در جریان معاملات روز گذشته، با رسیدن ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به ۳ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان، برای هشتمین جلسه معاملاتی پیاپی شاهد قرار گرفتن این متغیر در سطوح بالاتر از ۳ هزار میلیارد تومان بودیم. در همین راستا متوسط ارزش معاملات خرد از ابتدای بهمن ماه به ۳ هزار و ۵۶۹ میلیارد تومان رسید. طی روز گذشته گروه ساخت خودرو و قطعات در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار داشت. بعد از این گروه هم جایگاه‌های بعدی توسط «بانک‌ها»، «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» اشغال شد. این ۴ صنعت در مجموع شاهد ۱۱۹۳ میلیارد تومان معامله بودند.

طی روز گذشته «ومعادن»، «حکشتی» و «بسویچ» حامیان اصلی شاخص کل بورس تهران بودند. این سه نماد در مجموع موجب اثرگذاری مثبت ۷۲۶ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران شدند. در سمت مقابل اما نمادهای بزرگی مانند «فارس»، «رمپنا» و «شپنا» قرار داشتند که بیشترین فشار را بر نماگر اصلی بازار سهام وارد کردند. این نمادها نیز در مجموع جلوی ۴۸۶ واحد از رشد شاخص کل را گرفتند.

خودروسازها ۳۴۳ میلیارد تومان از معاملات روز گذشته بورس تهران را به خود اختصاص دادند. اما این حجم از معامله تنها ۵/ ۰ درصد رشد شاخص صنعت را در پی داشت. بانک‌ها اما به‌واسطه ۲۹۶ میلیارد تومان معامله به رشد ۵/ ۱ درصدی متوسط قیمت‌ها دست یافتند. از ۱۰ نماد بانکی که دیروز در بورس تهران معامله شدند، ۴ نماد با افت ارزش بازار مواجه شدند و ۶ نماد دیگر در مدار صعودی معاملات بودند. نکته جالب توجه در این بین، رشد آخرین قیمت تمام نمادها به‌رغم افت قیمت پایانی (متوسط قیمت سهم در طول یک جلسه معاملاتی) ۴ نماد بود.

فلزات اساسی که به واسطه ۲۷۹ میلیارد تومان معامله سومین صنعت بورسی با بیشترین ارزش معاملات بودند نیز به رشد خفیف ۳/ ۰ درصدی نماگر صنعت دست یافتند. بزرگان این صنعت مثل «فولاد»، «فملی»، «فخوز» و «فخاس» همگی کم نوسان ظاهر شدند. به‌طوری که به غیر از «فولاد» که با رشد ۳/ ۰ درصدی ارزش بازار همراه شد، ۳ نماد دیگر ذکر شده با افت‌های کمتر از ۲/ ۰ درصدی مواجه شدند. طی روز گذشته تامین ماسه ریخته‌گری اعلام کرد که به‌منظور اصلاح ساختار مالی و افزایش نسبت مالکانه شرکت قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارد. به این ترتیب یکی دیگر از افزایش سرمایه‌های پیش‌رو تجدید ارزیابی «کماسه» خواهد بود. در همین راستا دیروز «آس‌پ» هم خبر از صدور مجوز افزایش سرمایه ۱۱ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی داد.

عصر روز یکشنبه شرکت داروسازی دکتر عبیدی خبر از خرید یک قطعه زمین به متراژ ۴۵ هزار مترمربع در شهرک صنعتی دارویی برکت داد. طبق اطلاعیه «دعبید» این زمین ۵۴ میلیارد تومانی در راستای اهداف توسعه‌ای و به منظور احداث سایت تولیدی جدید خریداری شده است. دکتر عبیدی بعد از این اطلاعیه نیز صورت‌مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به آخر آذر ماه را منتشر کرد. طبق این صورت‌مالی «دعبید» در سال مالی منتهی به آخر آذر ۹۸ موفق به ساخت ۲۲۲ میلیارد تومان سود خالص شده است. به عبارت دیگر شرکت به ازای هر سهم ۱۱۰ تومان سود ساخته است.

عزیزالله عصاری، مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، در نشستی با حضور خبرنگاران گفت: براساس قولی که به سهامداران مبنی بر تنوع پرتفوی شرکت داده بودیم علاوه بر سرمایه‌گذاری ۵ درصدی در صنعت مس به حوزه سرب و روی نیز وارد شدیم. وی با اشاره به اینکه ایران ۹ درصد ذخایر سرب و روی را داراست، افزود: ما به‌دنبال توسعه بخش اکتشاف ذخایر سرب و روی کشور هستیم و در همین راستا با گروه زرین مذاکره کردیم. وی اضافه کرد: به‌رغم اینکه در زمینه سرب و روی ۹ درصد از ذخایر جهان را داریم اما اکنون کارخانه‌ها مواد اولیه خود را از ترکیه وارد می‌کنند که این امر ناشی از عدم ورود به بخش اکتشاف است.

در این جلسه ابراهیم جمیلی، مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین نیز گفت: این مجتمع با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سه فاز شامل واحد ۵۰ هزار تنی، واحد ۱۰۰ هزار تنی و ۱۵۰ هزار تنی و با سرمایه‌ای حدود ۲ هزار میلیارد تومان راه‌اندازی خواهد شد. وی تولید شمش روی این مجتمع را ۳۰ هزار تن پیش‌بینی کرد و گفت: در فاز اول ۱۰ هزار تن و در فاز دوم ۲۰ هزار تن تولید در این زمینه خواهیم داشت و در صورت وجود خاک مناسب این میزان را افزایش می‌دهیم. جمیلی همچنین از تولید ۵۰ هزار تن شمش سرب خبر داد و گفت: عیار این شمش بالای ۵۰ درصد پیش‌بینی شده است. وی پیش‌بینی کرد: این طرح پس از ۱۸ ماه به محصول خواهد رسید.