کدهای حقیقی‌ بازار در هفته گذشته بیشترین اقبال را به صنعت کانه‌های فلزی نشان دادند. معدنی‌ها که از ابتدای امسال از صنایع با کمترین بازدهی بودند، طی هفته گذشته در پی خالص خرید حدودا ۲۴۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها رشد ۲/ ۶ درصدی متوسط قیمت‌ها را تجربه کردند. در این صنعت بیشترین خالص تغییر مالکیت متعلق به نماد «ومعادن» بود. توسعه ‌معادن ‌و فلزات‌ به‌واسطه خالص خرید ۱۶۳ میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی، توانست در مجموع چهار جلسه معاملاتی رشد ۹/ ۱۳ درصدی ارزش بازار را تجربه کند. در هفته گذشته دومین صنعتی که با اقبال بالای کدهای حقیقی همراه شد، گروه ساخت خودرو و قطعات بود. این صنعت که طی هفته‌های اخیر از صنایع با بیشترین ارزش معاملات بود، در هفته گذشته خالص خرید ۲۲۰ میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی را تجربه کرد. در پی این حجم از خرید این دسته از معامله‌گران، طی هفته گذشته شاهد رشد ۱۰ درصدی شاخص این صنعت بودیم. این دو صنعت با اختلاف زیادی نسبت به دیگر صنایع در جایگاه‌های اول و دوم فهرست گروه‌ها با بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در هفته گذشته قرار گرفتند. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که سومین صنعت این فهرست گروه غذایی با خالص خرید ۱۱۵ میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی بود.

تغییر مالکیت‌ها در روزهاى هفته

شنبه: نخستین روز از هفته گذشته با رشد 5 هزار و 790 واحدی شاخص کل بورس تهران همراه شد. در همین حال سهامداران حقیقی در این روز خالص خرید حدودا 426 میلیارد تومانی را ثبت کردند. در اولین روز هفته قبل بورس‌بازان حقیقی بیشترین اقبال را به «رمپنا» نشان دادند. خرید این دسته از معامله‌گران در سهام شرکت گروه مپنا، منجر به تغییر مالکیت تقریبا 40 میلیارد تومانی به سمت بورس‌بازان حقیقی شد. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا به‌عنوان سهامدار 11درصدی «رمپنا» اقدام به عرضه 3میلیون سهم کرد. این حجم از اقبال به «رمپنا» موجب شد تا قیمت هر سهم آن با رشد 2/ 4 درصدی همراه شود. دومین نمادی که در این روز با اقبال بالای سهامداران حقیقی همراه شد، «خساپا» بود. سایپا در این روز با خالص خرید بیش از 28 میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی همراه شد. «خساپا» در روز شنبه با معامله بیش از 203 میلیون سهم همراه شد که 95 درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد یعنی بالغ بر 194 میلیون سهم از سوی سهامداران خرد بود. در این میان 5 میلیون سهم توسط شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان واگذار شد.

در نماد «حکشتی» نیز خریدهای پرحجم معامله‌گران حقیقی سبب انتقال 23 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی بازیگران خرد شد. در این میان هر چند 30 میلیون سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی عرضه شد ولی همچنان در پایان معاملات صف خریدی بالغ بر 9 میلیون سهم برای آن باقی ماند.

یکشنبه: دومین جلسه معاملاتی هفته قبل با رشد 1311 واحدی شاخص کل بورس تهران همراه شد. اما نکته جالب توجه در این روز، ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) بود. در پی افت دماسنج اصلی بازار طی ساعت نخست معاملات، شاهد فعال شدن معامله‌گران حقیقی و حقوقی در سمت خرید سهام بودیم. این اتفاق موجب شد تا ارزش معاملات خرد در این روز به رکورد بی‌سابقه 4 هزار و 634 میلیارد تومان برسد. در این بین اما خالص خرید بورس‌بازان حقیقی 189 میلیارد تومان بود که این رقم نشان از فعال بودن هر دو گروه معامله‌گران در سمت خرید داشت. در این روز بیشترین توجه سهامداران حقیقی به نماد «مبین» بود. به‌طوری‌که خالص خرید این دسته از سهامداران در این نماد به بیش از 38 میلیارد تومان رسید. در جایگاه‌های بعدی نمادهای با بیشترین تغییر مالکیت به سمت بورس‌بازان حقیقی «خساپا» با تغییر مالکیت تقریبا 31 میلیارد تومانی و «غگل» با تغییر مالکیت بیش از 29 میلیارد تومان قرار داشتند. در این راستا به‌دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها درخرید سهام گلوکوزان، حقوقی شرکت یعنی شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا که سهامدار 7 درصدی «غگل» است، به عرضه 3 میلیون و 400 هزار سهم پرداخت. در سمت مقابل طی روز یکشنبه بیشترین خالص خرید معامله‌گران حقوقی در نماد «وخارزم» بود. در این روز شاهد تغییر مالکیت بیش از 17 میلیارد تومان از شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به سمت حقوقی‌ها بودیم. این دسته از معامله‌گران بعد از «وخارزم» بیشترین اقبال را به «وبملت» و «فملی» داشتند. در این روز معامله‌گران حقوقی در نقش حامی سهم‌های بانکی و فلزی درآمدند. به‌طوری که در این میان گروه مالی پارسیان به خرید یک میلیون و 500هزار سهم بانک پارسیان پرداخت. در نماد بانک صادرات نیز گروه مالی سپهرصادرات بالغ بر 5میلیون سهم و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات نیز 500هزار سهم را جمع‌آوری کرد. این درحالی است که بانک تجارت با عرضه 100هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران مواجه شد.  

دوشنبه: در سومین جلسه معاملاتی هفته قبل همگام با رشد 2356 واحدی شاخص کل بورس تهران، شاهد خالص خرید 286 میلیارد تومانی سهام از سوی معامله‌گران حقیقی بازار بودیم. طی این روز «ومعادن» شاهد تغییر مالکیت 72 میلیارد تومانی به سمت بورس‌بازان حقیقی بود. این اقبال حقیقی‌ها به سهام شرکت توسعه ‌معادن‌ و فلزات‌ منجر به تشکیل صف خرید شد. طی سومین روز کاری هفته قبل در جایگاه‌های بعدی نمادهای با بیشترین خالص خرید از سوی حقیقی‌ها «غگل» با تغییر مالکیت حدود 40 میلیارد تومانی و «ولیز» با 30 میلیارد تومان خالص خرید از سمت حقیقی‌ها قرار داشتند. در سمت مقابل نیز نمادهایی مانند «فباهنر»، «وبشهر» و «فجر» قرار داشتند. این سه نماد در مجموع شاهد خالص خرید 20 میلیارد تومانی حقوقی‌ها بودند.

سه‌شنبه: در آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته شاهد رشد 6472 واحدی دماسنج اصلی بورس تهران بودیم. در این روز خالص خرید برای چهاردهمین جلسه معاملاتی پیاپی مثبت بود و از 453 میلیارد تومان فراتر رفت. طی این روز بیشترین اقبال معامله‌گران حقیقی باز هم به نماد «ومعادن» بود. به‌طوری‌که شاهد تغییر مالکیت 79 میلیارد تومان از سهام این نماد به سمت حقیقی‌ها بودیم. در جایگاه دوم و سوم فهرست نمادهای با بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها نیز «خودرو» با تغییر مالکیت 57 میلیارد تومانی و «غگل» با خالص خرید 37 میلیارد تومانی بودند.

 

10-01