برخلاف روز شنبه که معامله‌گران با سیمایی هراسان دست به عرضه‌های شدید زده بودند، در معاملات دیروز قریب به اتفاق سهم‌ها در بازارهای فرابورسی در مسیر صعودی قرار گرفتند. حتی در نیمی از سهم‌ها نیز شاهد مازاد تقاضا و عدم عرضه صف‌های خرید بودیم. اوراق وام مسکن نیز در فرابورس طی روز گذشته به‌طور دسته‌جمعی رشد کردند. مطابق معمول، اوراق خزانه روند باثبات و کم‌نوسان خود را ادامه دادند و تغییر معناداری در نرخ بازده این اوراق رقم نخورد.

معاملات یکشنبه از دریچه آمار

فرابورس معاملات یکشنبه را در فضایی کاملا متفاوت با روز آغازین هفته سپری کرد. فعالان حقیقی بازار که روز شنبه در پی ریزش قیمت‌های جهانی و شیوع ویروس کرونای جدید از بازار خارج شده بودند، دیروز به جریان معاملات پیوستند و با حضور فراگیر خود بار دیگر زمینه را برای رشد قیمت‌ها فراهم کردند. در این روز، شاخص کل به لطف افزایش قیمت در سهام ۹۱ بنگاه فرابورسی، به رشدی معادل ۱/ ۲ درصد دست یافت. در واقع، از بین ۱۰۲ نماد معاملاتی فعال طی روز گذشته تنها ۱۱ نماد به واسطه فشار عرضه یا عدم تقاضای موثر تن به اصلاح قیمت دادند. معاملات خرد سهام بازارهای اول و دوم نیز ارزشی معادل۱۳۰۰ میلیارد تومان پیدا کرد. فعالان حقیقی فرابورس که روز شنبه ۴۵ میلیارد تومان از سرمایه‌های خود را از گردونه معاملات خارج کرده بودند، در پایان دادوستدهای دیروز مالکیت ۲۳۰ میلیارد تومان از کل سهام شرکت‌های بازار اول و دوم را به نام خود تغییر دادند. نکته جالب توجه معاملات دیروز تشدید جریان تقاضا و شکل‌گیری گسترده صف‌های خرید بود. طی روز گذشته علاوه بر صعود قیمت‌ها، در سهام ۵۰ بنگاه فعال در بازارهای اول و دوم حدود ۳۳۵ میلیارد تومان پول پشت صف‌ مجال خرید سهم را نیافت. همان‌طور که انتظار می‌رفت بخش عمده تقاضا در سهام شرکت‌های تازه‌وارد «کلر» و «ومهان» رقم خورد. صف خرید این دو نماد در پایان معاملات دیروز به ۱۷۵ میلیارد تومان رسید. در بازار پایه هم قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفتند. ارزش معاملات خرد روی سه تابلو بازار پایه به رقم ۸۷۰ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های خرید در ۳۷ نماد رقمی معادل ۱۲۰ میلیارد تومان را نشان می‌داد. جریان مالکیت هم در این بازار به نفع فعالان حقیقی بازار تغییر یافت. معامله‌گران خرد این بازار دیروز ۹۰ میلیارد تومان به ارزش دارایی‌های خود افزودند.

اعمال حجم مبنا

امروز، دوشنبه، اولین روز اعمال حجم مبنا برای نمادهای فعال در فرابورس است. مطابق اطلاعیه نهاد ناظر حجم مبنا برای تمامی شرکت‌های درج شده در بازارپایه فرابورس ایران معادل چهار در ده هزار (۰.۰۰۰۴) تعداد سهام هر شرکت اعمال می‌شود. این اقدام می‌تواند از طریق عمق‌بخشی به معاملات فرابورسی، شائبه دستکاری در قیمت سهام فرابورسی، به خصوص در سهامی با شناوری پایین و معاملات محدود، کاهش دهد.

توقف‌ها و بازگشایی‌ها

در بین رفت و بازگشت‌های دیروز، نماد معاملاتی «مفاخر» به علت نوسان ۵۰ درصدی قیمت و نماد معاملاتی تازه‌وارد «کلر» به علت نوسان ۲۰ درصدی قیمت متوقف شدند.

سه نماد «فرابورس»، «سبزوا» و «وآیند» هم به علت افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شدند. شرکت فرابورس از موضوع حجم مبنا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محرک‌های درآمد کارمزد معاملات فرابورس خبر داد که بسته به نحوه بازخورد این اقدام در بازار بر درآمدهای این شرکت تاثیرگذار خواهد بود.  سیمان لار سبزوار هم از تصویب افزایش سرمایه شرکت زیرمجموعه (شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار) در مجمع عمومی فوق‌العاده خبر داد. از طرفی، بانک آینده هم روز گذشته تجهیز و آماده‌سازی ۵۴ شعبه نیمه‌فعال خود را به اطلاع سهامداران رساند. ضمن اینکه دو نماد معاملاتی «سجام» و «قجام» به ترتیب جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده در پایان معاملات دیروز متوقف شدند.  از بین بازگشایی‌های مهم روز گذشته هم می‌توان به نماد معاملاتی بانک دی و صنایع بهداشتی ساینا پس از برگزاری مجمع عمومی اشاره کرد که به ترتیب، با رشد ۶ و ۸ درصدی قیمت همراه شدند. سخت آژند هم از دیگر نمادهای خوش‌اقبال دیروز بود که پس از افشای اطلاعات با اهمیت به جریان معاملات پیوست و به رشد ۴ درصدی دست یافت.

«تسه»ها در اوج یکساله

همزمان با سهام فرابورسی، در بازار اوراق وام بانک مسکن هم شاهد افزایش یکپارچه تقاضا و رشد یکدست قیمت «تسه»ها بودیم. میانگین قیمت اوراق «تسه»ها در پایان معاملات روز یکشنبه ۳/ ۴ درصد افزایش پیدا کرد و از کانال ۵۰ هزار تومان به کانال ۵۳ هزار تومان ارتقا یافت. این بالاترین سطح قیمت «تسه»ها از اسفند سال گذشته است.  از ویژگی‌های جالب توجه معاملات اوراق «تسه» در روز گذشته افت ارزش معاملات بود. جهش آخرین قیمت «تسه»ها به سقف مجاز و عدم عرضه و تشکیل صف خرید برای امتیازهای وام در معاملات یکشنبه در پی عقب‌نشینی فروشندگان منجر به تنزل ارزش معاملات کل این اوراق به زیر ۱۰ میلیارد تومان شد.