با بررسی دقیق‌تر به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی رشد سهم‌های بازار پایه شتاب بسیار بالایی گرفته است به‌طوری‌که در شرایطی که صکوک رشد ۱/ ۰ درصدی متوسط قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند، بازار پایه طی ۵ جلسه معاملاتی هفته گذشته با رشد ۳/ ۶ درصدی ارزش بازار همراه شده است.

طی هفته گذشته شاهد معامله ۵ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان سهام در فرابورس ایران بودیم. این عدد در قیاس با آخرین هفته آذر ماه رشد ۴/ ۳ درصدی را نشان می‌دهد. در این بین فلزات اساسی با رشد ۲/ ۲۶ ارزش معاملات در قیاس با هفته قبلی، در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در این بین اما صنعت انبوه‌سازی و مستغلات جالب‌توجه بود. این صنعت در هفته پایانی آذر ماه با معاملاتی به ارزش کمتر از ۳۲۴ میلیارد تومان در جایگاه پنجم صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار داشت. اما این صنعت طی هفته گذشته با رشد ۶۲ درصدی ارزش معاملات همراه شد و به‌واسطه ۵۲۵ میلیارد تومان معامله در جایگاه دوم فهرست مذکور قرار گرفت. با پایان یافتن هفته اول دی ماه شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه اغلب شرکت‌های سهامی هستیم. در همین راستا به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر معاملات هفته جاری این گزارش‌ها باشد.

طی هفته گذشته فلزات اساسی با رشد ۷/ ۵ درصدی متوسط قیمت‌ها همراه شدند تا یکی از صنایع پیشرو در فرابورس ایران باشند. با این رشد درحالی سهم این صنعت از ارزش بازار کل فرابورس ایران به ۲/ ۱۱ درصد رسید که تنها ۴/ ۹ درصد از ارزش معاملات سهام فرابورسی را به خود اختصاص داد. به عبارتی دیگر به نظر می‌رسد معاملات فلزی‌ها به‌‌رغم رشد قیمت‌ها در بازار جهانی و رشد نرخ ارز در بازار داخلی همچنان فاصله زیادی تا رسیدن به سطوح معقول دارد. در پی تکمیل گزارش‌های عملکرد آذر ماه شرکت‌ها، طی دو روز پایانی هفته گذشته برخی از نمادهای فلزی هم از عملکرد خود در ماه پایانی پاییز رونمایی کردند. در این بین می‌توان به «هرمز» اشاره کرد. فولادهرمزگان جنوب درحالی طی آبان ماه به فروش بیش از ۵۴۲ میلیارد تومانی دست یافته بود که طی آخرین ماه پاییز به واسطه افت ۲ درصدی نرخ فروش اسلب و کاهش ۵/ ۱۸ درصدی مقدار فروش این محصول، با افت ۲/ ۲۰ درصدی درآمد ماهانه مواجه شده است. البته «هرمز» طی آذر ماه در تولید اسلب موفق عمل کرده است به‌طوری‌که با تولید ۱۳۴ هزار تن اسلب توانسته است به رشد ۲/ ۴ درصدی در مقدار تولید دست یابد. در همین راستا می‌توان به «فروی» نیز اشاره کرد. این نماد که از اوایل آبان ماه در تابلوی فرابورس ایران درج شده طی ماه گذشته با فروش ۱۰۹ میلیارد تومانی همراه شده است. به این ترتیب مجموع درآمد عملیاتی ذوب روی اصفهان از ابتدای سال‌جاری به ۲۱۶ میلیارد تومان رسیده است. پیش از این مقامات فرابورس ایران خبر از عرضه اولیه این نماد تا پایان آذر ماه داده بودند اما این عرضه به تعویق افتاده و باید منتظر ماند تا این نماد در بازار سهام عرضه شود.

در ادامه می‌توان به نماد «غدیس» اشاره کرد. این نماد روز چهارشنبه هفته گذشته در پی اطلاعیه فروش صادراتی ۲۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کنسانتره سیب بدون دامنه نوسان قیمتی معامله شد. در پی این معاملات ارزش بازار پاکدیس با رشد ۲/ ۱۹ درصدی همراه شد. طبق این قرارداد شرکت پاکدیس تا پایان اردیبهشت ماه سال آتی ۳۲۰۰ تن کنسانتره  سیب به طرف قرارداد خود تحویل می‌دهد و حدود نیمی از مبلغ قرارداد را در سال‌جاری و نیمی دیگر را در سال آینده دریافت می‌کند. «غدیس» طی روز پنج‌شنبه عملکرد ماه گذشته خود را منتشر کرد. طبق اطلاعیه مذکور این شرکت در آذر ماه با رشد ۱۶ درصدی درآمد همراه شده و فروش ماهانه خود را به ۱۵ میلیارد و ۷۱۱ میلیون تومان رسانده است. به این ترتیب درآمد عملیاتی شرکت پاکدیس از ابتدای سال‌جاری به نزدیکی ۲۲۵ میلیارد تومان رسیده است.