در پایان بازار نتیجه تقابل خریداران و فروشندگان سهام، رشد ۱۳۱۰ واحدی نماگر اصلی بورس تهران و رسیدن ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به رقم بی‌نظیر ۴ هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان بود. به این ترتیب طی روز گذشته شاهد ثبت سه رکورد جدید (شاخص کل، نماگر هموزن و ارزش معاملات خرد) در بورس تهران بودیم.

طی روز گذشته درحالی دماسنج اصلی بورس تهران به رشد ۳/ ۰ درصدی دست یافت که نماگر هموزن با اثرپذیری یکسان از نمادها با رشد ۳/ ۱ درصدی همراه شد. به نظر می‌رسد رشد محدود شاخص کل در قیاس با نماگر هموزن به علت عقب‌نشینی متوسط قیمت‌ها در اغلب گروه‌های بزرگ کالامحور باشد. در جریان معاملات روز گذشته شاخص ۴ صنعت کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با افت مواجه شد. طی روز گذشته «اخابر»، «شیران»، «مبین» و «حکشتی» حامیان اصلی شاخص کل بورس تهران بودند. این ۴ نماد در مجموع موجب اثرگذاری مثبت ۹۸۰ واحدی بر دماسنج اصلی بازار سهام شدند. در سمت مقابل اما نمادهایی مانند «فارس»، «فولاد» و «شبندر» قرار داشتند. این نمادها در مجموع جلوی حدود ۱۱۰ واحد از رشد بیشتر شاخص کل را گرفتند.

نکته جالب توجه در معاملات روز گذشته ارزش معاملات ۶۲۷ میلیارد تومانی صنعت ساخت خودرو و قطعات بود. این اقبال به نمادهای خودرویی منجر به رشد ۷/ ۲ درصدی متوسط قیمت‌ها در این صنعت شد. همچنین از این مقدار از ارزش معاملات خودرویی‌ها، بیش از ۱۷۷ میلیارد تومان به «خساپا» اختصاص یافت و ۱۲۲ میلیارد تومان نیز سهم «خپارس» و «خودرو» بود. «خساپا» درحالی طی روز گذشته این حجم از معاملات را تجربه کرد و با صف خرید همراه شد که طبق گزارش ماهانه، در دی ماه با افت ۱۰ درصدی مبلغ فروش نسبت به میانگین ماهانه فصل پاییز مواجه شده است. البته این افت در حالی است که مقدار تولید سایپا طی این ماه در قیاس با میانگین پاییز رشد ۲۷ درصدی داشته است.

دومین صنعت با بیشترین ارزش معاملات نیز فلزات اساسی بود. افت ۶/ ۰ درصدی متوسط قیمت‌ها در این صنعت موجب اقبال بالای خریداران به این صنعت شد، به‌طوری که ارزش معاملات فلزی‌ها به رقم ۴۴۹ میلیارد تومان رسید.

طی روز گذشته شدیدترین افت شاخص صنعت در بین صنایعی با بیش از یک نماد، متعلق به صنعت فرآورده‌های نفتی بود. در این صنعت که دارای ۸ نماد است، تنها «شنفت» با مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) همراه بود و رشد ارزش بازار را تجربه کرد. اما ۷ نماد دیگر گروه فرآورده‌های نفتی با افت قیمت پایانی مواجه شدند. «شبهرن» که در روز گذشته با افت ۷/ ۲ درصدی مواجه شده بود، بعدازظهر دیروز گزارش عملکرد خود در دی ماه را منتشر کرد. طبق اطلاعیه نفت بهران مبلغ فروش شرکت در دی ماه نزدیک به ۳۷۴ میلیارد تومان بوده است. این رقم در قیاس با متوسط ماهانه فصل پاییز حدود ۱۲ درصد بیشتر است. رشد ۱۲ درصدی درآمد عملیاتی درحالی اتفاق افتاد که نرخ فروش محصولات «شبهرن» نسبت به نرخ میانگین پاییز حدود ۱۳ درصد افت داشته است. در نتیجه این رشد در درآمد عملیاتی به دلیل افزایش مقدار تولید و فروش شرکت در ماه گذشته است. «شسپا» نیز در روز گذشته صف فروش را تجربه کرد و در نهایت نیز ۱/ ۴ درصد از ارزش بازار خود را از دست داد. اما بعد از پایان بازار با انتشار گزارش عملکرد دی ماه، شاهد رشد ۲ درصدی مبلغ فروش این شرکت در ماه گذشته در قیاس با متوسط ماهانه فصل پاییز بودیم. نفت سپاهان نیز مانند «شبهرن» در حالی با افت نرخ فروش مواجه شده بود که رشد مقدار تولید و فروش آن، منجر به رشد درآمد عملیاتی آن در دی ماه شده است.

همچنین مطابق اطلاعیه‌ای که از سوی مدیریت نظارت و بازرسی فرابورس ایران منتشر شده، ۲ شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم و صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت معیار از امروز دارای بازارگردان خواهند بود. بر این اساس در نماد معاملاتی «بجهرم»، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تجارت ایرانیان اعتماد به‌عنوان بازارگردان تعیین و عملیات بازارگردانی به روش مبتنی بر حراج توسط این صندوق انجام خواهد شد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده درخصوص این نماد، حداقل معاملات روزانه ۵/ ۲ میلیون سهم بوده و حداقل سفارش انباشته ۱۲۵ هزار سهم خواهد بود. اما دومین نماد معاملاتی که بازارگردان برای آن تعیین شده، نماد «دمعیار» است که صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی معیار، عملیات بازارگردانی آن را بر عهده گرفته است. دوره زمانی بازارگردانی این صندوق، دائمی و نامحدود در نظر گرفته شده که البته دارای قابلیت بازنگری پارامترها در مقاطع زمانی ۳ ماهه خواهد بود. ضمن آنکه در این بازارگردانی دامنه مظنه ۳ درصد تعیین شده است.

از دیگر خبرهای مرتبط با سهام، عصر روز شنبه بیسکویت گرجی خبر از فروش شش دانگ یک قطعه زمین در شیراز داد که درآمد حاصل از فروش این زمین برای «غگرجی» بیش از ۱۸ میلیارد تومان است. در روز آینده (سه‌شنبه ۸ بهمن‌ماه) قرار است ۱۰ درصد از سهام ذوب روی اصفهان در بازار دوم فرابورس ایران عرضه شود. سقف قیمت هر سهم «فروی» ۱۴۰۰ تومان خواهد بود و سقف سهام قابل خریداری توسط هر کد حقیقی یا حقوقی ۱۰۰ سهم خواهد بود. در این عرضه اولیه شاهد عرضه ۶۰ میلیون سهم خواهیم بود. در صورت مشارکت یک میلیون نفری در این عرضه اولیه، به هر کد تنها ۶۰ سهم (معادل ۸۴ هزار تومان) اختصاص خواهد یافت.