در سهام بازار پایه هم با وجود برخورداری از تقاضای قدرتمند شاهد رفتار یکسانی در قیمت‌ها بودیم. در سمت دیگر، در بازار بدهی روند آرام و کم‌نوسان قیمت‌ها و تثبیت نرخ سود در کانال ۲۰ درصد ادامه یافت. ضمن اینکه روند یکدست قیمت در بازار امتیازهای وام مسکن دستخوش تغییر شد و تعادل نسبی بر معاملات «تسه»ها حکمفرما شد.

فرصت‌یابی خرید در منفی فرابورس

معاملات دیروز در فرابورس با فشار عمومی عرضه شروع شد. شاخص کل این بازار در پی فشار اولیه فروش در قریب به اتفاق سهم‌ها موقتا حدود ۶۵ واحد از سقف روزانه عقب‌نشینی کرد. همین روند منفی سبب شد بسیاری از سرمایه‌گذاران از این فرصت برای ورود مجدد به جریان معاملات استفاده کنند و مانع روند نزولی قیمت‌ها شوند. به این ترتیب، در نیمه دوم معاملات، خریداران بر فروشندگان برتری یافتند و سطح عمومی قیمت‌ها را به محدوده مثبت بازگرداندند. شاخص کل در پایان معاملات توانست رشدی معادل ۲۳ واحد را تجربه کند و به رکورد تاریخی ۵۲۹۷ دست یابد. این رکورد مرهون افزایش قیمت در سهام ۶۰ بنگاه فعال در بازارهای اول و دوم بود. نکته جالب توجه این است که ارزش بازار این ۶۰ بنگاه معادل ۵۸ درصد از ارزش کل بازارهای اول و دوم است که نشان می‌دهد رشد قیمت‌ها طی روز گذشته متناسب با ترکیب سهام رقم خورده است.

اصلاح اولیه قیمت‌ها در جریان معاملات دیروز فرصتی فراهم کرد تا جاماندگان و نوسان‌گیران بار دیگر به خیل خریداران بپیوندند. افزایش تدریجی تقاضا طی روز گذشته را می‌توان در انجماد ۱۲۰ میلیارد تومانی پول‌ها در صف خرید ۳۳ نماد بورسی مشاهده کرد. قیمت برخی از این نمادها در ابتدای معاملات دیروز تا نزدیکی کف مجاز هم تنزل کرده بود. اما چرخش فضای عمومی معاملات منجر به صف‌نشینی گسترده در این طیف از سهام فرابورسی شد. ارزش معاملات خرد در بازارهای اول و دوم هم طی روز گذشته به رقم جالب توجه هزار میلیارد تومان رسید. در واقع، دو سوم از کل جریان خرد نقدینگی در فرابورس در سهام این دو تابلو به گردش درآمد. طبق معمول نماد معاملاتی پتروشیمی مارون بیشترین حمایت از شاخص کل را به‌عمل آورد و عنوان بالاترین ارزش معامله هم به نماد معاملات سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان تعلق گرفت.

همگام با بازیگران

روند تغییر مالکیت سهام بین سهامداران حقیقی و حقوقی هم به سیاق روزهای قبل ادامه یافت. سهامداران حقیقی ۷ روز پیاپی است که در سمت خرید حضور پررنگ‌تری دارند. فعالان حقیقی فرابورس در این مدت حدود ۶۷۰ میلیارد تومان به ارزش دارایی‌های خود افزوده‌اند که۵۰ میلیارد تومان از این تغییر مالکیت در جریان معاملات دیروز صورت گرفت. اشتهای زیاد بازیگران حقیقی برای خرید سهام را باید به موج جدید افزایش سرمایه شرکت‌ها نسبت داد. به‌زعم تحلیلگران بنیادی قیمت‌های اخیر در مقایسه با سود شرکت‌ها چندان موجه و محرک تقاضا نمی‌تواند باشد. از این‌رو، بخش عمده فعالیت معامله‌گران فرابورسی را باید به عوامل غیربنیادی دیگر نظیر همین افزایش سرمایه یا خوش‌بینی زیاد به روند آتی عملیات شرکت‌ها نسبت داد.

الگوی مشابه در بازار پایه

در بازار پایه هم حدود ۴۵۰ میلیارد تومان سهم در بین فعالان جابه‌جا شد. همچون بازارهای اول و دوم در بازار پایه هم روند مشابهی رقم خورد. در نهایت، قیمت سهام ۸۶ بنگاه در بازار پایه طی روز گذشته رشد کرد. ارزش بازار این ۸۶ بنگاه معادل ۶۹ درصد از کل ارزش بازار پایه بود. در پایان معاملات دیروز حدود نیمی از نمادهای بازار پایه (۶۶ نماد از ۱۳۱ نماد) با صف خرید به کار خود پایان دادند. به بیان دقیق‌تر، ۱۷۰ میلیارد تومان نقدینگی در پشت صف‌های خرید این بازار مجال خرید سهم را نیافت.

آرامش بی‌تکلف بازار بدهی

بر خلاف بازار سهام، در بازار بدهی شاهد روند آرام قیمت‌ها بودیم. دیروز میانگین نرخ سود موثر اسناد خزانه در همان کانال ۲۰ درصدی بدون تغییر ماند. برای سی و هشتمین روز کاری متوالی است که متوسط قیمت‌ها در بازار اوراق خزانه بر مدار باثباتی حرکت می‌کند و عملا منجر به تثبیت نرخ بازدهی اوراق خزانه در کانال ۲۰ درصد شده است. منحنی ساختار زمانی نرخ بازدهی در بازار بدهی هم نشان می‌دهد که نرخ‌ سود برای اوراق با سررسید کوتاه‌مدت (زیر یک‌سال) عددی در محدوده ۱۹ درصد است و برای اوراق با سررسید بلندمدت (بیش از یک‌سال) حول ۲۱ درصد است.

توقف موج‌های همگانی در «تسه»ها

دیروز همچنین بیش از ۸ میلیارد تومان اوراق تسهیلات بانک مسکن بین معامله‌گران فرابورسی دست به دست شد. یکی از ویژگی‌های برجسته معاملات «تسه»ها در روز گذشته خروج از مدار دسته‌جمعی حرکت و دستیابی به تعادل نسبی قیمت بود به‌طوری‌که قیمت نیمی از امتیازها در این روز افزایشی و نیمی دیگر کاهشی رقم خورد.