در هفته گذشته شاخص کل با ثبت رشد ۴۵هزار و ۶۳۸واحدی معادل ۵/ ۹درصدی یکی از بهترین هفته‌های کاری را رقم زد تا بازدهی معامله‌گران را به مرز ۵/ ۱۹۳درصد برساند. شاخص کل هموزن نیز با رشد ۱۸هزار و ۲۵۹واحدی توانست بازدهی ۷۳/ ۱۱درصدی بازدهی کل سال‌جاری را به رقم ۴۲۷درصد برساند. این بازدهی‌های فوق‌العاده در شرایطی ثبت شد که خبرهای مناسبی در بازار در مورد تحولات کلان منتشر نشده بود. یک هفته پس از اعلام حضور ویروس کرونا در کشور این ویروس و شدت فراگیری آن به خبر اول اکثر رسانه‌ها تبدیل شده و این ویروس با متاثر کردن ساختارهای اجتماعی و اقتصادی به یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه تبدیل شده است. در این میان تاثیر این ویروس در بازارهای جهانی نیز به افت قیمت مواد خام منجر شده است. این امر هر چند در اقتصاد ایران با افزایش قیمت دلار ناشی از توقف صادرات مرزی جبران شده اما می‌تواند در دراز مدت تاثیرات نامطلوبی را برای شرکت‌های صادراتی داشته باشد. در پایان هفته گذشته بازار همچنین با خبر تغییر مقررات حجم مبنا مواجه شد؛ براساس مقررات جدید حجم مبنا برای شرکت‌های کلیه بازارها اعمال خواهد شد. همچنین فرابورس اعلام کرد از روز دوشنبه(۱۲ اسفندماه جاری) برای تمامی شرکت‌های مندرج در بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس ایران حجم مبنا ۴ در ۱۰ هزار تعداد سهام شرکت اعمال شود. به‌نظر می‌رسد این تصمیم برای مهار رشد بی‌ضابطه شرکت‌های کوچک اتخاذ شده است.حجم مبنا از دهه ۸۰در بازار اعمال شده است که متاسفانه تاکنون بررسی دقیقی از کارآیی یا عدم‌کارآیی آن صورت نگرفته است و عموما در جریان افت بازار به‌دلیل تشکیل دادن صف های فروش پایدار می‌تواند تاثیرات مهمی بر کشف قیمت عادلانه داشته باشد.  در خبرهای مهم برای بازار سرمایه همچنین رئیس‌کل بانک‌مرکزی اظهار کرد: هر چند نرخ ۲۸ درصد برای رشد نقدینگی بالا است؛ اما با توجه به شرایط کشور و نیز کاهش درآمدهای نفتی، انحراف سه درصدی این نرخ از میانگین ۵۰ ساله نقدینگی، نشان از کنترل شرایط دارد و برای کنترل آن از ابزارهای مختلف استفاده خواهیم کرد. وی با اشاره به پیش‌بینی‌ها و فرضیات مطرح شده توسط حوزه معاونت اقتصادی این بانک برای نرخ تورم در سال آتی اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های به‌عمل آمده، تورم زیر ۲۰ درصد دور از ذهن نیست، هرچند باید این امر را در نظر داشت که سال ۹۹، سالی دشوار است که تنها با انسجام و همدلی می‌توانیم از شرایط در آن عبور کنیم.

در بازار همچنین تامین سرمایه ملت در بازار درج شد.شرکت «تامین سرمایه بانک ملت» با نماد «تملت» در فهرست نرخ‌های تابلوی بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

در بازار سرمایه در گروه بانکی، مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به اقدامات مربوط به خروج از زیان و بهبود عملکرد از آماده‌سازی گروه مالی سپهر صادرات برای عرضه اولیه در بورس و نوید پایان دوره مالی جاری با سود خبر داد. حجت‌الله صیدی درباره آخرین اقدامات بانک صادرات برای خروج از زیان و بهبود عملکرد گفت: براساس چشم‌انداز و نقشه راه، نخستین گام برای بهبود شرایط در بانک کاهش زیان و ورود به سودآوری بود. این اقدام با اصلاح ساختار مالی شروع شد که شامل بهینه‌سازی ترکیب سپرده‌ها بود.

صیدی درباره مطالبات از سرمایه‌گذاری خوارزمی و فروش اموال مازاد نیز گفت: در مورد طلب از شرکت خوارزمی به توافق رسیدیم و بخشی از مطالبات را به‌صورت دارایی وصول و در جدول اقساط تجدیدنظر کردیم. از طرفی با توجه به اینکه نیروگاه‌ها در دریافت وجوه حاصل از برق با تاخیر مواجهند، بخشی از مطالبات را نیز در غالب اوراق بدهی تهاتر کردیم. همچنین آگهی سراسری فروش ویژه برای املاک مازاد در اسفند ماه در دستور کار قرار گرفته تا در سال‌جاری رقم خوبی را از بابت فروش اموال مازاد در صورت‌های مالی شناسایی کنیم.

