10-01

در هفته گذشته سازمان بورس هشت مجوز جدید برای افزایش سرمایه صادر کرد؛ مجوز «سرمایه‌گذاری نیرو» (ونیرو) را می‌توان آخرین قسمت از سریال افزایش سرمایه‌های این شرکت در دو سال اخیر دانست که صرف خرید یک هلدینگ نیروگاهی به‌نام «توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا» می‌شود. «ونیرو» با این معامله پذیرای سرمایه‌گذاری‌های نیروگاهی شرکت خصوصی «سرمایه‌گذاری ایران سهامی خاص» شد. مجوز مزبور سرمایه 935 میلیارد تومانی، «ونیرو» را به 1050 میلیارد تومان می‌رساند که 3/ 12 درصد افزایش خواهد بود. پس از این افزایش سرمایه، تسویه وجه خرید دارایی گفته شده کامل خواهد شد.

«سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات» (ومعادن) می‌تواند حدود 37 درصد بر سرمایه بیش از 4 هزار میلیارد تومانی خود بیفزاید که حدود 30 درصد آن از محل مطالبات و آورده و بقیه از سود انباشته خواهد بود. هدف این افزایش سرمایه «مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر» و «جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های قبلی» است.  «کویر تایر» (پکویر) مجوز افزایش سرمایه حدود 211 درصدی از مطالبات و آورده نقدی را از بورس دریافت کرد تا روز سه‌شنبه همین هفته در مجمع فوق‌العاده‌ای که پس از مجمع سالانه برگزار می‌کند، به تصویب برساند. منابع این افزایش سرمایه نسبتا سنگین قرار است صرف تکمیل طرح توسعه 10 هزارتنی شرکت برای تولید «تایر رادیال تمام سیمی» شود.

افزایش سرمایه «شیر پاستوریزه پگاه فارس» (غفارس) از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به میزان حدودا 374 درصد نیز در راستای «اصلاح ساختار مالی» مجوز دریافت کرد.  شرکت ساختمانی «سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب» (ثغرب) نیز برای افزایش سرمایه 30 میلیارد تومانی خود که یک‌سوم سرمایه فعلی‌اش (90 میلیارد تومان) است، موفق به دریافت مجوز شد. محل این افزایش مطالبات و آورده نقدی و برای «اصلاح ساختار مالی» خواهد بود.  «مجتمع کشت و صنعت چین‌چین» (غچین) مجوز افزایش سرمایه‌ای به میزان یک‌سوم سرمایه 18 میلیاردی فعلی‌اش از محل سود انباشته را دریافت کرد تا صرف «تکمیل و توسعه خطوط تولید» کند.

«ایران دارو» (دیران) هم می‌تواند سرمایه 53 میلیارد تومانی خود را 5 میلیارد تومان یعنی کمتر از 10 درصد از مطالبات و آورده نقدی افزایش دهد تا با استفاده از آن به «اجرای طرح توسعه» بپردازد.

شرکت بازارپایه‌ای «اقتصادی و خودکفایی آزادگان» (خودکفا) می‌تواند طی یک افزایش سرمایه 40 درصدی از محل سود انباشته، سرمایه خود را از 50 میلیارد تومان به 70 میلیارد تومان برساند تا ساختار مالی خود را اصلاح کند. خودکفا در بیانیه افزایش سرمایه خود نیم‌نگاهی هم به ارتقا به یکی از تابلوهای اصلی فرابورس دارد.

چهار شرکت هم در هفته گذشته آگهی ثبت افزایش سرمایه خود را روی کدال قرار دادند؛ «صنایع غذایی مینو شرق» (غمینو) توانست طی سه روز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خود را نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برساند. سرمایه جدید غمینو بیش از 56 میلیارد تومان است که پس از افزایش حدود 216 درصدی به آن رسید. غمینو یکی از شرکت‌های مجموعه هلدینگ مینو است که در زاهدان به تولید برخی از محصولات این گروه مشغول است. غمینو در دوره 9 ماه منتهی به پایان آذر نزدیک 20 میلیارد تومان سود خالص به‌دست آورده است که بیش از سه برابر دوره مشابه سال قبل است. قیمت سهم نیز نسبت به یک‌سال گذشته حدود 10 برابر شده است. بازگشایی غمینو پس از افزایش سرمایه، در اولین روز هفته جاری با 36 درصد رشد صورت گرفت. تمام شرکت‌های این گروه در حال تجدید ارزیابی دارایی‌های خود برای افزایش سرمایه هستند و غمینو اولین شرکت از این گروه است که تمام مراحل کار را به اتمام رساند. نمادهای غشوکو (شوکوپارس)، غپینو (پارس مینو)، قاسم (قاسم ایران) و نهایتا مالک عمده همه اینها یعنی غصینو (صنعتی مینو) گزارش‌های خود را به سازمان بورس تقدیم کرده و منتظر صدور مجوز هستند. مالک غصینو هم خودکفا (اقتصادی و خودکفایی آزادگان) است که هفته گذشته مجوز افزایش سرمایه از محل سود انباشته آن صادر شد.

