در روز جمعه ترامپ در توییتی خبر از توافق تجاری با چین داد. به این ترتیب مرحله جدید تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین اجرایی نخواهد شد. در همین راستا طی روز جمعه شاهد رشد قیمت کالاها در بازارهای جهانی بودیم. به نظر می‌رسد همین اتفاق علتی بر اقبال دوباره بورس‌بازان به بازار سهام شد و شاخص کل بورس تهران روز گذشته حدود ۲/ ۱درصد رشد داشت. البته این در شرایطی بود که نماگر هم‌وزن که اثرپذیری یکسانی از تمام نمادها دارد با رشد ۹/ ۱ درصدی همراه شد. با این اوصاف مشخص می‌شود که همچنان اقبال معامله‌گران به سهام شرکت‌های کوچک‌تر بازار بیشتر است. با رشد روز گذشته بازدهی بورس تهران از ابتدای سال جاری به بیش از ۱/ ۹۲ درصد رسید. این درحالی است که نماگر هم‌وزن طی همین مدت با رشد بیش از ۲۲۵ درصدی همراه شده است. به نظر می‌رسد رشد پایین شاخص کل در پی رکود نسبی حاکم بر معاملات سهام صنایع کامودیتی محور بورس تهران باشد.

در روزی که هسته معاملاتی بورس تهران با مشکل مواجه بود و بسیاری از معامله‌گران از این بابت شکایت داشتند، شاهد معامله ۵میلیارد و ۲۴۸ میلیون ورقه سهام به ارزش ۱۹۹۳ میلیارد تومان بودیم. این درحالی است که مازاد تقاضایی به ارزش ۱۹۷ میلیارد تومان هم برای خرید ۹۹ نماد ایجاد شده بود. البته در طرف مقابل نیز ۲ نماد «دزهراوی» و «آسیا» با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش مازاد سهم‌های عرضه شده این دو نماد در پایان بازار به ۲۷ میلیارد تومان رسیده بود. طبق الگوی سنتی بورس تهران در اغلب روزهای سبز بازار شاهد خرید بیشتر معامله‌گران حقیقی هستیم. اما طی روز گذشته حقوقی‌ها سنت‌شکنی کرده و به‌واسطه خریدهای سنگین در سهم‌های کالایی به‌خصوص فلزی‌ها توانستند سهم خود از مالکیت کل بورس تهران را ۴۳ میلیارد تومان بیشتر کنند.

طی روز گذشته شاهد حضور پرتعداد نمادهای فلزی و شیمیایی در سطوح بالای فهرست نمادها با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل بورس تهران بودیم. فلزات اساسی که بیشترین ارزش معاملات صنایع را داشتند با رشد ۷/ ۱ درصدی متوسط وزنی قیمت‌ها همراه شدند. این رشد در پی افزایش ارزش بازار ۱۸ شرکت بورسی این گروه رخ داد. در سمت مقابل تنها چهار نماد فلزی بودند که افت قیمت را تجربه کردند. به واسطه توییت روز جمعه ترامپ مبنی بر رسیدن به یک توافق تجاری قیمت کالاها در بازارهای جهانی با رشد همراه شد. به طوری که مس به عنوان دماسنج کامودیتی‌ها در روز جمعه تا ۶۲۰۰ دلار بر هر تن هم رشد کرد. در همین راستا شاهد اقبال سهامداران به نمادهای فلزی به ویژه «فملی» بودیم. ملی مس ایران که در پایان بازار تا نزدیکی صف خرید هم پیش رفت با رشد ۴/ ۳ درصدی ارزش بازار همراه شد. به همین واسطه شاهد حضور «فملی» در صدر فهرست نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص کل بورس تهران بودیم. «فولاد» نیز به واسطه رشد ۲/ ۱ درصدی ارزش بازار در جایگاه چهارم این فهرست قرار گرفت. این دو نماد در مجموع موجب حمایت ۶۴۴ واحدی از دماسنج اصلی بورس تهران شدند. دومین صنعت پرمعامله بورس تهران طی روز گذشته گروه شیمیایی بود. شیمیایی‌ها که به واسطه اقبال سهامداران شاهد ۲۰۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله بودند با رشد ۹/ ۱ درصدی شاخص صنعت همراه شدند. از جمله نمادهای این گروه که تاثیر زیادی بر دماسنج اصلی بازار داشتند می‌توان به «تاپیکو»، «فارس»، «پارس»، «نوری» و «پارسان» اشاره کرد. این ۵ نماد در مجموع موجب تقویت ۹۹۹ واحدی نماگر اصلی بورس تهران شدند. در مورد تحولات گروه شیمیایی ابراهیم ولدخانی، مدیرعامل پتروشیمی شازند در گفت‌وگویی با بیدار نامه خبر از تولید گرید پلیمری آر پی ۸۰۱ در مجتمع پتروشیمی شازند داد. وی افزود: پیش از این، تولید این محصول در انحصار کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و کره‌جنوبی بود. این در حالی است که اکنون نیاز کشور به این پلیمر رفع شده و محصول در اختیار واحدهای پایین‌دستی قرار گرفته است. ولدخانی توضیح داد: گرید آر پی ۸۰۱ به‌عنوان ماده اولیه در تولید سرنگ‌های انسولین کاربرد دارد و پیش از این، از کره جنوبی وارد می‌شد که با تشدید تحریم‌ها کره از فروش این محصول خودداری کرد. مدیرعامل پتروشیمی شازند درخصوص اهمیت اجرایی شدن این طرح گفت: تولید آر پی ۸۰۱ از خروج سالانه ۱۰ میلیون دلار جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر باتوجه به اینکه ایران سالانه به ۱۰۱ هزار تن پلیمر آرپی ۸۰۱ نیاز دارد، با ایجاد ظرفیت ۶۰ هزار تنی تولید این محصول در پتروشیمی شازند، شرایط صادرات و ارز آوری فراهم می‌شود.

خودروسازها طی روز گذشته باز هم بر مدار مثبت معاملات بورس تهران قرار داشتند. این صنعت که سومین گروه پرمعامله بورس تهران بود با رشد ۵/ ۱ درصدی نماگر صنعت همراه شد. این رشد در حالی رقم خورد که اکثر نمادهای قطعه‌ساز با صف خرید همراه بودند. البته در سمت مقابل بزرگان خودروسازی مانند «خودرو»، «خساپا» و «خپارس» با رشدهای کمتر از ۷/ ۰ درصدی جلوی رشد بیشتر شاخص این صنعت را گرفتند. طی روز گذشته شاهد پیش فروش چهار محصول سمند، پژو پارس سال، دنا پلاس و پژو ۲۰۷ ایران خودرو با پیش پرداخت ۹/ ۳۶ تا ۴/ ۵۵ میلیون تومانی و تحویل یک ساله بودیم. پیش از این با اعمال تحریم‌های جدید بزرگان خودروساز در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده با ضعف عمل کردند و خودروها را با تاخیرهای بسیار زیاد تحویل دادند.