه کرد: همه کسانی که می‌خواهند مدیر شوند باید از طریق آموزش‌های انجمن حسابداران خبره به سواد مالی مجهز شوند.

ایوبی با اشاره به سابقه ۷۰ ساله کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: ایران جایگاه بلندی در یونسکو دارد زیرا مهد علم، آموزش و فرهنگ است و تمدن چند هزار ساله کشور ما را نمی‌توان نادیده گرفت. وی سپس گفت: ما در یونسکو ۱۴ کمیته ملی، ۱۶ کرسی مصوب و ۸ مرکز شماره ۲ بین‌المللی داریم و چند کمیته تخصصی ازجمله کمیته آب و محیط‌زیست راه‌انداخته‌ایم و کمیته سواد مالی نیز به‌زودی کارش را آغاز خواهد کرد.

ایوبی افزود: بزرگان رشته حسابداری و مالی، کاندیدای عضویت در این کمیته هستند و ما می‌خواهیم انجمن حسابداران خبره ایران نیز در این کمیته حضور داشته باشد و با توجه به علوم جدید، کمیته هوش مصنوعی نیز به‌زودی تشکیل خواهد شد. وی در پایان گفت: قرار است آموزش سواد مالی را با کمک شهرداری در ۷ شهر که از دیدگاه یونسکو، خلاق معرفی شده‌اند، آغاز کنیم. در مراسم یادشده از نفرات برتر آزمون‌های انجمن حسابداران خبره ایران، کارکنان برگزیده انجمن، چهره‌های ماندگار انجمن و خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» تقدیر شد.