افت ۴/  ۲ درصدی شاخص کل فرابورس طی معاملات دیروز درحالی رقم خورد که نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، صنایع ماشین‌های اداری ایران، پتروشیمی مارون و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بیشترین تاثیر در افت این نماگر را ‌عهده‌دار بودند. در مقابل اما سهام شرکت سنگ‌گهر ایران زمین مانع از ریزش بیشتر آیفکس شد. افت قیمت‌ها در فرابورس ایران چنان فراگیر بود که از ۱۱۱ نماد فعال در این روز، ۱۰۹ سهم با افت قیمت همراه شدند و در عین حال شاهد باقی ماندن صف فروش پرحجم در ۹۷ نماد فرابورسی به ارزش ۴۴۳ میلیارد تومان بودیم.

همگام با صنایع فرابورسی

دیروز از سه نماد فعال حاضر در گروه رایانه فرابورس، دو نماد «مفاخر» و «تاپکیش» معاملات خود را در محدوده منفی به پایان رساندند. نماد معاملاتی شرکت افرانت اما روز گذشته با رشد حدود ۶/  ۲ درصدی همراه شد. بیشترین ارزش دادوستدهای این گروه هم به معامله حدود ۴ میلیون سهم «افرا» به ارزش ۶ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد.

اغلب نمادهای فعال درگروه انبوه‌سازی دیروز با افت قیمت همراه شدند. «ثالوند» تنها نماد مثبت این گروه بود که رشد حدود ۸/  ۰ درصدی را تجربه کرد. بر این اساس دیروز بیشترین کاهش قیمت به نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران در کف مجاز قیمتی رسید. همچنین ارزش معاملات «ثعمرا» در این روز بالغ بر ۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان بود تا این نماد بیشترین ارزش معاملات گروه انبوه‌سازی را از آن خود کند.

در گروه فرآورده‌های نفتی تمامی نمادهای معاملاتی سرخپوش شدند. در این میان «شپاس» منفی‌ترین نماد گروه بود. بیشترین حجم و ارزش معاملات اما به دادوستد یک میلیون و ۱۸۰ هزار سهم «شاوان» به ارزش ۷/  ۴ میلیارد تومان اختصاص داشت. در گروه قند و شکر نیز دیروز کام سهامداران تلخ شد. به‌طوری‌که در پایان معاملات روز گذشته دو نماد‌ معاملاتی فعال فرابورس یعنی شرکت قند شیروان قوچان و بجنورد و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال به ترتیب با افت ۵ و ۳/  ۳ درصدی مواجه شدند.

تک‌نماد خودرویی فعال در فرابورس نیز دیروز را با افت قیمت پشت سرگذاشت. بر این اساس روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌ بهمن دیزل با کاهش ۴/  ۴ درصدی قیمت به معاملات روزانه خود پایان داد.  تک‌نماد گروه سیمانی نیز روز گذشته با افت قابل توجه قیمت همراه شد. بر این اساس سهامداران با معامله حدود ۱۸۰ هزار سهام «سبزوا» به ارزش ۱۲۱ میلیون تومان زمینه افت ۴/  ۹ درصدی قیمت سهام این شرکت را فراهم آوردند. نماد معاملاتی شرکت سیمان سبزوار دیروز پس از به حدنصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت به گردونه معاملات بازگشت.

رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز سه‌شنبه برای سومین روز متوالی شاهد غلبه معامله‌گران عمده در سمت خرید سهام بود. در این روز در مجموع شاهد حدود ۱۰۷ میلیون سهم به ارزش حدود ۸۳ میلیارد تومان در مسیر سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. در این میان نماد معاملاتی شرکت ذوب آهن اصفهان بیشترین مشارکت بازیگران حقوقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۲/  ۴ میلیون سهم «ذوب» به ارزش حدود ۸ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی دارد. پس از آن نیز «وهور» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقوقی به ارزش ۸ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان بود. سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان نیز در این روز شاهد جابه‌جایی ۵ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت اعتباری ملل شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقیقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهم «وملل» به ارزش حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران خرد بازار به میزان ۴۷۰ میلیون تومان را تجربه کرد.

سود بازار بدهی در کانال ۲۰ درصد

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر ۲ میلیون ورقه به ارزش تقریبی ۱۷۴ میلیارد تومان در ۱۳۸۲ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود یک میلیون و ۷۳۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۱ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز با افزایش قیمت ۷/  ۰ درصدی به «اخزا۸۱۱» اختصاص پیدا کرد و در مقابل «اخزا۸۱۰» شاهد کاهش قیمت به میزان ۱/  ۰ درصد بود. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با تغییر کمتر از ۱/  ۰ واحد درصدی نسبت به روز دوشنبه در سطح ۷/  ۲۰ درصد قرار گرفت.

رشد پرتقاضای «تسه»ها

همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۱۳۰ هزار و ۵۷۰ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۵ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد حدود ۷/  ۴ درصدی (نسبت به روز دوشنبه) به ۴۲ هزار و ۲۷۱ تومان رسید. رشد یکدست و حداکثری «تسه»ها در این روز درحالی رقم خورد که خبر رسید امکان دریافت وام جدید مسکن از روز سه‌شنبه ۱۷ دی‌ماه در کلیه شعب بانک مسکن فراهم شده است. متقاضیان فردی و زوجین تهرانی می‌توانند در مجموع ۱۴۰ و ۲۴۰ میلیون تومان وام خرید یا ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن دریافت کنند.