وی از اقدامات لازم برای عرضه اولیه گروه مالی سپهر صادرات مبنی بر تبدیل به سهامی عام، آماده‌سازی صورت‌های مالی تلفیقی و... خبر داد و گفت: انتقال سهام شرکت‌های زیر مجموعه بانک به گروه مالی در دست اجرا بود که نهایی شد و انتظار داریم در آینده‌ای نزدیک شاهد عرضه سهام گروه مالی سپهر صادرات در بورس باشیم.

در گروه خودرویی عرضه دارایی‌های پارس‌خودرو به معاملات درون‌گروهی با سایپا ختم شده است. براساس اعلام شرکت مبنی بر فروش سهام شرکت‌های سایپا سیتروئن، سایپا یدک و طیف سایپا به‌صورت یکجا، جلسه بازگشایی پاکت‌های شرکت در مزایده در تاریخ ۶اسفند در محل شرکت برگزار شد. شرکت سایپا (سهامی عام) به‌عنوان تنها خریدار ۵۰درصدسهام شرکت سایپا سیتروئن، ۱۰۰درصد سهام شرکت صنایع رنگ و رزین طیف سایپا و ۴۵درصد از سهام شرکت بازرگانی سایپا یدک و برنده مزایده اعلام شد. این واگذاری‌ها ۳۳۴۸ میلیارد تومان برای «خپارس» سود به همراه دارد که ۱۴۷۰ ریال به ازای هر سهم می‌شود.

در گروه فولادی قیمت پایه شمش در بورس‌کالا اصلاح شد. براساس اعلام کارگروه تنظیم بازار در جلسه اخیر خود بالاخره قیمت پایه شمش را اصلاح کرد.  در گروه تجهیزات شرکت هپکو اراک از برخی شروط مربوط به دریافت تسهیلات مستثنا شد؛ با تصویب دولت، شرکت مهندسی و تولید ماشین‌آلات راهسازی و معدنی هپکو اراک از برخی شمول مربوط به دریافت تسهیلات بانکی مستثنا شد. این شروط شامل اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده و گواهی اداره امور مالیاتی مربوطه مبنی بر وصول نسخه‌ای از صورت‌های مالی ارائه شده به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری هستند.

در گروه پتروشیمی «پترول» اعلام کرد که قصد افزایش سرمایه ۴۸درصدی را دارد. براساس گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۲۰هزارمیلیارد ریال به مبلغ ۲۹.۵۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته برای جبران مخارج سرمایه‌گذاری انجام شده را دارد. در گروه ساختمانی، ساختمان تهران قراردادی ۱۲۲میلیارد تومانی با کیسون منعقد کرده است این قرارداد برای واگذاری تهیه مصالح و اجرای بلوک‌های تجاری مسکونی پروژه مرکز شهر اندیشه است.

درگروه غذایی افزایش سرمایه ۳۵۴درصدی در پاکدیس از محل تجدید ارزیابی اعلام شد. در گروه نیروگاهی، نیروگاه جهرم اعلام کرد سازمان تامین‌اجتماعی بابت فروش تضمینی برق در سنوات گذشته، مبلغ ۴۴۰ میلیاردریال حق بیمه از شرکت مطالبه کرده بود. از آنجا که صرف خرید و فروش مشمول اعمال ضریب حق بیمه نیست، این امر مورد اعتراض شرکت قرار گرفت. پس از بررسی پرونده در شعبه تامین‌اجتماعی و سپس هیات حل اختلاف بدوی رای قبلی مبنی بر مطالبه حق بیمه از شرکت مجددا مورد تایید سازمان تامین‌اجتماعی قرار گرفت. اما با پیگیری‌های انجام شده و ارجاع پرونده امر به هیات حل‌اختلاف تجدید نظر، سرانجام رای به نفع شرکت (مبنی بر برگشت بدهی مطالبه شده) صادر شد. درضمن موضوع مطالبه حق بیمه توسط سازمان تامین‌اجتماعی قبلا در یادداشت ۲۹ صورت‌های مالی دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ تیر ۱۳۹۸ به‌عنوان بدهی احتمالی افشا شده بود. در گروه برقی پس از جابه جایی حدود ۲۴ درصد از سهام متعلق به شرکت صنعت و تجارت آداک، ساتکاب مالک جدید این شرکت شد. درگروه سیمانی روز چهارشنبه سیمان فارس و خوزستان همچنان با صف خرید همراه شد. شایعاتی درمورد عرضه قریب‌الوقوع سیمان ساوه باعث تشکیل این صف خرید شده است. سیمان ساوه با سرمایه ۶۵۰ میلیارد ریالی در ۶ ماه ۱۰۰۵ ریال سود شناسایی کرده است و به نظر حوالی ۱۴۰۰۰ ریال راهی بازار شود. در مجموع بازار هفته گذشته با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه شد که روز چهارشنبه هم با رشد یک‌درصدی شاخص همراه شد هلدینگ خلیج‌فارس که اخیرا افزایش سرمایه داده بیشترین سهم را در رشد شاخص داشت. ارزش معاملات نیز روز چهارشنبه در بورس به ۵هزار و ۲۴۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۲هزار و ۹۲۸میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه ارزش معاملات در بورس هفته گذشته با رشد ۲۰درصدی به رقم ۲۴هزار و ۷۰۵میلیارد تومان بالغ شد.