«قند هکمتان» (قهکمت) نیز افزایش سرمایه 50 درصدی خود از سود انباشته را به ثبت رساند. قهکمت در اواخر دی‌ماه مجمع سالانه خود را با تقسیم سود نقدی 100 تومانی برگزار کرد و بلافاصله پس از آن در مجمع فوق‌العاده، سرمایه بیش از 27 میلیارد تومانی‌اش را به بیش از 41میلیار تومان رساند.

«آهن و فولاد ارفع» (ارفع) افزایش سرمایه 50درصدی از 600 میلیارد تومان به 900 میلیارد تومان را هفته گذشته به ثبت رساند. این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی بوده و قرار است صرف اجرای دو طرح توسعه برای افزایش ظرفیت دو واحد تولیدی آن شود. پیش‌بینی هیات‌مدیره این است که با پایان یافتن یکی از طرح‌های توسعه مزبور در سال 1400، ظرفیت تولید واحد «آهن اسفنجی» 50 درصد افزایش یابد تا به‌طور کامل جوابگوی مواد اولیه واحد تولید «شمش فولاد» باشد، چون در حال حاضر این واحد مجبور است بخشی از آهن اسفنجی مورد نیاز را از خارج از شرکت تهیه کند. طرح توسعه دیگر افزایش 25 درصدی در واحد تولید شمش فولاد است که در اواسط سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود. ارفع از شرکت‌های چالاکی بود که طی دو سال اخیر از فرصت رونق بازار به‌خوبی استفاده کرد و طی دو افزایش سرمایه قابل‌توجه، ابتدا بخشی از تسهیلات بانکی قبلی خود را تسویه کرد و با این افزایش سرمایه هم قصد دارد ظرفیت تولیدی‌اش را توسعه دهد.  «فنرسازی خاور» (خفنر) افزایش سرمایه حدود 134 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دوشنبه هفته قبل به ثبت رساند تا سرمایه‌اش به بیش از 46 میلیارد تومان برسد. «خفنر» از قطعه‌سازان زیرمجموعه ایران‌خودرو بود که دوسال پیش به بخش خصوصی واگذار شد و رشد قیمتی چند برابری را با حمایت‌های سهامدار عمده جدید، شاهد بود. نمونه مشابه خفنر، یکی از قطعه‌سازان دیگر زیرمجموعه ایران‌خودرو به‌نام «رینگ سازی مشهد» (خرینگ) بود که پیش از واگذاری به بخش خصوصی مدت‌های مدیدی در قیمت‌های زیر 100 تومان دست و پا می‌زد و اینک دو سال پس از واگذاری به بخش خصوصی با همان سرمایه قبل در قیمت‌های بالای 2 هزار و 200 تومان صف خرید قابل‌توجه دارد. در هردوی این موارد، رشد سودآوری متناسب با رشد قیمتی نبوده است. گرچه نمی‌توان از اثر حضور بخش خصوصی در یک شرکت دولتی غافل شد، اما برخی از فعالان بازار دلیل این اختلاف در قیمت، پیش و پس از خصوصی‌سازی را به تمایلات نوسان‌گیرانه برخی از حقوقی‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو نسبت می‌دهند. این افراد معتقدند این شرکت‌(های) سرمایه‌گذاری زیرمجموعه ایران‌خودرو، وظیفه خود را نوسان‌گیری از سهامداران زیرمجموعه‌های بورسی ایران‌خودرو می‌دانند، تا از این راه سودی برای گروه بسازند. در این‌باره جمله‌ای هم با طعنه می‌گویند که «نوسان‌گیری برخلاف سهامداری هیچ برکتی ندارد» و سپس به این نکته اشاره می‌کنند که سود حاصله از این کار در زیان سرسام‌آور گروه، هضم شده و در واقع هیچ اثر قابل‌توجهی ندارد!

بازگشایی نماد «گلوکوزان» (غگل) پس از افزایش سرمایه بیش از 29 برابری (2 هزار و 953 درصدی) چهارشنبه گذشته ناموفق بود، زیرا قیمت آن با هیجان خریداران و البته اشتیاق فروشندگان، شاهد 100 درصد رشد بود. بیش از 175 میلیون برگه سهم معامله شد و بیش از 70 میلیون برگه سهم نیز در قیمت کشف شده مشتری نیافت. با این شرایط معاملات باطل و نماد متوقف شد. ظهر پنج‌شنبه هم شفاف‌سازی درباره وضعیت شرکت روی کدال قرار داده شد تا شاید سرمایه‌گذاران را از «تصمیمات هیجانی متکی بر اطلاعات غیرمستند» بازدارد. روز شنبه پیغام ناظر برای بازگشایی مجدد همراه با ارجاع به شفاف‌سازی پنج‌شنبه شرکت منتشر شد ولی با این وجود، معامله‌گران (بازیگران) سهم دقیقا روی همان رشد 100 درصدی قیمت پافشاری کردند. واکنش ناظر هم عدم تطبیق قیمت‌ها و تغییر وضعیت نماد به «ممنوع-متوقف» بود، درحالی‌که دستور خرید برای بیش از 200 میلیون برگه سهم روی میز خرید و بیش از 300 میلیون برگه سهم روی میز فروش موجود بود. با این شرایط و با توجه به موارد مشابه قبلی، احتمالا امروز و فردا باید شاهد گشایش نماد با محدودیت نوسان باشیم.

 artava@chmail.ir