روز گذشته بیش از نیمی از نمادهای فرابورسی با رشد قیمت همراه شدند. در مجموع این روز معاملاتی شاهد دادوستد یک میلیارد و ۸۰۷ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۳۰۶ میلیارد تومان در سه بازار اول، دوم و پایه (معاملات خرد) بودیم. در این میان اما یک‌چهارم فرابورسی‌ها با صف خریدی جمعا به ارزش حدود ۱۳۰میلیارد تومان همراه شدند و هیچ نمادی گرفتار صف فروش نشد. بازار پایه نیز دیروز معاملات مثبتی را پشت سر گذاشت. به‌طوری که ۸۸درصد از نمادهای موجود در سه تابلوی بازار پایه با رشد قیمت همراه شدند و ۵۶درصد سبزپوش شدند و در این میان ۱۵ نماد شاهد انتظار ناکام ۴۲۱میلیارد تومان نقدینگی در صف‌های خرید بودند. رشد ۶/ ۰درصدی شاخص کل فرابورس طی معاملات دیروز در حالی رقم خورد که نماد معاملاتی شرکت‌های توکا ریل، فولاد هرمزگان جنوب، صنایع ماشین‌های اداری ایران، آهن و فولاد ارفع و بیمه کوثر بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشت. در مقابل اما سنگ آهن گهرزمین با بیشترین تاثیر منفی مانع از رشد بیشتر این نماگر شد.

روی موج کدال

روز گذشته سامانه کدال میزبان موج جدید گزارش‌ عملکرد ماهانه بنگاه‌ها برای اولین ماه زمستان بود. در راستای این گزارش‌ها پتروشیمی غدیر در دی ماه به فروش خوب ۱۶۳میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه قبل ۷۵ درصد و نسبت به میانگین فروش ماهانه شرکت ۱۳۲ درصد رشد داشته است. مجموع فروش شرکت در ۱۰ ماه فعالیت سال جاری ۷۹۳میلیارد تومان بوده که این عدد در مدت مشابه سال قبل ۴۹۰میلیارد تومان بود.

شرکت صنایع غذایی مینو شرق نیز مجموع فروش ۱۰ ماه نخست سال مالی جاری خود را به ۱۰۷ میلیارد تومان رساند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۱ درصد رشد داشت. با وجود این «غمینو» در دی ماه حدود ۳/ ۹ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به ماه گذشته ۱۵درصد افت داشته است. «غمینو» در این ماه اما با افت تولید و فروش بیسکویت مواجه شد. به‌طوری‌که فروش ۹۰۵ تنی شرکت در آذر ماه به ۷۹ تن در دی ماه رسید. علاوه بر این شرکت صنایع غذایی مینو شرق در این ماه برای اولین بار حدود ۷۸۷ تن انواع تافی با نرخ ۱۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو فروخته است.

شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی‌ نیز در دی ماه مجموع فروش ۱۰ ماه نخست سال مالی جاری خود را به ۱۸۷ میلیارد تومان رساند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷۲ درصد رشد داشته است. این شرکت در اولین ماه زمستان، حدود ۵ هزار و ۱۶۷ تن انواع بطری دارویی و غیردارویی به فروش رسانده که ۱۱ درصد نسبت به ماه گذشته رشد نشان می‌دهد.

رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز ‌چهارشنبه شاهد تغییر خالص مالکیت به سمت بازیگران خرد بازار بود. در این روز در مجموع حدود ۶۴ میلیون و ۲۶۰ هزار سهم به ارزش افزون بر ۹/ ۵۱ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی افزوده شد. در این میان نماد معاملاتی شرکت فرابورس ایران بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۶/ ۵میلیون سهم «فرابورس» به ارزش حدود ۱۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «ارفع» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود. سهام شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم نیز در این روز شاهد جابه‌جایی ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بود.

در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت جنرال مکانیک شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود یک میلیون و ۷۷۰ هزار سهم «رنیک» به ارزش حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت آسیا سیر ارس بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان را تجربه کرد.

کم‌نوسانی سود بدهی در کانال ۲۰

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار ورقه به ارزش تقریبی ۲۳۰ میلیارد و ۹۶۵ میلیون تومان در ۱۱۵۳ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بیشترین ارزش دادوستدهای این روز در بازار مورد بررسی به معاملات اوراق مشارکت دولتی در نماد «اشاد۱۰» اختصاص پیدا کرد. همچنین روز چهارشنبه شاهد معامله حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۱۲۴ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۲ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند و به‌طور متوسط شاهد رشد حدود ۳/ ۰ درصدی نرخ ۳۱ سررسید موجود در این بازار بودیم. همه سررسیدهای اسناد خزانه در این روز با رشد قیمت همراه شدند. بیشترین رشد قیمت نیز با افزایش ۷/ ۰ درصدی به «اخزا۸۱۲» اختصاص پیدا کرد. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با کاهش ۱/ ۰ درصدی نسبت به سه‌شنبه در سطح ۱/ ۲۰ درصد قرار گرفت.