آمار امیدوارکننده از مجوز افزایش سرمایه‌ها

10-02

در آن‌سو مجوزهای سازمان مشتمل بر بیش از 5500 میلیارد تومان افزایش سرمایه بود که 250 میلیارد تومان آن از محل مطالبات و آورده نقدی تامین می‌شود، آماری که امیدوارکننده‌تر از هفته‌های قبل است. در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

در هفته گذشته سازمان بورس 5 مجوز افزایش سرمایه را برای سه شرکت بورسی و دو شرکت فرابورسی صادر کرد. «صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس» (فارس) مجوز افزایش سرمایه اندکی کمتر از 57 درصدی از محل سود انباشته را دریافت کرد تا ضمن مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه‌اش، بخشی از هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته را جبران کند. با این تغییر، سرمایه بیش از 9هزارمیلیارد تومانی فارس به بیش از 14هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود. «گروه صنعتی پاکشو» (پاکشو) هم توانست سازمان بورس را برای افزایش سرمایه 300 درصدی متقاعد کند تا سرمایه‌اش از 100میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان ارتقا یابد. 200 درصد از این مبلغ (معادل 200 میلیارد تومان) از مطالبات و آورده نقدی و 100 درصد دیگر از محل سود انباشته خواهد بود. پاکشو هدف خود را از این تامین مالی «جبران مخارج سرمایه‌گذاری انجام شده» و «تامین سرمایه در گردش» اعلام کرده است. شرکت پیمانکاری و مهندسی «جنرال مکانیک» (رنیک) که از تازه‌واردان به فرابورس است، مجوز افزایش سرمایه 50 درصدی از مطالبات و آورده نقدی را دریافت کرد تا سرمایه 100 میلیارد تومانی خود را به 150 میلیارد تومان برساند و با منابع حاصله اقدام به «خرید ماشین‌آلات» کند. «تامین ماسه ریخته‌گری» چهارمین شرکت خوش‌اقبالی بود که اجازه یافت سرمایه 2/ 16 میلیاردی خود را به 22 میلیارد تومان از محل سود انباشته برساند که اندکی بیش از 35 درصد افزایش سرمایه می‌شود. هدف کماسه از این درخواست نیز اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش اعلام شده است. در نهایت شرکت بازارپایه‌ای «پشم‌بافی توس» (نتوس) از تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه کمتر از 3 میلیارد تومانی خود را به بیش از 27 میلیارد تومان خواهد رساند که نشان‌دهنده افزایشی بیش از 841 درصد است.

در هفته گذشته شرکت فرابورسی «تولید برق ماه‌تاب کهنوج» (بکهنوج) شفاف‌سازی درباره افزایش سرمایه پیشنهادی خود در کدال را منتشر کرد که در نوع خود جالب بود. طرح پیشنهادی برای افزایش سرمایه حدود 137 درصدی بکهنوج حدود یکسال پیش در هیات‌مدیره این شرکت تصویب شد و بلادرنگ روی کدال قرار گرفت، اما پس از آن هیچ خبری از مراحل بعدی از جمله اظهارنظر حسابرس نشد. سه ماه پس از این مصوبه هیات‌مدیره، در مجمع سالانه بکهنوج 120 تومان سود نقدی تقسیم شد که سهامداران را به اجرای این افزایش سرمایه امیدوارتر کرد. اما نهایتا با پیگیری سازمان بورس شرکت مجبور شد چند روز قبل، به انتظار یکساله سهامداران پایان داده و اعلام کند از اجرای این افزایش سرمایه منصرف شده است. دلیل این انصراف دو عامل «تغییرات ایجاد شده در شرایط اقتصادی کشور و درپی آن مفروضات طرح افزایش سرمایه» و «پرداخت بخش عمده مطالبات سهامداران» اعلام شد. پرداخت سود نقدی دوره منتهی به 30/ 10/ 97 نیز که قرار بود از ابتدای مهرماه پرداخت شود، یکماه به تاخیر افتاد که البته نمی‌شد آن را به افزایش سرمایه احتمالی ربط داد و احتمالا مربوط به وضعیت بلاتکلیفی صنعت نیروگاهی و مشکلات پیش‌روی بکهنوج به‌طور خاص است. بکهنوج در چند سال ابتدایی ورود به فرابورس، بازدهی قیمتی چندانی به خریداران نداد اما تقسیم سود مناسبی در مجامع داشت. در چند ماهه اخیر سهم موردتوجه بازار قرار گرفت که جدا از جو مثبت بازار یکی از دلایل اقبال به این سهم را می‌توان به زمزمه‌هایی نسبت داد که درباره تجدیدنظر دولت در نرخ خریداری برق از نیروگاه‌ها به میان آمد. تاثیر احتمالی افزایش نرخ نیروگاه‌ها ظاهرا آنقدر مهم بود که حتی زیان‌ده شدن بکهنوج به‌خاطر وام ارزی‌اش در آخرین گزارش مالی هم تاثیر منفی چندانی روی آن نگذاشت. وام ارزی بکهنوج با نرخ‌های قبلی ارز (پیش از جهش سال گذشته) دریافت شد و اینک ظاهرا باید با نرخ‌های جدید و چند برابر شده پرداخت شود. از آنجا که این وام از طریق بانک عامل پرداخت شده، امکان تغییر آن به وام ریالی مانند آنچه در جهش ارزی قبل برای برخی از شرکت‌ها از جمله «تولید برق عسلویه مپنا» (بمپنا) صورت گرفت، به سادگی وجود ندارد. باوجود قول تلویحی برخی از مسوولان از جمله رئیس‌کل بانک‌مرکزی برای حل مشکل شرکت‌های دارای بدهی ارزی، هنوز نتیجه خاصی در این مورد حاصل نشده است. گفته ‌شده راه‌حل‌های دیگری برای این مشکل در نظر گرفته شده است، از «واگذاری صادرات برق به نیروگاه‌ها» گرفته تا «افزایش چند برابری خرید برق توسط دولت» تا نیروگاه‌ها را به شرایط مناسب کسب‌وکار برگرداند. انتشار شفاف‌سازی درباره انصراف از افزایش سرمایه توسط بکهنوج تاثیر منفی خاصی روی معاملات سهم نداشت و روز گذشته قیمت سهم از 2500 تومان فراتر رفت که نسبت به کمترین قیمت یکساله سهم یعنی 580 تومان رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. البته برخی از فعالان سهم درباره احتمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های بکهنوج صحبت می‌کنند که با پیگیری و پشتکار مسوولان شرکت درباره افزایش سرمایه قبلی، خیلی نمی‌توان روی آن حسابی باز کرد.

