نکته جالب‌توجه در معاملات دیروز این بود که ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) برای پنجمین‌بار در تاریخ بورس تهران از مرز ۴ هزار میلیارد تومان گذشت و به ۴۰۱۸ میلیارد تومان رسید. در همین راستا به‌نظر می‌رسد در روزهایی که شاهد افت قیمت‌ها هستیم یا شاخص کل از سقف روزانه خود عقب‌نشینی می‌کند، اوج‌گیری عرضه‌هاست که حجم و ارزش معاملات را به سطوح کم‌تکرار خود می‌رساند.

روز گذشته سه نماد بزرگ بورس تهران به ترتیب جایگاه‌های اول تا سوم فهرست نمادهای با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل را به خود اختصاص دادند. «فارس» به‌واسطه رشد بیش از ۶/ ۴ درصدی قیمت پایانی توانست بانی ۱۲۵۸ واحد از رشد شاخص کل باشد و در صدر فهرست مذکور قرار بگیرد. «فولاد» نیز با رشد ۹/ ۳ درصدی ارزش بازار عامل اثرگذاری مثبت ۹۲۵ واحدی بر نماگر اصلی بورس تهران بود. جایگاه سوم فهرست نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص کل نیز به «فملی» با رشد ۸/ ۳ درصدی قیمت پایانی اختصاص یافت. این نماد اثرگذاری مثبت ۶۹۷ واحدی بر نماگر اصلی بازار سهام داشت. در بین نمادهای فعال در بازار طی روز گذشته «رمپنا» به‌واسطه افت ۴/ ۴ درصدی ارزش بازار بیشترین اثر منفی بر تغییرات شاخص را داشت و فشار ۴۶۲ واحدی بر نماگر اصلی بازار وارد کرد.

گروه ساخت خودرو و قطعات در روز گذشته دوباره به صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات بازگشت. مجموع ارزش معاملات خرد نمادهای این صنعت طی معاملات دیروز به ۵۳۹ میلیارد تومان رسید. از این رقم حدود ۲۱۲ میلیارد تومان سهم دو خودروساز بزرگ کشور یعنی «خساپا» و «خودرو» بود. اما این حجم از معاملات هم عاملی برای جلوگیری از افت قیمتی این دو نماد نشد. «خساپا» در روز گذشته ۱/ ۴ درصد از ارزش بازار خود را از دست داد و «خودرو» هم برای پنجمین جلسه معاملاتی متوالی با افت قیمت مواجه شد تا ارزش بزرگ‌ترین خودروساز کشور طی یک هفته بیش از ۷/ ۱۵ درصد افت داشته باشد. افت قیمتی بزرگان خودروسازی به دیگر نمادهای این گروه نیز سرایت کرد تا در پایان بازار شاهد عقب‌نشینی ۷/ ۲ درصدی شاخص صنعت خودرو باشیم.

صنعت فلزات اساسی در رقابتی تنگاتنگ با خودروسازان ۵۳۱میلیارد تومان از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند و در جایگاه دوم صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. البته فلزی‌ها برخلاف خودروسازان در مدار صعودی معاملات قرار داشتند و در پایان دادوستدها رشد ۲/ ۳ درصدی نماگر صنعت را تجربه کردند. این رشد در پی افزایش ارزش بازار ۱۴ نماد از ۲۱نماد فعال این گروه در معاملات روز گذشته رقم خورد. طی روز گذشته صنایع محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها دیگر صنایع بورسی با ارزش معاملات بالا بودند. در این بین شاخص صنعت محصولات شیمیایی ۷/ ۲ درصد رشد کرد ولی نماگر گروه بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی بدون تغییری محسوس در سطوح سابق خود باقی ماند. در گروه انبوه‌سازی و املاک، «ثعمرا» در اطلاعیه‌ای خبر داد: شرکت عمران و توسعه شاهد در نظر دارد تعداد ۷۳۵ هزار سهم شرکت ساختمانی آسمان‌آفرین (سهامی خاص)، معادل ۴۹‌درصد از کل سهام مذکور را اصالتا به‌صورت یکجا و نقد از طریق مزایده عمومی واگذار کند. ارزش کل این معامله بر اساس قیمت پایه سهام قابل واگذاری و مطابق گزارش کارشناس رسمی قوه قضائیه خواهد بود.

در گروه واسطه‌گری‌های مالی، «ولغدر» خبر از انعقاد قرارداد فروش اقساطی تجهیزات (موتور) هواپیما با شرکت هواپیمایی کشوری داد. طبق این اطلاعیه شرکت لیزینگ خودرو غدیر قرارداد فروش ۲ عدد موتور هواپیما با قیمت ۳۲ میلیارد و ۱۲۶ میلیون تومان را منعقد کرده است. طبق این قرارداد ۵ میلیارد تومان از این مبلغ به‌صورت پیش‌دریافت خواهد بود و باقی مبلغ در اقساط ۳۶ ماهه با نرخ مصوب بانک‌مرکزی (۲۱ درصد) تسویه خواهد شد. در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، آتیه دماوند بلوک ۴/ ۷ درصدی کارخانجات مخابراتی ایران با نماد «لکما» را برای تاریخ ۲۸ اسفند آگهی کرده است. قیمت پایه این بلوک، قیمت پایانی سهم در روز قبل عرضه به علاوه دو درصد تعیین شده است؛ البته به شرط آنکه این عدد از ۷۲۰ تومان کمتر نباشد. به این ترتیب «واتی» قصد دارد تا پایان سال به سهامداری خود در «لکما» پایان بدهد.

طی روز گذشته زمان عرضه اولیه شرکت پدیده شیمی قرن با نماد «قرن» برای روز چهارشنبه ۳۰ بهمن (فردا) مشخص شد. به این ترتیب بعد از چهار ماه شاهد یک عرضه اولیه دیگر در بورس تهران خواهیم بود. این عرضه اولیه، هفتمین عرضه اولیه بورسی در سال‌جاری است. این شرکت پیش‌تر قرار بود با نماد «اکتیو» عرضه شود. اما روز گذشته در جلسه معارفه «قرن» دو دلیل برای این تغییر نام ذکر شد. اول آنکه «اکتیو» معرف شرکت نیست و این اسم در نام شرکت به چشم نمی‌خورد. دلیل دوم نیز آنکه نام «اکتیو» فارسی نیست و اسم یک برند است. در عرضه اولیه فردا قرار است ۱۰۰ میلیون سهم «قرن» معادل ۱۰ درصد از سهام این شرکت با سقف قیمت ۱۷۰۰ تومانی عرضه شود. در صورت مشارکت یک میلیون و ۴۰۰ هزار معامله‌گر، به هر کد معاملاتی حدود ۷۰ سهم (معادل ۱۲۰ هزار تومان نقدینگی) تخصیص خواهد یافت.