در نمادهای بورسی اما دامنه نوسان حق‌تقدم دو برابر دامنه نوسان سهم است، درحالی‌که خود سهم با عامل محدود‌کننده حجم مبنا هم درگیر شده است. به همین دلیل صف فروش یا خرید نماد اصلی می‌تواند اثر مضاعفی روی حق‌تقدم بگذارد. به‌عنوان نمونه نماد «سیمان شمال» (سشمال) که در هفته گذشته پس از رشد ۵۰ درصدی قیمت برای کنفرانس بسته شده بود، روز شنبه که بازار به شدت منفی بود بازگشایی شد و با بازگشایی دو مرحله‌ای بیش از ۶ درصد منفی خورد. اما حق‌تقدم آن به‌خاطر دامنه نوسان دوبرابری بیش از ۱۴ درصد منفی خورد که نشان‌دهنده عدم تناسب آشکار است. نکته جالب‌تر آن است ‌که در روزهای مثبت هفته گذشته هم به‌خاطر همین موضوع و رشد نامتناسب دو نماد، با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی، حق‌تقدم حدود ۷۰ تومان گران‌تر از خود سهم معامله می‌شد. دراین گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

وسکاب ج: «سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها» که در مجمع فوق‌العاده شهریورماه سال گذشته توانسته بود سرمایه خود را به ۵۰۰ میلیارد تومان برساند، در همان جلسه اختیار ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دیگر شامل ۲ فقره ۱۰۰ میلیارد تومانی یکی از محل سود انباشته و دیگری از مطالبات و آورده نقدی را به هیات‌مدیره داد. هیات‌مدیره اما ترجیح داد فقط از بخش سود انباشته استفاده کند و بنابراین در جلسه ابتدای آذرماه خود ۲۰ درصد سهام جایزه را به تصویب رساند. سهامداران این شرکت با سهام جایزه خود در مجمع سالانه که تا پایان فروردین باید برگزار شود، سود نقدی دریافت خواهند کرد. وسکاب طی سال‌های اخیر توانسته از فرصت‌های بازارسرمایه به خوبی استفاده کرده و پورتفوی بورسی خود را متنوع و سودآور کند. با رشد بورس در یکی دو سال اخیر بخش بورسی پورتفوی وسکاب هم بزرگ شده و با کسب نسبت لازم میزان پورتفوی بورسی به مجموع پورتفو جایگاه خود را در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی تثبیت کرده است. پورتفوی غیربورسی وسکاب عمدتا شامل یک ساختمان ۱۵ طبقه اداری در یکی از خیابان‌های فرعی جردن تهران است که ۴دانگ از زمین حدود ۴ هزار متری آن و بیش از ۴ دانگ از زیربنای ۱۷ هزارمتری آن متعلق به وسکاب است. سازنده این ساختمان که مالک بقیه آن است سال گذشته مرحوم شد و گرچه مدیران شرکت توانستند پروژه را برای ادامه ساخت از وراث تحویل بگیرند، اما به‌نظر می‌رسد راه درازی تا تکمیل آن دارند، ضمن اینکه اگر قصد فروش ساختمان پیش از تکمیل را داشته باشند باید منتظر مراحل اداری و غیراداری انحصار وراثت بماند که تجربه نشان داده بسیار زمانبر و طاقت‌فرساست. سازمان بورس هفته گذشته در زمینه صدور مجوز افزایش سرمایه خروجی مناسبی داشت، به‌طوری‌که روز شنبه را با صدور سه مجوز شروع کرد و چهارشنبه را نیز با همین تعداد به پایان برد. یک مجوز هم در روزهای میانی هفته داد تا در مجموع کارنامه هفت مجوز در یک هفته را برای خود ثبت کند. البته از سوی دیگر ناشران بازار سرمایه خروجی بهتری نسبت به سازمان داشتند؛ هشت شرکت پیشنهاد هیات‌مدیره برای افزایش سرمایه را روی کدال منتشر کردند و هفت شرکت هم اظهارنظر مطلوب حسابرس را نسبت به پیشنهاد هیات‌مدیره ارائه دادند. در اولین روز هفته گذشته مجوز افزایش سرمایه سه شرکت بازار سرمایه صادر شد که «معادن بافق» (کبافق) مجوز افزایش ۵ برابری سرمایه خود را دریافت کرد تا سرمایه‌اش از حدود ۲۰ میلیارد تومان به بیش از ۱۲۱ میلیارد تومان از محل سود انباشته برسد. منابع این افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی قرار است صرف اجرای پروژه و تامین سرمایه در گردش شود.

