در نهایت رشد دماسنج اصلی بازار سهام به ۲ هزار و ۶۴۵ واحد محدود شد. این درحالی بود که در پی منفی شدن قیمت بسیاری از سهم‌های کوچک‌تر بازار، نماگر هموزن که اثرپذیری یکسانی از تمام نمادها دارد بعد از ۲۴ رشد متوالی، با افت بیش از ۲/ ۰ درصدی مواجه شد. این نماگر طی نیمه نخست معاملات بورس تهران تا ۷/ ۱ درصد هم رشد کرده بود.

با رشد ۷/ ۰ درصدی دماسنج اصلی بازار طی روز گذشته، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال‌جاری از ۱۰۱ درصد فراتر رفت. به عبارتی دیگر ارزش بازار کل بورس تهران از ابتدای سال بیش از دو برابر شده است. در همین حال نماگر هموزن نیز از ابتدای سال‌جاری ۲۴۲ درصد رشد را تجربه کرده است. طی روز گذشته ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در بورس تهران به ۳ هزار و ۲۵۹ میلیارد تومان رسید و یک رکورد تاریخی دیگر از خود به جای گذاشت. نکته جالب توجه در این بین، تغییر مالکیت ۲ میلیارد تومانی سهام به سمت معامله‌گران حقیقی بود. به عبارتی دیگر طی روز گذشته هر دو گروه حقیقی و حقوقی تقریبا به یک اندازه در سمت خرید سهام نشستند. ادامه یا توقف رشد پرسرعت بازار سهام به عوامل متفاوتی بستگی دارد. در این بین با آغاز فصل زمستان به‌نظر می‌رسد عملکرد آذر ماه و همچنین ۹ ماهه شرکت‌ها در این بین از اهمیت بالایی برخوردار باشد. طی روزهای آینده شاهد ترافیک سنگین گزارش‌های دوره‌ای بورسی‌ها در سامانه کدال خواهیم بود.

کانه‌های فلزی طی روز گذشته از صنایع پررونق بورس تهران بودند. این در حالی است که این صنعت از ابتدای سال رشدهای پایینی را تجربه کرده است. اما طی روز گذشته شاهد رشد بیش از ۴/ ۳ درصدی متوسط قیمت‌ها در صنعت کانه‌های فلزی بودیم. به این ترتیب بازدهی این صنعت از ابتدای سال‌جاری به ۴/ ۵۱ درصد رسید. در این بین دو غول سنگ‌آهنی بورس تهران یعنی «کگل» و «کچاد» با رشدهای ۶/ ۳ و ۶/ ۴ درصدی ارزش بازار در جایگاه‌های دوم و سوم نمادها با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل سهام قرار گرفتند. این دو نماد در مجموع موجب حمایت ۶۶۹ واحدی از دماسنج اصلی بورس تهران شدند. طی روز گذشته «ومعادن» هم با افزایش ۲/ ۳ درصدی قیمت پایانی همراه شد تا شاهد اثرگذاری مثبت ۱۶۹ واحدی این نماد بر نماگر اصلی بازار باشیم. در این بین مدیر پروژه گندله‌سازی سنگ‌آهن گهرزمین می‌گوید: پروژه گندله‌سازی گهر زمین به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال درحا‌‌ل‌حاضر راه‌اندازی تست‌های بدون بار را می‌گذراند.

شیمیایی‌ها نیز در روز گذشته با رشد ۸/ ۱ درصدی شاخص صنعت همراه شدند. این رشد بیش از هر چیزی تحت‌تاثیر افزایش ارزش بازار «فارس» بود. صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بازار سهام طی روز گذشته تجربه‌گر مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) بود. در پایان بازار نیز شاهد رشد بیش از ۸/ ۴ درصدی قیمت پایانی (متوسط قیمت سهم در طول یک جلسه معاملاتی) آن بودیم. «فارس» با این رشد به ارزش بازار ۶۵ هزار میلیارد تومانی نزدیک و موجب حمایت ۹۱۰ واحدی از دماسنج اصلی بورس تهران شد.

فلزات اساسی دیگر صنعت کامودیتی‌محور بورس تهران بود که در جریان معاملات روز گذشته رشد متوسط قیمت‌ها را تجربه کرد. این صنعت که با معاملات ۲۴۰ میلیارد تومانی، پس از خودروسازها و شیمیایی‌ها در جایگاه سوم فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار گرفته بود، رشد ۹/ ۰ درصدی نماگر صنعت را تجربه کرد. طی روز گذشته شاهد معامله ۲۲ نماد فلزی در بورس تهران بودیم. در این بین ۱۱ نماد با افت ارزش بازار و ۱۱ نماد هم با رشد قیمت پایانی به کار خود پایان دادند. البته به دلیل رشد قیمتی نمادهای بزرگ این گروه شاهد مثبت ماندن شاخص صنعت فلزات اساسی بودیم. طی روز گذشته «فولاد» با رشد ۶/ ۱ درصدی، «فملی» با رشد ۲/ ۱ درصدی و «فخوز» هم با رشد ۱/ ۲ درصدی ارزش بازار در مجموع موجب حمایت ۵۶۳ واحدی از نماگر اصلی بورس تهران شدند. خودروسازان در روز گذشته با ۳۸۵ میلیارد تومان معامله به صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات رسیدند. این حجم از معاملات با رشد ۲/ ۱ درصدی شاخص این صنعت همراه شد. این درحالی بود که نماگر این صنعت طی نیم ساعت نخست معاملات تا ۲/ ۳ درصد رشد کرده بود. اما با افزایش فشار فروش ناشی از شناسایی سود شاهد فاصله گرفتن نمادهای خودرویی از سقف قیمتی روزانه بودیم. در این بین مدیرعامل ایران خودرو خبر از شکستن رکورد تولید روزانه خودرو با همدلی قطعه‌سازان داد. ایران خودرو با رسیدن به تولید ۲۳۰۰ دستگاه خودرو در روز این رکورد را شکست.

شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی نیز طی روز گذشته با رشد ۸/ ۰ درصدی همراه شد. در این بین «شبریز» با رشد ۹/ ۴ درصدی ارزش بازار موجب اثرگذاری مثبت ۱۷۱ واحدی بر دماسنج اصلی بازار سهام شد. به نظر می‌رسد مازاد تقاضای این نماد طی روز گذشته در پی پیشنهاد هیات‌مدیره آن برای افزایش سرمایه باشد. این شرکت قصد افزایش سرمایه بیش از ۱۵۷ درصدی از محل اندوخته طرح و توسعه به منظور جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده در مجموعه طرح‌های بهبود فرایند و بهینه‌سازی پالایشگاه و اصلاح ساختار مالی ناشی از مخارج سرمایه‌ای را دارد. در صورت موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه پالایش نفت تبریز، سرمایه این شرکت از ۳۸۸ میلیارد و ۴۲۱ میلیون تومان به هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.