در این میان نکته جالب توجه این است ‌که هفته ماقبل (هفته منتهی به ۱۸دی‌ماه) رکوردی تاریخی در کارنامه سهامداران عمده درج شده بود که با انتقال ۳ هزار و ۷۴۳ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی دنبال شد. به این ترتیب خرید حقوقی‌ها در بازه زمانی مزبور جنبه حمایتی داشته و تلاش در جلوگیری از افت بیشتر بورس داشتند که این روند در هفته گذشته تغییر مسیر داد و با تشکیل فضای مثبت، تقاضای خرید سهامداران حقیقی شدت گرفت. در این میان هرچند عرضه‌های سنگین معامله‌گران حقوقی بر مدار انتظارات رقم خورد، اما این عرضه‌ها نیز پاسخی کافی برای عطش شدید خریداران سهام نبود.

نگاهی به صنایع موردتوجه معامله‌گران

همان‌طور که عنوان شد معامله‌گران حقیقی در هفته گذشته، با ثبت خالص خرید ۲۹۰۰ میلیارد تومانی رکورد هفتگی تغییر مالکیت را شکستند. در این میان بیشترین خالص خرید این گروه از بازیگران سهام در صنایع بزرگ و متوسط بازار رقم خورد. به این ترتیب گروه فلزات اساسی شاهد جابه‌جایی بیش از ۵۲۷ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در همین راستا سهامداران خرد ۴۵۰ میلیارد تومان سهام بانکی‌ها را طی معاملات هفته گذشته به پرتفوی خود افزودند. دو گروه خودرو و محصولات شیمیایی نیز هر کدام به ترتیب انتقال ۴۳۲ میلیارد تومان و ۴۲۳میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد را تجربه کردند.

چه سهامی در تیررس خرید بودند؟

در این میان بررسی سهام مورد توجه معامله‌گران در هفته گذشته نشان می‌دهد که بانک ملت بیشترین خرید را از سوی حقیقی‌های بازار تجربه کرده است. به‌طوری‌که خالص خرید معامله‌گران خرد در نماد «وبملت» به حدود ۳۰۰میلیارد تومان رسید. نماد مزبور درحالی هفته گذشته به بازدهی بیش از ۲۳درصدی دست یافت که در تمام روزها شاهد تشکیل صف خرید سنگین بود. در این میان دو حقوقی «وبملت» با عرضه‌های سنگین خود، سعی در جوابگویی به این عطش سهامداران داشتند. به‌طوری‌که شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین بالغ بر ۶۰میلیون سهم و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت نیز ۳۴میلیون سهم را در مجموع هفته گذشته واگذار کردند.

در ادامه این روند نیز تمایل سهامداران حقیقی به جمع‌آوری سهام خودرویی و به‌ویژه دو لیدر گروه قرار داشت. به‌طوری‌که سایپا و ایران‌خودرو در کانون توجه بازیگران خرد در هفته گذشته بودند. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در «خساپا» به ۱۷۰میلیارد تومان و در نماد «خودرو» نیز به حدود ۱۵۰میلیارد تومان رسید.

خرید «شاراک» و «فملی» در روز شنبه

بورس تهران معاملات روز شنبه را با رشد حدود ۶ هزار واحدی شاخص کل آغاز کرد. در این شرایط مثبت مجدد سهامداران خرد به گردونه خریدهای پرحجم بازگشتند و در نهایت نقدینگی را به زمین بازی خود منتقل کردند. بر این اساس در جریان معاملات روز شنبه ۳۶۳میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد که سهم عمده‌ای از خریدها به جمع‌آوری سهام پتروشیمی شازند و ملی مس ایران تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید صورت گرفته در نماد «شاراک» به حدود ۸۸میلیارد تومان و در نماد «فملی» نیز به ۸۵میلیارد تومان رسید.