همچنین «قند هکمتان» (قهکمت) می‌تواند با افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از سود انباشته، سرمایه خود را از حدود ۲۷ میلیارد تومان به بیش از ۴۰ میلیارد تومان افزایش دهد. هدف این شرکت هم اصلاح ساختار مالی و در عین حال جبران سرمایه‌گذاری انجام شده است. شرکت فرابورسی «کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت» (زکشت) که اواخر پاییز سال قبل در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه شد، مجوز افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از سود انباشته را به‌دست آورد تا سرمایه‌اش از ۲۰ میلیارد تومان به ۳۰ میلیارد تومان برسد و به این وسیله ساختار مالی خود را اصلاح کند.

یکشنبه گذشته مجوز افزایش سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی شرکت بورسی «فولاد آلیاژی ایران» (فولاژ) از مطالبات و آورده نقدی هم روی کدال قرار گرفت که با توجه به سرمایه ۵۵۰ میلیارد تومانی آن، افزایشی کمتر از ۱۰ درصد است. البته فولاژ در سال‌جاری یک افزایش سرمایه دو مرحله‌ای داشت که مرحله اول آن با مبلغی در همین حدود ۵۰ میلیارد تومان انجام شد و مجوز جدید برای مرحله دوم آن است. با توجه به دراختیار هیات‌مدیره بودن این مرحله از افزایش سرمایه، موضوع در جلسه پنج‌شنبه همین هفته هیات‌مدیره بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

روز چهارشنبه نیز مجوز سه افزایش سرمایه صادر شد که مهم‌ترین آن مربوط به «صنایع ملی مس» (فملی) بود که اجازه افزایش سرمایه ۳۰ درصدی از سود انباشته را به این شرکت بزرگ بورسی می‌دهد. مدیران فملی در مجمع سالانه مطابق روال چند سال اخیر بخشی از سود سالانه را تقسیم نکرده و به سود انباشته بردند تا به‌صورت سهام جایزه به سهامداران برگردانند و از سوی دیگر منابع این پول خارج نشده را صرف تکمیل طرح‌های توسعه کنند. دو مجوز دیگر روز چهارشنبه مربوط به دوقلوهای پرحاشیه بازارپایه یعنی «سرمایه‌گذاری جامی» (وجامی) و «سرمایه‌گذاری وثوق امین» (وثوق) بود که سرمایه فعلی هردو ۱۲ میلیارد تومان است. وجامی درخواست افزایش سرمایه ۸میلیارد تومانی کرده بود تا بتواند حداقل سرمایه (۲۰ میلیارد تومان) برای ورود به بازار اصلی فرابورس را کسب کند که تنها با ۷ میلیارد تومان آن موافقت شد.

وثوق که درخواست افزایش سرمایه ۶ میلیارد تومانی از محل سود انباشته کرده بود با عمده این مبلغ یعنی ۷/ ۵ میلیارد تومان (حدود ۴۷ درصد سرمایه فعلی) موافقت شد. این دو شرکت از مدت‌ها قبل چند برابر «خالص ارزش دارایی» (NAV) معامله می‌شدند، پیش از آنکه این موضوع برای سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری بازار هم مد شود!«موتورسازان تراکتورسازی» (خموتور) خبر از ثبت سرمایه جدید بیش از ۱۴۲ میلیارد تومانی خود در روز پنج‌شنبه داد که پس از افزایش ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی حاصل شد. «سیمان فارس‌نو» (سفانو) هم سرمایه جدید ۵۰ میلیارد تومان خود را پس از افزایش ۱۵ میلیارد تومانی روز چهارشنبه ثبت کرد. شرکت ساختمانی «عمران و توسعه فارس» (ثفارس) هم توانست روز شنبه هفته قبل سرمایه جدید ۱۸۰ میلیارد تومانی خود را پس از افزایش ۸۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی به ثبت برساند.در حراج حق‌تقدم «بیمه سرمد» (وسرمد) برای هر برگه استفاده‌نشده مبلغ ۴۴۷۶ ریال به‌صورت خالص به‌دست آمد که بنا به گفته شرکت، از امروز یکشنبه با مراجعه به هریک از شعبات بانک صادرات قابل دریافت خواهد بود.

معاملات اولیه حق‌تقدم «صنایع ماشین‌های اداری ایران» (مادیرا) چهارشنبه گذشته به پایان رسید و به قولی در اوج خداحافظی کرد و شنبه سرخ بورس را ندید.

 artava@chmail.ir

 

10-01

 

 

در همین رابطه بخوانید:

پنج ناگفته معاملات بورس شنبه

نزول سهام امروز تمام می‌شود؟

کف بورس کجاست؟