جایی که پاسخ موشکی ایران به شهادت سردار سلیمانی در همه رسانه‌های جهانی منعکس شده و بازارها را تحت‌تاثیر قرار داد. در این شرایط هرچند مجموعه‌ای از اقدامات دستوری مانند حمایت تمام قد حقوقی‌ها و کاهش دامنه نوسان از ۵ به ۲ درصد صورت گرفت اما در نهایت شاخص کل با کاهش ۸۹/ ۷ درصدی معادل ۳۰هزار و ۲۹۳واحد مواجه شد. شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۹۶/ ۱۰درصدی در هفته گذشته مواجه بود. شامگاه چهارشنبه اما با تاکید واشنگتن بر عدم ادامه درگیری‌ها ورق برگشت و آرامش به همه بازارهای داخلی و خارجی بازگشت. خبر جدید این امیدواری را ایجاد کرده است تا در هفته آینده بازارها مجددا به مدار رشد بازگردد.

در هفته گذشته به بهانه شرایط ریزشی بازار و برای جلوگیری از هیجان مخرب دامنه نوسان در روز چهارشنبه به ۲ درصد کاهش یافت. در همین حال براساس شنیده‌ها در چهار روز هفته گذشته دو صندوق توسعه و تثبیت بیش از ۴هزار میلیارد تومان به بازار تزریق کرده و همین امر نیز شانس بازگشت بازار را افزایش داده است. در همین حال هفته آینده بازار سهام شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد ۹ماهه شرکت‌های بورسی خواهد بود. گزارش‌هایی که می‌تواند محتوای امید بخشی برای بازار سرمایه داشته باشد. انتظار اولیه آن است که شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز بتوانند نمره قبولی را از تحلیلگران دریافت کنند.

در عین حال در تلاشی برای افزایش نقدینگی در بازار، محمد عطایی مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس صورت جلسه۱۷ دی ماه هیات‌مدیره سازمان بورس با موضوع افزایش ضریب تعدیل سهام در محاسبه حساب تضمین معاملات اعتباری اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس از ۵۰ به ۶۰ درصد را جهت اطلاع و اقدام مقتضی ابلاغ کرد. در صحنه بازار جهانی پس از فراز و فرود متعدد بهای هر بشکه نفت برنت در کانال ۶۵تا ۶۶دلار باقی مانده است. بهای هر تن مس به ۶هزار و ۱‌۹دلار و بهای روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۳۹۸دلار و هزار و ۹۴۲دلار رقم خورده است.

قیمت سنگ‌آهن ۶۲ درصد در چین نیز در روز چهارشنبه با ۶۵/ ۱ دلار افزایش ۶۵/ ۹۵ دلار معامله شد.

شمش فولاد درچین با ۹۲/ ۴ دلار افزایش ۲۱/ ۴۷۸ دلار معامله شد.

در بورس کالا نیز بهای شمش فولاد در محدوده ۴۴۰۰ تومان بوده است. میانگین قیمتی شمش فولاد خوزستان برای گزارش آذر در بازار داخلی و صادراتی به ترتیب برابر ۳۶۰۰ تومان و ۳۹۶۰ تومان بوده است. در واقع قیمت روز جاری در بازار داخل حدود ۲۲درصد بالاتر از میانگین آذر ماه است. در گروه لاستیک و پلاستیک شرکت کویر تایر قصد دارد برای سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تکمیل طرح‌های توسعه‌ای خود، افزایش سرمایه‌ای ۴۳/ ۲۱۱ درصدی را از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران به انجام برساند.

بنا بر اظهارات مدیران شرکت کویر، این شرکت در نظر دارد جهت تکمیل طرح توسعه افزایش ظرفیت تولید به میزان ۷۷۷/ ۱۰ تن رادیال تمام سیمی و جلوگیری از خروج وجه نقد به واسطه پرداخت مانده مطالبات صاحبان سهام افزایش سرمایه‌ای ۲.۱۸۰.۰۰۰ میلیارد ریالی را انجام دهد. در گروه فولادی فولاد آلیاژی ایران در خبری اعلام کرد هیات‌مدیره این شرکت تصمیم به انجام افزایش سرمایه تفویض شده در مجمع فوق‌العاده پیرو تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده گرفته است. اقدام کند.

براساس مصوبه مورخ ۲۸/ ۰۱/ ۱۳۹۸ مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از مبلغ ۴,۹۹۰میلیارد ریال به مبلغ ۶,۰۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته برای اصلاح ساختار مالی، هیات‌مدیره در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ ۵,۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۶,۰۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی در گروه فلزی همچنین آلومینیوم ایران از پیگیری موضوع استفاده از مزایای ماده ۴۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور درخصوص بدهی تسهیلات ارزی دریافتی از بانک صادرات ایران(شعبه طالقانی تهران) خبر داد. در گروه بانکی بانک اقتصاد نوین بلوک شرکت شیمی بافت را به سرمایه‌گذاری ملی واگذار کرد. این بانک اقدام به واگذاری تعداد ۶۳.۰۰۷.۲۰۶ سهم معادل ۲۷ درصد از سهام شرکت شیمی بافت از طریق برگزاری مزایده عمومی کرد. این واگذاری بیش از ۳۰۹۰ میلیارد ریال سود برای بانک اقتصاد نوین خواهد داشت.

در گروه خودرویی موافقت با پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان اعلام شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان، گفت: هفته گذشته شورای پول و اعتبار پرداخت ۵هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرد تا شرکت‌های خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان استفاده کنند. اگرچه ۵ هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست اما می‌تواند مشکل خودروسازان را تا حدودی رفع کند. وی افزود: مقرر است به هر خودروساز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شود. روند تخصیص این اعتبار مانند ۴ هزار میلیارد تومانی است که در سال گذشته پرداخت شد. در مجموع بازار هفته در گذشته شرایطی یکپارچه سرخ پوش و ضعیف داشت و نماگر اصلی این بازار در روز چهارشنبه نیز با افت ۴/ ۱ درصدی شاخص کل همراه شد. ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در روز چهارشنبه در بورس به ۲هزار و ۱۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۶۵میلیارد تومان رسید. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با کاهش ۳۰درصدی به ۱۱هزار و ۲۰۱میلیارد تومان رسید.