از این‌رو میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام در هفته معاملاتی منتهی به ۲۰ آذرماه با رشد حدود ۳۰ درصدی نسبت به هفته ماقبل خود از ۲ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. در این شرایط در نبود عرضه‌های اولیه که اینک هفته‌ها از آخرین آنها گذشته است، بازار درصدد خرید سهام در قیمت‌های پایین‌تر است. موضوعی که سبب شد تا روز چهارشنبه اکثر عرضه‌ها در بازار جمع‌آوری شده و انتظار می‌رود اصلاح و استراحت بازار در ابتدای هفته آینده به پایان برسد. در این شرایط بازار سهام هفته گذشته در شاخص کل شاهد رشد قابل ملاحظه ۲/ ۵ درصد بود. این رشد درحالی ثبت شد که روز چهارشنبه شاخص کل اندکی منفی بود و به رقم ۳۳۹هزار و ۳۸۶واحد در پایان هفته کاری رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در هفته مورد بررسی ۹/ ۵ درصد رشد کرد تا اختلاف هفتگی این دو نماگر ناچیز باشد.

در بازار سرمایه معامله‌گران همچنین درحال رصد دو بازار دیگر نیز هستند. در بازار ارز رشد بازار در پایان هفته متوقف شد و جای خود را به روند کاهشی داد تا بار دیگر نگاه‌ها به سمت بازار سهام معطوف شود. در همین حال در بازار جهانی وضعیت مناسب‌تری برای بازار سرمایه رقم خورد. بهای هر بشکه نفت برنت به کانال ۶۴تا ۶۵دلار به ازای هر بشکه وارد شده است. بهای هر تن مس نیز در لحظه تنظیم گزارش (ساعت ۱۳ روز جمعه) به ۶هزار و ۱۷۰دلار و هر تن سرب و روی نیز به ترتیب به یک هزار و ۹۵۶ دلار و ۲ هزار و ۲۸۲ دلار رسیده است.

در خبرهای مهم برای بازار سرمایه وزیر اقتصاد هفته گذشته با هشدار نسبت به بالابودن ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز بهترین مکان سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی را بورس دانست.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با خانه ملت درباره افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: براساس متغیرهای بنیادی اقتصاد نرخ دلار ۸۵۰۰ تومان است، حتی در شرایط بحرانی و افراطی نیز قیمت ارز بیش از ۹ هزار تومان نخواهد بود؛ یعنی مطالعات و ارزیابی‌ها نرخ ارز را بین ۸۵۰۰ تا ۹ هزار تومان تعیین کرده است.

وی افزود: اگرچه در برخی دوره‌ها شرایط بازار ارز نوسان دارد و این نوسانات کوتاه‌مدت و زودگذر است اما دلار بازار مطمئنی برای سرمایه‌گذاری نیست. پیشنهاد می‌شود افرادی که تمایل دارند در بازاری مطمئن و ایمن سرمایه‌گذاری کنند به سراغ بورس بروند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ابراز کرد: بازار سرمایه بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری است، زیرا از یک‌سو منابع پولی و سرمایه مردم حفظ می‌شود و از سوی دیگر به تولید کمک خواهد شد.

در این گروه همچنین مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد: اجرای طرح ۶۰ هزار تنی سوآپ کود اوره از مبدا کرمانشاه آغاز و به این ترتیب این طرح ملی با همکاری و مساعدت شرکت‌های پتروشیمی وارد فاز دوم شد.

حمید رسولی گفت: هم اکنون درحال مذاکره برای آغاز فاز سوم و اجرای طرح سوآپ از طریق شرکت پتروشیمی شیراز نیز هستیم.

وی همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت‌های پتروشیمی پردیس، خراسان و کرمانشاه را برای عملیاتی کردن این طرح در خور تقدیر دانست و برای اجرای فاز سوم این طرح اظهار امیدواری کرد که با همکاری مدیران شرکت پتروشیمی شیراز هرچه سریع‌تر این مهم را عملیاتی کنیم.

در گروه نیروگاهی شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس پیشنهاد افزایش سرمایه سهام این شرکت از ۳ هزار میلیارد به ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال را در دستور کار قرار داده است.

این افزایش سرمایه ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی و ۲۶۰ درصدی از محل مطالبات حال‌شده و آورده نقدی سهامداران صورت خواهد گرفت.

براساس اعلام شرکت، هدف از این افزایش سرمایه تسویه بدهی به سهامدار عمده شرکت یعنی سازمان اقتصادی کوثر و بهبود اصلاح ساختار مالی آن عنوان شده است.

در گروه تصفیه نفت و روغن‌سازی، هیات‌مدیره شرکت نفت پارس براساس گزارش ارائه شده در سامانه کدال، قصد اجرا کردن افزایش سرمایه تفویض شده به این هیات را دارد. بر این اساس، سرمایه این شرکت با ۵۰۰ میلیارد ریال و معادل ۲۵ درصد به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید.

این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال‌شده و آورده نقدی سهامداران صورت خواهد گرفت.

هدف از این افزایش سرمایه حضور در افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌پذیر پالایش پارسیان سپهر عنوان شده است.

طرح پالایش پارسیان سپهر به‌عنوان یکی از طرح‌های تامین خوراک صنعت پتروشیمی به منظور استحصال اتان از گاز‌های خروجی پالایشگاه گاز پارسیان با آبگیری گاز‌های یادشده در منطقه مُهر و جداسازی متان و سپس انتقال باقی‌مانده گاز‌ها از طریق خط لوله به عسلویه، برای تفکیک اتان (و تزریق به خط خوراک) و ارسال محصولات پروپان، بوتان و+C۵ به مخازن ذخیره در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار واقع در شهرستان مُهر استان فارس و ۲۳ هکتار در عسلویه در بهمن ماه ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد. انتظار می‌رود این طرح در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد.

در گروه خودرویی سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تمام ۸۰هزار خودروی ناقص کف کارخانه سایپا که از ابتدای سال ۹۸ تولید شده‌ بودند، تکمیل و تحویل مشتریان شد و از این به بعد عرضه و تحویل محصولات سایپا، منطبق با میزان تولید خواهد بود. وی افزود: خودروهایی که در انتهای سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ و تا پیش از اجرای طرح تولید عبور مستقیم در تیرماه، با کسری قطعات تولید و به‌صورت ناقص به پارکینگ‌ها منتقل شده بودند، با برنامه‌ریزی، کوشش و همت مضاعف مدیران و پرسنل پرتلاش سایپا، تکمیل شده‌ و به اتمام رسید.