طی اولین جلسه معاملاتی هفته جاری دماسنج اصلی بورس تهران با افت ۴/ ۴ درصدی مواجه شد. این افت در پی کاهش ارزش بازار ۳۱۴ نماد از ۳۲۰ نماد معاملاتی بورس تهران در روز گذشته بود. از این بین نیز ۲۹۴ نماد با مازاد عرضه در کف قیمتی مجاز روزانه (صف فروش) مواجه بودند. در همین راستا نماگر هموزن که اثر یکسانی از تمام نمادها می‌پذیرد نیز با افت ۴ درصدی مواجه شد تا رشد این شاخص از ابتدای سال‌جاری به ۲۵۴ درصد محدود شود. در جریان معاملات روز گذشته ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به ۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان رسید تا برای سیزدهمین جلسه معاملاتی پیاپی شاهد ثبات این متغیر در سطوح بالاتر از ۲ هزار میلیارد تومان باشیم. البته این بار چنین ارزش معاملاتی به‌واسطه حمایت پررنگ معامله‌گران حقوقی‌ بود. به‌طوری که ۸۴ درصد از خریدهای سهام در بورس تهران طی روز گذشته توسط این دسته از معامله‌گران انجام شد.

طی روز گذشته تنها ۶ نماد با رشد ارزش بازار همراه شدند. این نمادها عبارت بودند از «کبافق»، «غنوش»، «سدشت»، «فولاژ»، «نبروج» و «سنیر». در سمت مقابل اما بسیاری از سهم‌ها با صف فروش مواجه بودند. البته صف‌های فروش سهم‌های بزرگ‌تر بورس تهران در پایان ساعت کاری بازار به‌واسطه خریدهای گسترده معامله‌گران حقوقی کم حجم و گاه برچیده شد. در همین راستا می‌توان به «فولاد» اشاره کرد. این نماد که تا اواخر بازار با صف‌ فروش سنگینی مواجه بود به‌واسطه دو خرید عمده حقوقی‌ها به مقدار بیش از ۸۳ میلیون سهم شاهد برچیده شدن صف فروش خود بود. سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در روز گذشته حدود ۲۳۲ میلیارد تومان معامله شد که حدود ۲۰۳ میلیارد تومان از این رقم توسط بورس‌بازان حقوقی خریداری شد.

«فملی» دیگر نمادی بود که به‌واسطه حمایت سهامداران حقوقی چند بار از کف قیمتی مجاز روزانه فاصله گرفت. این نماد نزدیک به ۱۳۷ میلیارد تومان معامله شد و از این بین سهم حقوقی‌ها در خرید نزدیک به ۱۲۲ میلیارد تومان بود. در همین راستا سهم بورس‌بازان حقوقی در خرید بیش از ۶۴ میلیارد تومان از سهام «شبندر» نیز بالغ بر ۷۰ درصد بود. این روند در «تاپیکو» به اوج خود رسید. به‌طوری که این سهم دارای معاملات ۹۵ میلیارد تومانی بود که از این بین نزدیک به ۹۴ درصد (معادل ۸۹ میلیارد تومان) از خریدها در این سهم توسط سهامداران حقوقی انجام شد. این اتفاق در نمادهای بانکی مثل «وتجارت» و «وبصادر» نیز رخ داد. به‌طوری‌که سهم معامله‌گران حقوقی در خرید ۷۹ میلیارد تومان از سهام بانک تجارت حدود بیش از ۸۸ درصد بود. در «وبصادر» نیز که ۶۰ میلیارد تومان سهام معامله شد سهم حقوقی‌ها در خرید آن نزدیک به ۹۴ درصد بود. در همین راستا به‌نظر می‌رسد در معاملات روز جاری سهم‌های بزرگ بازار با صف فروش چندانی مواجه نباشند.

