از این‌رو می‌توان گفت حمایت‌های حقوقی از نمادهای بزرگ بازار بازگشت بیش از ۳ هزار واحدی شاخص کل را به همراه داشته است و به این ترتیب شاهد برقراری نوعی آرامش در نمادهای بزرگ بورسی هستیم. این اتفاق درحالی رخ داد که شاخص کل هم‌وزن با سقوط بیش از ۳۵۳۹ واحدی (معادل ۳درصد) روند نزولی پرشتاب خود را ادامه داد. در میان خبرهای مرتبط، دو شرکت مشمول تعلیق و بازار پایه‌ای از اطلاعات فهرست دارایی‌های زمین و ساختمان، میزان برآورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و انعقاد قرارداد مهم خبر دادند. به این ترتیب، دو شرکت پارس سرام و آلومتک از اطلاعات برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی و انعقاد قرارداد مهم خبر دادند که «کسرام» آماده بازگشایی نماد و «فالوم» به مدت دو روز کاری متوقف شد.

بر این اساس، عبدالله اکبری‌راد مدیرعامل «کسرام» که به‌دلیل نوسان مثبت بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهام ملزم به برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی شده درخصوص فهرست دارایی‌های زمین و ساختمان، میزان برآورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، برنامه شرکت برای طرح و توسعه و قصد ایجاد شعبه در کشور آذربایجان برای گسترش صادرات توضیح داد.

این شرکت حاضر در بازار دوم معاملات بورس به‌دلیل شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، مشمول فرآیند تعلیق شده است.

همچنین مهدی سهرابی مدیرعامل «فالوم» از انعقاد قرارداد با شرکت آرمان انرژی برای فروش سیم کاناری و فیبر نوری پروژه خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت اهر- ارمنستان در ۲۰ آذر خبر داد. حجم ریالی این قرارداد ۰۹/ ۵ میلیارد تومان، مدت قرارداد ۳۰ روز کاری از تاریخ پیش‌دریافت و نحوه تسویه ۲۵ درصد پیش‌دریافت و مابقی متناسب با پیشرفت کار اعلام شده است.

بنا براین گزارش، سرمایه‌گذاری ملی ایران سهامدار ۵۲ درصدی این شرکت حاضر در تابلوی زرد بازار پایه محسوب می‌شود.

در عین حال روز گذشته شرایط و زمان عرضه بلوک سهام شرکت فولاد کاویان توسط یکی از سهامداران حقیقی اعلام شد. علی‌اصغر گنجیان به‌عنوان یکی از سهامداران حقیقی فولاد کاویان در نظر دارد بلوک ۷۴/ ۲۹ درصدی سهام این شرکت را به‌طور عمده و شرایطی در بازار پایه فرابورس روانه میز فروش کند. به این ترتیب، مقرر شده یک میلیارد و ۷۷۷ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۷۲۹ سهم در نماد «فوکا۴» دوشنبه ۱۴ بهمن از طریق کارگزاری مهرآفرین عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم ۱۷۲ تومان، قیمت پایه کل ۶/ ۳۰۵ میلیارد تومان و سپرده حضور در رقابت ۵/ ۳۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

همچنین کارگزار خریدار ملزم است حداکثر طی ۹ روز کاری پس از انجام معامله، حصه نقدی ثمن معامله معادل ۳۰ درصد ارزش کل معامله را به‌صورت نقد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز و تاییدیه شرکت مزبور را به معاونت بازارهای خارج از بورس فرابورس ارائه کند. برای باقی‌مانده ثمن معامله معادل ۷۰ درصد ارزش کل معامله نیز باید یک فقره چک در وجه فروشنده به تاریخ سر رسید ۳۰ روز تقویمی پس از تاریخ قطعی شدن معامله به فروشنده ارائه شود.

روز گذشته شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز از پیشنهاد هیات‌مدیره این شرکت به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. براساس گزارش ارسالی این شرکت روی سامانه کدال، افزایش سرمایه از مبلغ ۴۸ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر به منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های فرعی و وابسته و جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، تامین سرمایه در گردش موردنیاز برای خرید سنگ‌آهن، اجرای طرح‌های توسعه‌ای، زیرساختی و بهبود کیفیت که در تاریخ ۱۴ دی ۹۸ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.  سرمایه‌گذاری ساختمان ایران نیز دیروز از تسویه تسهیلات و آزادسازی وثایق بانک‌های اقتصاد نوین و سینا خبر داد.

دیروز شاهد توقف یک ساعته نماد معاملاتی شرکت صنایع جوشکاب یزد با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب بودیم. اطلاعیه «بکاب» مربوط به نتیجه نهایی دعوی له شرکت علیه فروشنده بابت عدم تحویل مس خریداری شده بود و نتیجه نهایی آن توقیف یک باب مغازه واقع در خیابان سعدی جنوبی و انتقال مالکیت آن به نام شرکت اعلام شد. در این اطلاعیه آمد پیرو پرونده مفتوحه شرکت علیه آقای جعفر علی رهنما از سال ۹۱ از بابت عدم تحویل مس خریداری شده، با توجه به پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال در سال ۹۶ شرکت موفق به شناسایی و توقیف یک باب مغازه واقع در خیابان سعدی از نامبرده شد و در آبان ۹۷ ملک مذکور در اختیار این شرکت قرار گرفت.

در بهمن ماه معترض شخص ثالثی با عنوان اینکه ملک مذکور در سال‌های قبل از طریق مبایعه‌نامه به ایشان واگذار شده است، به شرکت مراجعه کرد. نهایتا شرکت به علت ناکافی دانستن ادله به روند قانونی تصرف ملک ادامه و در تیرماه ۹۸ انتقال قطعی سند ملک به نام این شرکت انجام شد. در پی این اقدام شاکی با ارائه اسناد و مدارک قانونی خواستار انتقال ملک شد، شرکت با مشورت وکلا و مشاوران حقوقی و صرفه و صلاح سهامداران به این نتیجه رسید که در صورت ادامه روند قانونی توسط معترض ثالث منجر به انتقال کامل و قانونی ملک به ایشان می‌شود، بنابراین در این مقطع توافق به نفع شرکت است و نسبت به توافق و انتقال مالکیت ملک با نظر هیات‌مدیره اقدام کردند.