«سایپا آذین» (خاذین) مبلغ 268 تومان به‌صورت خالص از حراج هر برگه حق‌تقدم استفاده‌نشده به‌دست آورد که هنوز روش پرداخت آن را اعلام نکرده است. شرکت بازارپایه‌ای «خدمات فنی فولاد یزد» (خفولا) هم اعلام کرد مبلغ 17 هزار و 333 ریال برای هر برگه حق‌تقدم استفاده نشده را به حساب دارندگان آن واریز خواهد کرد.

سه شرکت هم در هفته گذشته افزایش سرمایه خود را به ثبت رساندند؛ «سیمان هرمزگان» (سهرمز) افزایش سرمایه 100 درصدی از مطالبات و آورده نقدی را روز سه‌شنبه به ثبت رساند تا روز بعد از آن و در مجمع سالانه‌اش، به‌ازای هر سهم 50تومان سود نقدی به سهامداران بدهد. «صنایع خاک‌چینی ایران» (کخاک) هم آگهی ثبت سرمایه جدید 50 میلیارد تومانی خود را چهارشنبه روی کدال قرار داد. شرکت فرابورسی «مبین وان کیش» (اوان) افزایش سرمایه 100 درصدی از مطالبات و آورده نقدی را به ثبت رساند تا سرمایه‌اش به 20 میلیارد تومان برسد.

معاملات اولیه حق‌تقدم شرکت بازارپایه‌ای «عمران و سازندگی قزوین» (ثقزوی) روز شنبه درحالی‌که صف خرید برای آن تشکیل شده بود و با تفاوت قیمتی بیش از 300 تومانی (با در نظر گرفتن صد تومان واریزی) نسبت به قیمت سهم، به پایان رسید. ثقزوی برای یک بازه 30 روزه مهلت پذیره‌نویسی را تمدید کرد. طی این 90 روز معاملات، حق‌تقدم محدوده قیمتی 220 تا 650 تومان را به خود دید. مجمع سالانه نوبت دوم ثقزوی پس از به حدنصاب نرسیدن جلسه اول، شنبه آینده در قزوین برگزار می‌شود تا در مورد تصویب صورت‌های مالی باز زیان قابل توجه بیش از50 تومانی به ازای هر سهم تصمیم‌گیری شود. ثقزوی در شفاف‌سازی خود که شنبه هفته قبل منتشر شد، توضیحاتی درباره وضعیت پروژه نیروگاه بادی که از چند سال پیش شروع کرده و مدت‌ها است در مراحل ابتدایی متوقف مانده، توضیح داد که البته تاثیر چندانی در کاهش استقبال از خرید سهم نداشت. درباره این نماد در گزارش بازارپایه خواهم گفت.

حراج حق‌تقدم «تامین سرمایه لوتوس پارسیان» (لوتوس) یکشنبه هفته قبل به پایان رسید، درحالی‌که خریداران حقیقی چندان استقبالی از آن نکردند و بیش از 80درصد از 16 میلیون استفاده نشده را حقوقی‌ها از روی میز فروش جمع‌آوری کردند. معاملات اولیه حق‌تقدم «هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» (میدکو) سه‌شنبه به پایان رسید. سه‌شنبه گذشته حراج حق‌تقدم «سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان» (وآذر) هم به پایان رسید، درحالی‌که حق‌تقدم بیش از 400 تومان ارزان‌تر از خود سهم معامله می‌شد. در دو روز آخر حدود 30 میلیون از بیش از 50 میلیون حق‌تقدم استفاده نشده توسط سه شخصیت حقوقی که احتمالا در بین آنها متعهد پذیره‌نویسی هم بود، خریداری شد.

حق‌تقدم «سیمان خزر» (سخزر) که به‌خاطر دوبرابر بودن دامنه نوسان حق‌تقدم نسبت به خود سهم در تابلوهای بورس چند هفته‌ای بود گران‌تر از خود سهم معامله می‌شد، بالاخره به تعادل رسید و با در نظر گرفتن صد تومان واریزی، هم‌قیمت سهم شد.

 artava@chmail.ir