رشد ۲/ ۲ درصدی شاخص کل فرابورس طی معاملات دیروز در حالی رقم خورد که نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، تولید نیروی برق دماوند، سنگ‌آهن گهرزمین، مدیریت انرژی تابان هور و توسعه مولد نیروگاهی جهرم بیشترین تاثیر در رشد این نماگر را ‌عهده‌دار بودند. رشد قیمت‌ها در فرابورس ایران چنان فراگیر بود که از ۱۱۳ نماد فعال در این روز، ۸۹ سهم با رشد قیمت همراه شدند و در عین حال شاهد باقی ماندن صف خرید پرحجم در ۴۰ نماد فرابورسی بودیم.

همگام با صنایع فرابورسی

دیروز از ۳ نماد فعال حاضر در گروه رایانه فرابورس، دو نماد «افرا» و «تاپکیش» معاملات خود را در محدوده منفی به پایان رساندند. نماد معاملاتی شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی اما روز گذشته با رشد حدود ۲درصدی همراه شد. بیشترین ارزش دادوستدهای این گروه اما به معامله ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار سهم «تاپکیش» به ارزش ۳ میلیارد و ۷۹۴ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد.

اغلب نمادهای فعال در گروه انبوه‌سازی دیروز با رشد قیمت همراه شدند. «باغمیشه» تنها نماد منفی این گروه بود که افت حدود یک درصدی را تجربه کرد. بر این اساس دیروز بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس رسید. «ثپردیس» روز گذشته پس از دو روز توقف به‌دلیل افشای اطلاعات بااهمیت به گردونه معاملات بازگشت و رشد حدود ۱۵ درصدی را ثبت کرد. این شرکت روز شنبه با ارسال اصلاحیه بر اطلاعیه گذشته خود از واگذاری ۸۴ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن نوین پایدار به قیمت هر سهم ۱۸۹۸ ریال خبر داد و تاکید کرد شرکت سرمایه‌گذاری مسکن نوین پایدار(سهامی خاص) غیر بورسی بوده و زمینه فعالیت آن پیمانکاری ساخت‌وساز مسکن است. براساس این اطلاعیه سود حاصل از این واگذاری پس از کسر مخارج انتقال ۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان است. بیشترین حجم معاملات در این گروه نیز با جابه‌جایی حدود ۲۰ میلیون و ۱۸۸ سهم در اختیار «ثتران» بود. همچنین ارزش معاملات «کرمان» در این روز بالغ بر ۴۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بود تا این نماد بیشترین ارزش معاملات گروه انبوه‌سازی را از آن خود کند. در گروه فرآورده‌های نفتی تمامی نمادهای معاملاتی سبزپوش شدند. «شپاس» عنوان مثبت‌ترین نماد گروه را از آن خود کرد. بر این اساس روز گذشته نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد با مشارکت بالای سهامداران حقیقی خود توانست با رشد حدود ۴ درصدی همراه شود. بیشترین حجم و ارزش معاملات اما به دادوستد ۶/ ۲ میلیون سهم «شاوان» به ارزش ۲/ ۱۱ میلیارد تومان اختصاص داشت.

در گروه قند و شکر دیروز کام سهامداران تلخ شد. به‌طوری که در پایان معاملات روز گذشته دو نماد‌ معاملاتی فعال فرابورس یعنی شرکت قند شیروان، قوچان و بجنورد و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال به ترتیب با افت ۷/ ۲ و ۸/ ۰ درصدی مواجه شدند. تک نماد خودرویی فعال در فرابورس نیز دیروز را با رشد قیمت پشت‌سر گذاشت. بر این اساس روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌ بهمن دیزل با افزایش حدود ۵ درصد به معاملات روزانه خود پایان داد. ضمن آنکه بیش از یک میلیارد تومان نقدینگی در انتظار ورود به گرودنه معاملات این سهم ناکام ماندند. تک نماد گروه سیمانی نیز با رشد محدود قیمت همراه شد. بر این اساس سهامداران با معامله حدود ۵/ ۵ میلیونی سهام «سبزوا» به ارزش ۲/ ۴ میلیون تومان زمینه رشد ۸/ ۰ درصدی قیمت سهام این شرکت را فراهم آوردند.

رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز دوشنبه برای چهارمین روز متوالی شاهد غلبه معامله‌گران خرد در سمت خرید سهام بود. در این روز در مجموع حدود ۵۰ میلیون سهم به ارزش حدود ۹/ ۳۳ میلیارد تومانی از پرتفوی حقوقی به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار منتقل شد. در این میان نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید.

بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۵/ ۱۰ میلیون سهم «سرچشمه» به ارزش حدود ۶ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «غشهداب» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود. سهام شرکت داروسازی آوه سینا نیز در این روز شاهد جابه‌جایی ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

در آن سوی بازار نماد معاملاتی داروسازی آوه سینا شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم «شغدیر» به ارزش حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت سنگ‌آهن گهرزمین بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را تجربه کرد.

روز منفی «تسه»ها

همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله افزون بر ۴۸ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۲ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت ۹/ ۰ درصدی (نسبت به روز یکشنبه) به ۴۱ هزار و ۹۶۴ تومان رسید. به این ترتیب پس از افزایش دو برابری سقف دریافت تسهیلات مسکن در آخرین روز هفته گذشته به ۲۴۰ میلیون تومان برای زوج‌های تهرانی و در نتیجه آن رشد محسوس بهای اوراق تسه طی روزهای اخیر، دیروز شاهد ریزش قیمت در اکثر سررسید‌های اوراق تسهیلات مسکن بودیم.

سود بازار بدهی در کانال ۲۰ درصد

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر یک میلیون ورقه به ارزش تقریبی ۸۳ میلیارد تومان در ۱۲۴۹ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود یک میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۷۷ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۰ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز با افزایش قیمت ۸/ ۰ درصدی به «اخزا۸۱۵» اختصاص پیدا کرد و در مقابل «اخزا۶۲۳» شاهد کاهش قیمت به میزان ۷/ ۰درصد بود. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی بدون تغییر نسبت به روز یکشنبه در سطح ۵/ ۲۰ درصد قرار گرفت.