معاملات روز یکشنبه فرابورس ایران با جهش شاخص به سطح ۴۸۳۱واحدی در همان دقایق ابتدایی آغاز شد. ولی این روند تداوم چندانی نداشت و با فاصله گرفتن آیفکس از این سقف دنبال شد و در نهایت نیز نماگر فرابورس روندی متعادل در پیش گرفت و در محدوده ۴۸۲۳واحدی آرام گرفت.

رصد معاملات روز یکشنبه فرابورس ایران نشان‌ از بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص این بازار از سوی نماد معاملاتی شرکت‌ پتروشیمی مارون دارد. به‌طوری‌که «مارون» به تنهایی افزایش حدود ۳۱واحدی آیفکس را رقم زد. درحالی روز گذشته گزارش عملکرد و فعالیت ماهانه دوره آذرماه «مارون» بر سایت کدال قرار گرفت که به نظر می‌رسد این گزارش در توجه سهامداران به خرید سهام مزبور بی‌تاثیر نبوده است. به‌طوری‌که روز گذشته نه تنها هر سهم «مارون» با نوسان مثبت در محدوده ۵درصدی همراه شد بلکه در پایان معاملات نیز با صف خرید به‌کار خود پایان داد. در مجموع نیز حدود یک میلیون و ۲۵۰هزار سهم مزبور در بازار دیروز دادوستد شد که ۹۹درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد از سوی سهامداران خرد بود. نگاهی به گزارش عملکرد ماهانه پتروشیمی مارون نشان می‌دهد این شرکت از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذر ماه بالغ بر ۸هزار و ۵۰۸میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۸درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین میزان فروش «مارون» در آذر ماه نیز بالغ بر ۸۶۰میلیارد تومان بوده است.

در ادامه این روند نیز مادیران، بیمه کوثر و توسعه مولد نیروگاهی جهرم تاثیر مثبت بر افزایش نماگر اصلی فرابورس را به‌همراه داشتند. هر چند سهام شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین، ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت شیراز و پتروشیمی زاگرس مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند.

از سوی دیگر روز گذشته جابه‌جایی حدود یک میلیارد و ۸۹۷میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۵۰۰میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس به ثبت رسید. در این میان بیشترین حجم معاملات به مبادلات سهام ذوب‌آهن اصفهان تعلق داشت. به‌طوری‌که «ذوب» روز گذشته شاهد معامله بیش از ۱۵۸میلیون سهم به ارزش ۹/  ۳۴میلیارد تومان بود. در سمت مقابل نیز بیشترین ارزش معاملات ثبت شده به خرید و فروش‌ سهام گروه صنایع کاغذ پارس تعلق داشت که در نهایت معاملاتی در حدود ۵/  ۴۴میلیارد تومان را در کارنامه خود ثبت کرد. هر سهم «چکاپا» درحالی از ابتدای دی‌ماه بازدهی ۵/  ۱۱درصدی را نصیب سهامداران کرده که دیروز نیز با صف خرید به‌کار خود پایان داد. همچنین درحالی این نماد شاهد معامله ۳۵میلیون سهم در بازار دیروز بود که ۹۲درصد از خریدهای صورت‌گرفته توسط حقیقی‌های بازار بود. همچنین «چکاپا» درحالی در معاملات روز شنبه نیز با تقاضای بالای خرید از سوی سهامداران خرد روبه‌رو شده بود که گروه صنایع کاغذ پارس به‌عنوان سهامدار عمده، ۲میلیون سهم و بازارگردان آن نیز ۹۰۰هزار سهم را عرضه کردند.

عرضه اولیه‌ای در راه است؟

درحالی معامله‌گران بازار سهام در انتظار عرضه‌ اولیه و  ورود سهام شرکت‌های جدید به بازار هستند که به‌نظر می‌رسد با توجه به درج شرکت‌های جدید در لیست فرابورس، عرضه از این بازار در آینده نزدیک صورت گیرد. بر این اساس شنیده‌ها از عرضه اولیه سهام ذوب روی اصفهان حکایت دارد. هر چند «فروی» هنوز صورت مالی عملکرد سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۸ را منتشر نکرده، ولی در آخرین گزارش اعلام کرده روی سایت کدال به انتشار عملکرد دوره یک ماهه آذرماه پرداخته است. بر این اساس «فروی» از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه فروشی بالغ بر ۲۱۶میلیارد تومان داشته که در این میان نیمی از این رقم یعنی حدود ۱۰۸میلیارد تومان مربوط به فروش آذرماه این شرکت بوده است. در همین راستا شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد نیز پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۶ آذر ماه در نماد «پیزد» و در گروه لاستیک و پلاستیک به‌عنوان صد و بیست و سومین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد و در صف عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام ایستاد.

رصد معاملات بازیگران فرابورسی

بررسی روند خرید و فروش‌های صورت‌گرفته از سوی بازیگران فعال در فرابورس نیز نشان می‌دهد سهامداران خرد بیشتر از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند. بر این اساس در مجموع بازار دیروز بیش از ۵/  ۶میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

بررسی جزئیات این جابه‌جایی‌ها حکایت از آن دارد که سهامداران خرد تمایل زیادی به جمع‌آوری پتروشیمی غدیر داشتند. درحالی پتروشیمی غدیر روز گذشته پس از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی درخصوص نوسان قیمت سهام، با نوسان مثبت ۱۶/  ۵درصدی بازگشایی شد که خریدهای قابل‌توجهی را در این بازار تجربه کرد. بر این اساس بیش از ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار سهم «شغدیر» در بازار اول فرابورس دادوستد شد که ۷۹درصد از این خریدها از سوی معامله‌گران حقیقی صورت گرفت. در نهایت نیز بیش از ۳میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان به پرتفوی سهامداران حقیقی «شغدیر» منتقل شد. همچنین در نامه شفاف‌سازی نیز «شغدیر» عنوان کرده: «هیچ تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده که سبب رشد قیمت اخیر سهام شده باشد. به این ترتیب جهش قیمتی ناشی از عرضه و تقاضا در بازار بوده است.»

در ادامه این روند نیز سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام «آ س پ» تمایل نشان دادند که این امر با خالص خرید بیش از ۲میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه شد. در این روز جنرال مکانیک نیز در کانون توجه معامله‌گران حقیقی قرار داشت. به‌طوری‌که در نهایت بیش از یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «رنیک» منتقل شد. آخرین گزارش مالی منتشر شده از سوی «رنیک» نیز شفاف‌سازی درخصوص شرکت در مناقصه است. بر این اساس شرکت عنوان کرده که در مناقصه اجرای روسازی و تامین مصالح راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۲۱۷کیلومتر شرکت کرده که هنوز نتایج این موضوع مشخص نیست.

در سمت مقابل بازیگران عمده فرابورسی بیشترین حمایت را در بازار دیروز از نماد توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «مفاخر» به بیش از ۳۴میلیون تومان رسید. در همین راستا «دبالک» و «خدیزل» نیز هر کدام به ترتیب با ثبت خالص خریدی در حدود ۲۷۰میلیون تومان از دیگر نمادهای موردتوجه سهامداران عمده در بازار دیروز بودند.

 

10-01

 

 

در همین رابطه بخوانید:

شورش حقیقی‌ها علیه بزرگان سهام

پنج ناگفته معاملات بورس یکشنبه