معاملات روز گذشته با جهش قابل‌توجه شاخص کل بورس در همان ابتدای ساعات معاملاتی آغاز شد و این نماگر با رشد بیش از ۱۰هزار واحدی همراه شد، ولی موج عرضه‌های شکل‌گرفته در نمادهای خودرویی، خرید و فروش‌ دیگر سهام را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. به‌طوری‌که نماگر بازار از سقف فاصله گرفته و اصلاح آن آغاز شد. هرچند تشکیل صف‌های خرید پر حجم در نمادهای صنعت فرآورده‌های نفتی با تمرکز بر نماد پالایشگاه‌های بزرگ بورسی، مانع از افت بیشتر شاخص کل بورس شد و در نهایت این نماگر با رشد ۵۶/ ۱درصدی به‌کار خود پایان داد. در این میان «تاپیکو»، «فارس»، «شبندر» و «شپنا» بیشترین نقش را در جهش نماگر اصلی بازار داشتند و در مجموع این چهارنماد بیش از ۱۸۰۰واحد به رشد شاخص کمک کردند. همچنین درحالی سهام پالایشی طی روزهای اخیر به‌صورت عجیبی مورد توجه خریداران سهام قرار گرفتند و این موضوع توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده‌اند که در این راستا سایت تحلیلی «دنیای بورس» در گزارشی تحت عنوان «چرا سهام پالایشی رشد می‌کند؟» به بررسی چرایی این موضوع پرداخته و بهانه‌ای برای توجه سهامداران به سهام این گروه را تشریح کرده است.

در میان اخبار مهم روز گذشته، صحبت‌های رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره مالیات بر سهام بورس قرار داشت. درحالی وزیر امور اقتصادی و دارایی چندی پیش عنوان کرده بود که لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به پایان رسیده و مجموع درآمدهای افراد مشمول مالیات می‌شود که این امر نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش مالیات سهامداران بورس در قالب این لایحه به‌دنبال داشت. این درحالی است که رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: افزایش مالیات سهامداران و سهام شرکت‌های بورس در قالب هیچ طرحی در دستور کار نیست و اخذ مالیات از عایدی سرمایه شامل سود سهام بورس نمی‌شود.

امیدعلی پارسا در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: نه‌تنها مالیات بر سهام بورس در دستور کار نیست، حتی اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی نیز دنبال نمی‌شود؛ زیرا مضرات اجرای آن از مزایایش بیشتر است.

در میان اخبار مهم شرکتی نیز مدیر عامل ایران خودرو عنوان کرده این شرکت تا پایان امسال از ماده۱۴۱ قانون تجارت خارج می‌شود. فرشاد مقیمى با اشاره به اینکه درحوزه تولید خودروى سوارى بیش از ١٠٠ درصد و در تولید خودروهاى ایران خودرو دیزل به بیش از ٣٠درصد رشد تولید رسیده‌ایم، گفت: سال ٩٩ رکوردهاى ویژه‌اى در تولید خودروهاى ایران خودرو دیزل خواهیم داشت که محوریت اصلى این اهداف، داخلى سازى قطعات است. دستگاه اول خودروى آتش نشانى فرودگاهى با ٢٥ درصد ساخت داخل و دستگاه دوم با ٣٥ درصد ساخت داخل تولید شده که این اعداد افزایش خواهد یافت. همچنین تا پایان امسال با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابى دارایى‌ها از شمول ماده ١٤١ قانون تجارت خارج می‌شویم.

همچنین در ادامه سریال افزایش سرمایه شرکت‌های فعال در بازار سهام، روز گذشته گزارش چند شرکت بر سایت اطلاع‌رسانی کدال قرار گرفت. در این راستا‌ معادن بافق عنوان کرد که با توجه به مجوز افزایش سرمایه و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده، سرمایه «کبافق» از مبلغ ۲۰۲.۵۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۱.۲۱۵.۰۰۰ میلیون ریال یعنی معادل ۵۰۰درصد افزایش خواهد یافت که این افزایش سرمایه از محل سود انباشته خواهد بود. ‌داروسازی امین نیز دیگر شرکتی بود که افزایش سرمایه ۶۳درصدی را از محل سود انباشته تصویب کرد؛ به‌طوری‌که قرار است سرمایه «دامین» از ۸۲۹میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال به یک هزار و ۳۵۰میلیارد ریال افزایش یابد. در همین راستا داروسازی کاسپین تامین نیز تصمیم دارد سرمایه خود را از ۱۵۰میلیارد به ۴۵۰میلیارد ریال افزایش دهد. این افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته خواهد بود. در این میان مواد اولیه دارویی البرز بالک نیز تصمیم دارد سرمایه خود را از ۱۷۰میلیارد ریال به ۳۷۰میلیارد ریال، از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش دهد.

در میان دیگر اطلاعیه‌های دیروز، شفاف‌سازی بانک تجارت درباره فروش سهام لیزینگ ایران قرار داشت. بر این اساس «وتجارت» عنوان کرده که طی روزهای گذشته اقدام به عرضه بیش از ۱۲۷میلیون سهم معادل ۱۹/ ۲۱درصد از سهام لیزینگ ایران کرده که سود حاصل از فروش سهام مزبور بالغ بر ۱۰۰۵میلیارد ریال است.

همچنین بیمه تجارت‌نو نیز از امروز یکشنبه شاهد بازگردانی سهام خود خواهد بود. بر این اساس صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تجارت اعتماد ایرانیان قرار است از امروز یکشنبه به بازارگردانی سهام «بنو» بپردازد. از سوی دیگر روز گذشته قرارداد شرکت ملی نفت‌خیز جنوب و مپنا با حضور وزیر نفت امضا شد. این قرارداد درخصوص بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میادین پارس و پرنچ منعقد شده است.

در میان اخبار گروه فولادی نیز صحبت‌های مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش درخصوص بهره‌برداری از فاز دوم شرکت قرار داشت. در این راستا علی دهاقین در گفت‌وگو با «ایرنا» از افزایش ظرفیت تولید فولاد در این شرکت خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از فاز دوم «کاوه»، ظرفیت تولید فولاد به ۲میلیون و ۴۰۰هزار تن خواهد رسید. همچین فاز دوم نیز با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار تن، در بهار سال ۹۹به بهره‌برداری می‌رسد. به این ترتیب بورس تهران در مجموع روز گذشته شاهد معامله حدود ۱۰میلیارد اوراق بهادار بود که این امر سبب شد ارزش معاملات(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)‌ به ۴هزار و ۸۰۰میلیارد تومان برسد.