البته این حمایت در همه سهم‌ها پاسخگو نبود. به‌عنوان مثال «خودرو» که در روز گذشته صف فروش بسیار سنگینی را تجربه می‌کرد یکی از سهم‌هایی بود که مورد اقبال سهامداران حقوقی قرار گرفت. به‌طوری‌که سهم معامله‌گران حقوقی از بیش از ۷۱ میلیارد تومان خرید این سهم حدود ۶۹ میلیارد تومان بود. اما با وجود این در پایان ساعت کاری بورس تهران این نماد با صف فروش ۱۰۰ میلیارد تومانی مواجه بود. از دیگر نمادهایی که در پایان بازار با صف‌های فروش سنگین مواجه بودند می‌توان به «رمپنا»، «فاراک»، «وبملت»، «سفارس»، «خگستر»، «حفاری» و «خساپا» اشاره کرد. در برخی از این نمادها مانند «وبملت»، «رمپنا» و «خساپا» درحالی با این صف‌های فروش سنگین مواجه بودیم که در طول ساعات معاملاتی بورس‌بازان حقوقی‌ بارها با سفارش‌های پرتعداد در سمت خرید این سهم‌ها نشستند.

در میان اخبار مهم روز گذشته نیز صحبت‌های فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان به مناسبت هشتمین سالگرد افتتاح این شرکت قرار داشت. وی با اشاره به اینکه اکنون هشت سال از آغاز تولید تختال در فولاد هرمزگان می‌گذرد، گفت: به‌رغم تحریم‌های غرب با تکیه بر توان داخلی و استفاده از پتانسیل‌های شرکت‌های دانش بنیان و بومی‌سازی مواد و قطعات در سال رونق تولید از این برهه زمانی عبور کرد و گواه آن افزایش تولید و فروش شرکت در سال‌های اخیر است. به گفته ارزانی در ۹ ماه اول سال‌جاری فولاد هرمزگان با عبور از تولید ۱۱۱۰ هزار تن تختال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲ درصدی را تجربه کرد و این درحالی است که شرکت در ظرفیت اسمی خود تولید می‌کند. در همین مدت نیز فروش شرکت افزایش ۱۷ درصدی در بازارهای داخلی و صادراتی به میزان یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن تختال داشت.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره خبر از اجرای چهار طرح بزرگ توسعه و نگهداشت تولید نفت با اعتبار ۱۱ هزار میلیارد تومانی برای افزایش تولید حدود ۸۰ هزار بشکه نفت در روز داد. به گفته علیرضا سلمان‌زاده در این طرح از توان پنج شرکت بورسی بهره برده می‌شود. علیرضا سلمان‌زاده به صدا و سیما گفت: این طرح با هدف نگهداشت و افزایش توان تولید نفت در میادین رسالت، رشادت، فروزان، سیوند و اسفند واقع در مناطق عملیاتی سیری، خارک و لاوان در خلیج‌فارس به مدت ۲۴ تا ۳۶ ماه اجرا خواهد شد.

به گفته سلمان‌زاده از نکات حائز اهمیت این طرح، بهره‌مندی حداکثری از توان داخلی برخی شرکت‌های بورسی مانند حفاری شمال، مپنا، سرمایه‌گذاری نفت، ماشین‌سازی اراک و آذرآب است. به گفته او در همه مراحل عملیات و مهندسی، راهبری شناورها، ترابری و خدمات ویژه حفاری دریایی از نیرو‌های متخصص داخلی استفاده می‌شود. در پایان معاملات روز گذشته شاهد ۴۰ نماد با اثرگذاری منفی بیش از ۱۰۰ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران بودیم. در فهرست نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص کل، «فولاد» به‌واسطه فشار ۱۰۳۴ واحدی صدرنشین بود. در جایگاه‌های دوم و سوم این فهرست نیز نام «فارس» با اثرگذاری منفی ۷۴۵ واحدی و «فملی» با ایجاد مانع ۷۴۲ واحدی قرار داشتند. در جایگاه‌های بعدی هم نمادهای بزرگی مانند «کگل»، «رمپنا»، «شبندر»، «تاپیکو»، «پارسان»، «شپنا» و «وبملت» قرار داشتند. این نمادها همگی اثری بیش از ۴۰۰ واحدی در افت کم‌سابقه بورس تهران داشتند.