رکوردشکنی در روز یکشنبه

ثبت رکوردی جدید در کارنامه ۱۰ سال اخیر شاخص کل بورس درحالی با رشد ۴/ ۴ درصدی در جریان معاملات روز یکشنبه رقم خورد که در همین راستا بازیگران خرد نیز رکوردی تاریخی در کارنامه خود ثبت کردند. بر این اساس خالص خرید معامله‌گران حقیقی بازار به ۹۴۵ میلیارد تومان رسید که در تاریخ فعالیت بازار سهام بی‌سابقه بود.

جزئیات تغییر مالکیت‌ها در این بازار نشان می‌دهد که سهامداران خرد بیشترین خرید را در نماد سایپا داشتند که با خالص خرید بیش از ۷۳میلیارد تومانی همراه شد. بیش از ۱۵ کد حقوقی در معاملات روز یکشنبه عرضه‌های سنگین و پرفشاری را در سهام سایپا در پیش گرفتند که تمام این عرضه‌ها در سقف قیمتی خریدار داشت. اما در میان صنایع فعال بورسی، بیشترین خرید به سهام دو گروه شیمیایی و پالایشی تعلق داشت. در صدر این صنایع نیز خالص خرید ۴/ ۶۲ میلیارد تومانی «شیران» و ۴۶ میلیارد تومانی «شبندر» قرار داشتند.

درخشش «فولاد» در روز دوشنبه

سهامداران خرد درحالی توانستند نقدینگی را در روز چهارشنبه نیز در زمین خود حفظ کنند که بخش عمده‌ای از خریدها به جمع‌آوری سهام فولادمبارکه تعلق داشت. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در این روز به بیش از ۸۸۶میلیارد تومان رسید که ۱۷۵میلیارد تومان آن به خالص خرید «فولاد» تعلق داشت. نماد فولادمبارکه اصفهان درحالی روز دوشنبه پس از برگزاری مجمع عمومی به‌طور فوق‌العاده و تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه ۶۱درصدی از محل سود انباشته، بدون محدودیت نوسان بازگشایی شد که رشد قیمت بیش از ۱۱ درصدی را تجربه کرد. همچنین درحالی بیش از ۷۱۸میلیون سهم «فولاد» در بازار روز دوشنبه معامله شد که ۵۳۵میلیون سهم مزبور یعنی حدود ۷۵درصد از خریدها توسط سهامداران خرد شکل گرفت.

سه‌شنبه بر مدار بانکی‌ها

بازیگران خرد بازار سهام در معاملات روز سه‌شنبه نیز به خریدهای سنگین خود ادامه دادند و در مجموع خالص خرید ۴۵۸میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. در این میان بخش عمده‌ای از خریدهای صورت‌گرفته در نماد بانک ملت بود؛ به‌طوری‌که معامله‌گران حقیقی بیش از ۹۷ میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام «وبملت» به پرتفوی خود منتقل کردند. در این میان به‌دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد، ۵۰میلیون سهم این بانک از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین و ۱۰میلیون سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت عرضه شد.

پایان هفته در زمین حقیقی‌ها

آخرین روز کاری هفته نیز با تثبیت نقدینگی در زمین سهامداران خرد همراه شد تا به این ترتیب هفته‌ای کاملا حقیقی به نمایش گذاشته شود. به این ترتیب در جریان معاملات روز چهارشنبه حدود ۲۵۰میلیارد تومان به پرتفوی معامله‌گران خرد بازار افزوده شد. نگاهی به روند جابه‌جایی‌ها در معاملات روز چهارشنبه نشان می‌دهد که در این روز عرضه‌های شدیدی از سوی حقوقی‌های بازار به‌ویژه در برخی نمادها قابل توجه بود. عمده این روند در نماد بانک ملت بود.

 

10-01

 

 

در همین رابطه بخوانید:

پیش بینی این هفته سهام در نظرسنجی از کارشناسان و سهامداران

کدام صنایع بورسی برنده تجدید ارزیابی شدند؟