جابه‌جایی ممتد رکوردها در بورس تهران

در شرایطی که بازار سهام کشور دارای شناوری و عمق کم معاملاتی است، با ورود پول‌های جدید و رشد ارزش معاملات شاهد افزایش بیش از حد قیمت‌ها در نمادهای کوچک‌تر بازار هستیم. این دسته از نمادها به دلیل ارزش بازار پایین‌تر با پول‌های کمتری رشدهای بالایی را به ثبت می‌رسانند. به همین دلیل در مقطع زمانی فعلی نیز به‌‌رغم رونق نسبی بازار جهانی شاهد رشد بیشتر در صنایع کوچک‌تر بورس تهران هستیم. طی روز گذشته ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در بورس تهران به بیش از ۲ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب متوسط ارزش معاملات خرد از ابتدای آذر ماه به بیش از ۱۷۴۴ میلیارد تومان رسیده است. این درحالی است که میانگین این متغیر در آبان ماه کمتر از ۱۰۲۲ میلیارد تومان بود. نکته جالب توجه در معاملات روز گذشته انجماد ۲۵۰ میلیارد پول در پشت صف‌ خرید ۹۰ نماد بورسی بود. به عبارت دیگر در صورت عرضه سهام به ازای تمام تقاضاها این امکان وجود داشت که ارزش معاملات خرد به مرز ۲۵۰۰ میلیارد تومان برسد. به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه رونق بورس در آذر ماه به واسطه رشد نرخ دلار در بازار داخلی ارز و همچنین دریافت سیگنال‌های مثبت از بهبود روابط تجاری آمریکا و چین و نهایتا افزایش نسبی قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی رقم خورده است.

طی روز گذشته صنعت فلزات اساسی با رشد ۴/ ۱ درصدی متوسط قیمت‌ها همراه شد. از ۲۱ نماد فلزی که در روز گذشته معامله شدند تنها سه نماد «فسازان»، «فسرب» و «فلوله» با افت ارزش بازار مواجه شدند و ۱۸ نماد دیگر در مدار مثبت معاملات قرار داشتند. در این بین فولاد مبارکه اصفهان با رشد بیش از ۴/ ۱ درصدی قیمت پایانی موجب اثرگذاری مثبت ۲۵۷ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران شد. به این ترتیب طی روز گذشته شاهد صدرنشینی «فولاد» در فهرست نمادهای با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل بودیم. «فخاس» دیگر نماد فولادسازی بود که در روز گذشته از اثرگذارترین نمادها بر نماگر اصلی بازار سهام بود. فولاد خراسان با صف خریدی که دیروز تجربه کرد توانست به رشد بیش از ۹/ ۴ درصدی ارزش بازار دست یابد. در همین راستا «فخاس» با این رشد موجب حمایت ۲۰۰ واحدی از دماسنج اصلی بورس تهران شد.

از سوی دیگر، سرعت رشد متوسط قیمت سهام خودرویی در روز یکشنبه کاهش یافت. این صنعت روز دوشنبه به مدار منفی معاملات وارد شد و با افتی هر چند خفیف مواجه شد. روز گذشته نیز این اتفاق مجددا تکرار شد و این صنعت با افتی بسیار خفیف در مدار منفی معاملات باقی ماند. این صنعت از ابتدای سال با رشد بیش از ۱۷۵ درصدی متوسط قیمت‌ها همراه بوده است. حال به نظر می‌رسد بورس‌بازان طی روزهای اخیر اقبال کمتری به این دسته از نمادها داشته‌اند و ترجیح به حفظ سود داده‌اند. البته این اتفاق موجب کاهش حجم و ارزش معاملات نمادهای گروه ساخت خودرو و قطعات نشده است. به‌طوری که طی روز گذشته این صنعت در جایگاه دوم صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت.

پرمعامله‌ترین صنعت بورسی طی روز گذشته گروه بانک بود. این صنعت بیش از ۱۹۳ میلیارد تومان از ۲۲۴۸ میلیارد تومان معامله خرد بورس تهران را به خود اختصاص داد. این حجم از معاملات با رشد ۱/ ۰ درصدی متوسط قیمت بانک‌ها همراه شد. در همین راستا می‌توان اشاره کرد که سهامداران «ونوین» و «وخاور» طی روز گذشته رشد بیش از ۵/ ۴ درصدی ارزش دارایی خود را تجربه کردند. در سمت مقابل اما نمادهایی مانند «وبصادر» و «وتجارت» قرار داشتند که با افت بیش از یک درصدی ارزش بازار مواجه شدند.

داروسازها هم سومین رشد متوالی خود را تجربه کردند. متوسط قیمت‌ها در این صنعت با رشد ۷/ ۱ درصدی همراه شد. به این ترتیب متوسط بازدهی صنعت مواد دارویی از ابتدای سال جاری به بیش از ۲۴۴ درصد رسید. «دعبید» که طی روز گذشته با صف خرید نسبتا سنگینی همراه شده بود پس از پایان ساعت کار بازار طی اطلاعیه‌ای خبر از تولید محصولی جدید داد. این محصول که «الاکوئیت» نام دارد قرار است با قیمت ۱۱۷۱ تومان به پخش‌کننده فروخته شود و در نهایت با نرخ ۱۷۰۰ تومانی به دست مصرف‌کننده برسد. «دعبید» تا قبل از ساعت ۱۰ معاملات امروز به‌صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمتی بازگشایی خواهد شد. باید تا بازگشایی این نماد منتظر ماند تا واکنش معامله‌گران به این خبر را مشاهده کرد.

طی روز گذشته شاهد معامله ۳۰ نماد سیمانی در بورس تهران بودیم. از این بین تنها ۶ نماد مازاد تقاضا برای خرید سهام در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) را تجربه نکردند. از این ۶ نماد نیز تنها «سمازن» بود که با افت کمتر از ۱/ ۰ درصدی در مدار منفی معاملات قرار گرفت و پنج نماد دیگری که صف خرید را تجربه نکرده بودند همه با رشد ارزش بازار همراه شدند. در همین راستا شاهد رشد بیش از ۷/ ۳ درصدی متوسط قیمت‌ها در این گروه بودیم. از دیگر نمادهایی که طی روز گذشته بیشترین اثرگذاری مثبت بر نماگر اصلی بورس تهران را داشتند می‌توان به نمادهایی مانند «اخابر»، «حکشتی»، «نوری» و «بفجر» اشاره کرد. در سمت مقابل اما نمادی مانند «رمپنا» بود که با افت ۷/ ۱ درصدی قیمت پایانی خود موجب فشار ۱۳۵ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران شد.