رشد قیمت‌ سهام فرابورسی در معاملات این روز چنان فراگیر بود که ۹۵درصد از نمادهای معامله شده سبزپوش شدند. در مجموع این روز معاملاتی شاهد دادوستد یک میلیارد و ۸۵۸ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۳۳۶ میلیارد تومان (معاملات خرد) بودیم. در این میان اما یک‌سوم فرابورسی‌ها با صف خریدی جمعا به ارزش حدود ۱۱۰میلیارد تومان همراه شدند. بازار پایه نیز دیروز معاملات مثبتی را پشت سر گذاشت. به‌طوری که ۸۸درصد از نمادهای موجود در سه تابلو بازار پایه با رشد قیمت همراه شدند و در ۸۷درصد از سبزپوشان این بازار شاهد انتظار ناکام ۲۲۷ میلیارد تومان نقدینگی در صف‌های خرید بودیم. رشد ۶/ ۲ درصدی شاخص کل فرابورس طی معاملات دیروز در حالی رقم خورد که نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهرزمین، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و فولاد هرمزگان جنوب بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل برعهده داشتند.

روی موج کدال

روز گذشته شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم از اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی نشده خود برای دوره ۹ ماهه منتهی به پایان آذر ۹۸ رونمایی کرد. براساس این اطلاعیه «بجهرم» در دوره گزارش شده، به ازای هر سهم ۲۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴درصد رشد داشته که عمدتا به‌خاطر افزایش درصد فروش است. این شرکت براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ مبلغ ۵۷ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان سود خالص محقق کرده است.

شرکت سرمایه‌گذاری سبحان نیز دیروز با ارسال اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال درخصوص جزئیات واگذاری زمین بلوار فردوس به شفاف‌سازی پرداخت. براساس اطلاعیه «وسبحان»، این شرکت نسـبت به خرید چهار واحد ساختمان با کاربری اداری واقع در خیابان نیاوران به متراژ ۲۸۵۶ متر مربع اقـدام کرده است که تسویه کل ثمن معامله به مبلغ ۱۴۷ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان از طریق واگذاری ملک بلوار فردوس به مبلغ ۱۱۹ میلیارد تومان و پرداخت مبلغ ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به‌طور نقد و مابقی در زمان انتقال و واگذاری قطعی چهار واحد فوق خواهد بود. ضمنا سود حاصل از فروش زمین بلوار فردوس مبلغ ۸۳ میلیارد و ۷۰۵ میلیون تومان خواهد بود. این افشای اطلاعات با اهمیت سبب شد تا نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان با توقف مواجه شود که به علت عدم کشف قیمت در دو مرحله بازگشایی در این روز، بازگشت «وسبحان» به گردونه معاملات به روز جاری موکول شد. سهام مذکور در هفته گذشته با رشد قیمت بیش از ۲۰ درصدی همراه شد.  از دیگر اطلاعیه‌های مندرج در سامانه کدال طی معاملات روز گذشته، می‌توان به شفاف‌سازی شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار درخصوص دلایل نوسان قیمت اشاره کرد. «کمرجان» در دقایق ابتدای معاملات روز گذشته به‌دلیل رشد قیمت بیش از ۲۰ درصدی در ۵ روز متوالی، با وقفه یک ساعته مواجه شد. این شرکت در توضیح چرایی این نوسان عنوان کرد از تاریخ گزارشگری قبلی (صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت دوره مالی ۳،۶، ۹ و ۱۲ ماهه منتهی به پایان آذر ۹۸) تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است. از این‌رو به‌نظر می‌رسد نوسان قیمت سهام شرکت طی روزهای معاملاتی اخیر ناشی از تحرکات بازار و افزایش تقاضا بوده است.

رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز ‌شنبه برای ششمین روز متوالی شاهد تغییر خالص مالکیت به سمت بازیگران خرد بازار بود. در این روز در مجموع حدود ۹۱ میلیون و ۴۳۲ هزار سهم به ارزش افزون بر ۵/ ۸۱ میلیارد تومانی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی افزوده شد. در این میان نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۱۱میلیون سهم «وآوا» به ارزش حدود ۱۲ میلیارد و ۲۶۱ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. آوا نوین آخرین شرکتی بود که در ابتدای آبان سال‌جاری به جمع سهام فرابورسی اضافه شد و از آن زمان تاکنون با رشد ۴۱۶ درصدی قیمت همراه شده است.

پس از آن نیز «شرانل» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود. سهام شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر نیز در این روز شاهد جابه‌جایی ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بود.  در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت افرانت شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم «افرا» به ارزش حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را تجربه کرد.

کم‌نوسانی سود بدهی در کانال ۲۰

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر یک میلیون و ۷۶۰ هزار ورقه به ارزش تقریبی ۱۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در ۱۰۴۴ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بیشترین ارزش دادوستدهای این روز در بازار مورد بررسی به معاملات اوراق مشارکت دولتی در نماد «اشاد۱» و «اشاد۹» اختصاص پیدا کرد. همچنین روز شنبه شاهد معامله حدود یک میلیون و ۱۹۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۶۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۲ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند و به‌طور متوسط شاهد رشد حدود ۱۵/ ۰ درصد نرخ ۳۱ سررسید موجود در این بازار بودیم. بیشترین رشد قیمت در این روز با افزایش قیمت ۷/ ۰ درصدی به «اخزا۸۰۵» اختصاص پیدا کرد و در مقابل «اخزا۶۲۴» شاهد کاهش قیمت به میزان ۲/ ۰ درصد بود. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افزایش ۱/ ۰ واحد درصدی نسبت به چهارشنبه در سطح ۳/ ۲۰ درصد قرار گرفت.