این درحالی است که رشد نماگر هموزن طی این مدت ۳۱۱ درصد بوده است. به عبارتی دیگر اگر یک سرمایه‌گذار در ابتدای سال به ارزش یکسانی از تمام نمادها خرید کرده باشد، هم اینک سرمایه او بیش از ۴ برابر شده است. همانطور که پیش‌تر تاکید شد؛ چنین رشدی بیش از هر چیزی به علت نقدینگی قدرتمند وارد شده در بازار سهام است. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که دیروز برای ششمین جلسه معاملاتی پیاپی ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در سطوح بیشتر از ۳ هزار میلیارد تومانی بود.

طی روز گذشته گروه ساخت خودرو و قطعات در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار داشت. ۳۳۵ میلیارد تومان معاملات خودرویی‌ها موجب شد تا متوسط قیمت‌ها در این گروه بیش از ۴ درصد رشد کند. در همین راستا طی روز گذشته از ۲۸ نماد معاملاتی این صنعت، تنها ۲ نماد «خریخت» و «خمهر» با افت ارزش بازار مواجه شدند و ۲۶ نماد دیگر بر مدار مثبت معاملات بودند. در این بین ۱۸ نماد این گروه تجربه‌گر مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) بودند. در همین راستا دو غول خودروسازی کشور با رشدهای بیش از ۴ درصدی در فهرست نمادها با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل قرار گرفتند. «خودرو» با افزایش ۴ درصدی ارزش بازار، اثرگذاری مثبت ۱۷۸ واحدی و «خساپا» با رشد ۹/ ۴ درصدی تاثیر مثبت ۱۵۳ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران داشتند.

فلزات اساسی در جریان معاملات دیروز، دومین صنعت بورسی با بیشترین ارزش معاملات بودند. این گروه شاهد ۳۰۶ میلیارد تومان معامله بود. در حالی ۱۱ نماد این صنعت صف خرید و رشد ۵ درصدی را تجربه می‌کردند که شاخص این صنعت تنها ۵/ ۰ واحد درصد رشد کرد. به‌نظر می‌رسد علت اصلی این محدودیت در رشد نماگر، افت ارزش بازار نماد بزرگی مثل «فملی» و رشد اندک «فولاد» بود. افت ۲/ ۱ درصدی ارزش بازار شرکت ملی مس ایران درحالی رقم خورد که این شرکت در دی ماه عملکرد مناسبی داشته است به‌طوری که در حالی میانگین مبلغ فروش ماهانه «فملی» در پاییز حدود ۱۸۶۹ میلیارد تومان بوده که در ماه گذشته این رقم با رشد ۴۶ درصدی به ۲ هزار و ۷۲۲ میلیارد تومان رسیده است. افت قیمت «فملی» با وجود چنین عملکردی در دی ماه جالب‌توجه است.

طی روز گذشته «کگل» با افت یک درصدی ارزش بازار مواجه شد و موجب فشار ۹۸ واحدی بر شاخص کل بورس تهران شد. این نماد در روز گذشته اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات‌مدیره برای افزایش سرمایه ۱۰۸ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را منتشر کرد. این افزایش سرمایه به‌منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر به منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های فرعی و وابسته و جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر انجام خواهد پذیرفت. از دیگر علت‌های این افزایش سرمایه می‌توان به تامین سرمایه در گردش موردنیاز جهت خرید سنگ‌آهن و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، زیرساختی و بهبود کیفیت اشاره کرد.

در همین راستا طی روز گذشته شاهد تایید افزایش سرمایه ۱۶۰ درصدی بانک ملت هم بودیم. افزایش سرمایه «وبملت» از محل سایر اندوخته‌ها به‌منظور بهبود ساختار مالی و تقویت نسبت کفایت سرمایه بانک ارائه شده است. «وبملت» هم در روز گذشته با افت ارزش بازار مواجه شد تا جلوی ۱۰۷ واحد از رشد بیشتر نماگر اصلی بورس تهران را بگیرد. «کفپارس» طی ۱۱ جلسه معاملاتی با رشد ۵/ ۵۳ درصدی همراه شده است. در این ۱۱ جلسه فرآورده‌های نسوزپارس در ۱۰ روز کاری مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه را تجربه کرده است. این نماد در روز گذشته گزارشی برای شفاف‌سازی رشد قیمت خود منتشر کرد. در این گزارش فرآورده‌های نسوزپارس اعلام کرده، تا مقطع فعلی تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است. همچنین پیرو شفاف‌سازی درخصوص تغییرات در ترکیب تولید اعلام شده در سامانه کدال تا مقطع فعلی تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده و افزایش قیمت محقق‌شده ناشی از تحرکات بازار و افزایش تقاضا بوده است. همچنین درخصوص اخذ مجوز افزایش سرمایه، شرکت در تاریخ ۲ بهمن ۹۸ نامه اعلام نواقص را از سازمان بورس اخذ و در مهلت ۳۰ روزه مقرر در حال رفع نواقص اعلامی در نامه مذکور است.