در این میان هر چند در انتهای هفته بازار تحت‌تاثیر سلسله رکوردشکنی‌ها با مازاد عرضه و تمایل به استراحت مواجه شد، اما وجود المان‌های مهم برای رشد شامل گزارش‌های عملکرد مثبت به‌ویژه در شرکت‌های بزرگ بازار، تداوم رشد نقدینگی و تورم و رکود در بازارهای موازی و ادامه ورود نقدینگی به بازار موجب می‌شود همچنان سطح قیمت‌ها درحال افزایش باشد. هر چند به‌دلیل رشد قیمت‌ها و حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت بروز نوسان در بازار محتمل است. در این میان اما توقف عرضه‌های اولیه باعث شگفتی بازار شده است چراکه انجام عرضه‌های اولیه می‌تواند نقش موثری در توازن‌بخشی به نقدینگی تازه‌وارد به بازار ایفا کند.

در هفته گذشته معامله‌گران شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد آذرماه و تخمین‌های اولیه از عملکرد فصل پاییز شرکت‌های بودند که در این میان شمار قابل ملاحظه‌ای از گزارش‌ها به‌ویژه گزارش‌های شرکت‌های بزرگ در زمینه‌های پتروشیمی، معدنی، فلزی از وضعیت خوب شرکت‌ها حکایت داشت. در همین حال بازار جهانی هر چند به‌دلیل تعطیلات سال نو مسیحی با توقف معاملات مواجه است اما همچنان خبرهای خوبی از وضعیت بازارهای جهانی و قیمت‌های کالاهای صادراتی به گوش می‌رسد. بهای نفت نیز در کانال ۶۷ تا ۶۸دلار برای هر بشکه نفت برنت قرار دارد.

در بازار سهام معامله‌گران در گروه تجهیزات شاهد تلاش مجدد خصوصی‌سازی برای فروش سهام شرکت هپکو هستند. براساس اطلاعیه بلوک ۷۲/ ۶۰ درصدی شرکت هپکو به ارزش کل پایه ۱۴ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس ایران عرضه می‌شود. در این راستا به استناد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، مصوبه هیات واگذاری و سایر قوانین و مقررات مربوطه، سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد ۷۲/ ۶۰ درصد سهام شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو را با رعایت «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری‌ها» به‌صورت نقد و اقساط در فرابورس عرضه کند. این بلوک ۷۲/ ۶۰ درصدی به‌صورت ۱۵ درصد نقد و بقیه اقساط ۶ ساله با فاصله هر قسط ۶ ماه و نیز به ارزش کل پایه ۱۴ هزار و ۸۶۵ میلیارد و ۱۰۲ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۵۲۸ ریال روی میز فروش خواهد رفت. زمان عرضه بلوک شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو مطابق اطلاعیه فرابورس ایران اعلام خواهد شد.  در این گروه همچنین ماشین‌سازی اراک و آذرآب از امضای قرارداد ۳۹میلیون یورویی پتروشیمی در هفته آینده خبر دادند. محمدمهدی‌هادوی رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات این وزارتخانه در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: در این قرارداد که درباره پتروشیمی است یک طرف شرکت «او یک» و ماشین‌سازی اراک و آذرآب طرف‌های دیگر خواهند بود. وی گفت: تاکنون هفت میز ساخت داخل در وزارت صمت داشته‌ایم که بیشتر آنها در بحث طرح‌ها متمرکز شده‌اند و این قرارداد نیز در این بخش است. رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت افزود: همه تمرکز ما بر ارقام کلان است، زیرا ارقام ریز در پی قرارداد‌های کلان شکل می‌گیرد. ‌هادوی گفت: همه تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت تحریک صنایع مادر است و در آینده برنامه‌هایی در صنعت برق و مخابرات داریم که صنعت کشور را تکان خواهد داد. در گروه شرکت‌های لاستیکی، کویر تایر در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۷۰ به ۲۱۸ میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت بورسی در صورت موافقت سازمان بورس از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی خواهد بود و به منظور اجرای طرح توسعه افزایش ظرفیت تولید به میزان ۷/ ۱۰ هزار تن تایر رادیال تمام سیمی صورت می‌پذیرد. در گروه فلزی، بهره‌برداری از فاز اول بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه تا پایان امسال شروع خواهد شد. امین صفری، مدیرعامل مجتمع معدنی سرب و روی مهدی‌آباد از بهره‌برداری فاز اول این مجموعه که در سه فاز برای تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی تعریف شده تا پایان سال‌جاری خبر داد.

وی اعلام کرد: معدن مهدی‌آباد با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره ۳۵ درصدی روی، در سه فاز تعریف شده که فاز اول با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن تا پایان سال ۹۸ و دو فاز دیگر ظرف چهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. وی افزود: علت کندی روند اجرای عملیات بهره‌برداری در مجتمع مهدی آباد، محدودیت‌های ناشی از تحریم و مشکلات واردات ماشین‌آلات و تجهیزات بوده است. وی اظهار کرد: ظرفیت تولید شمش روی در کشور ۴۵۰ هزار تن است ولی شرکت‌ها به‌دلیل کمبود مواد اولیه با تمام ظرفیت خود تولید نمی‌کنند به‌طوری‌که در سال ۹۶ کل تولید کشور حدود ۱۹۰ هزار تن بوده است.

در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه شرایط متعادل با افت شاخص را تجربه کرد که در آن شاخص کل ۳/ ۰ درصد افت کرد. شاخص کل هموزن اما با رشد ۶۳/ ۰ درصدی همراه شد. ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) روز چهارشنبه در بورس به ۲هزار و ۳۸۸میلیارد تومان و در فرابورس به هزار و ۱۹۵میلیارد تومان رسید. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با افت ۵درصدی به رقم ۱۲هزار و ۵۱۴میلیارد تومان بالغ شد.