10-01

رشد پرشتاب بورس و ثبت بازدهی 17درصدی این بازار در بهمن ماه درحالی رقم خورد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان کانال دوم سرمایه‌گذاری در بورس، عملکردی قابل‌توجه داشتند. به‌طوری‌که نه تنها هیچ‌یک از 158صندوق فعال در این بازار، زیانی را در ماه گذشته تجربه نکردند، بلکه سبقت آنها از شاخص کل بورس نیز به خوبی نمایان بود. به‌طوری‌که 24صندوق از مجموع صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار، سوددهی بالاتری از شاخص را ثبت کردند که در این میان از 24 صندوق مزبور، 23صندوق از نوع سهامی بوده و یک صندوق نیز صندوق قابل معامله است. به این ترتیب می‌توان عنوان کرد که صندوق‌های سهامی که معیار دقیق‌تری از عملکرد نماگر اصلی بازار سهام را دارا هستند، شرایط مطلوب‌تری را سپری کردند. بر این اساس 23 صندوق از مجموع ۵3صندوق سرمایه‌گذاری سهامی (یعنی 43درصد)، سودی بیشتر از شاخص کل بورس نصیب سرمایه‌گذاران کردند. همچنین بررسی عملکرد دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه از جمله مختلط و قابل معامله نیز نشان می‌دهد که جو مثبت حاکم بر بازار سهام به کانال دوم سرمایه‌گذاری نیز سرایت کرده و سبب شده تا این نهادهای مالی نیز با عملکردی مثبت و کسب سود، بهمن ماه را پررونق سپری کنند.

همچنین بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از روند نسبت سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری (در سهام، مختلط و درآمدثابت) نشان می‌دهد که نسبت سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در سهام در مقایسه با ارزش کل دارایی‌های آنها از سال 97 تا کنون، مطلوب و روبه رشد بوده است. البته بخش عمده‌ای از رشد مزبور مربوط به رشد بازار سهام در مدت اخیر بوده و طبیعی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز با این روند، نسبت سهام بیشتری را وارد پرتفوی خود کرده باشند. به این ترتیب ارزش کل دارایی‌های این سه نوع صندوق تا پایان بهمن ماه بیش از 174هزار و 566میلیارد تومان بوده که 22هزار و 510میلیارد تومان از این رقم به سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص یافته است.

در این میان نسبت سهام در ارزش دارایی‌های صندوق‌های بادرآمدثابت از 63/ 8درصد در پایان سال 97 به 36/ 9درصد در پایان بهمن ماه سال‌جاری رسیده است. به این ترتیب 15هزار و 363میلیارد تومان از دارایی صندوق‌های بادرآمدثابت در سهام قرار دارد. در همین راستا صندوق‌های مختلط نیز در پایان بهمن ماه، 2/ 26درصد از دارایی خود را به خرید سهم اختصاص داده‌اند. این نسبت در سال 97 معادل 95/ 22درصد بوده است. همچنین 34/ 88درصد (بیش از 6هزار و 274میلیارد تومان) از ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهم نیز تا پایان ماه گذشته به سهام اختصاص داشته است. این نسبت در سال گذشته معادل 25/ 87درصد بوده است.

عملکرد صندوق‌های زیر ذره‌بین

بررسی روند تغییر و تحولات صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های سهامی، بادرآمد ثابت، مختلط و قابل معامله در ماه گذشته، همان‌طور که عنوان شد نشان از آن دارد که بیشترین بازدهی کسب‌شده توسط این نهادهای مالی مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بوده است. به‌طوری‌که در این صندوق‌ها بازدهی به 25 درصد نیز رسید. در این میان 23صندوق از 53صندوق سهامی فعال در بازار سرمایه توانستند بازدهی بیشتر از شاخص کل بورس در ماه گذشته داشته باشند. در همین راستا صندوق‌های قابل‌معامله (ETF) نیز روندی مشابه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام داشته و توانستند بازدهی تا سطح بیش از 17درصدی را به نمایش بگذارند. صندوق‌های قابل معامله کالایی نیز توانستند با روندی صعودی همراه شوند. این گروه از صندوق‌ها که عمدتا در خرید طلا و سکه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌دنبال رشد قیمتی در بازار سکه و طلا، روندی مثبت را تجربه کردند. به‌طوری‌که به‌دنبال رشد قیمت 10درصدی هر سکه طرح جدید در بهمن ماه، صندوق‌های فعال در این حوزه، سودی در محدوده 8درصد را به نمایش گذاشتند. عملکرد صندوق‌های مختلط نیز در ماه گذشته مطلوب و با سوددهی بیش از 13درصدی این نهادهای مالی همراه بود. از سوی دیگر عملکرد صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز نشان از ثبت بازدهی 2/ 9درصدی این صندوق‌ها در بهمن ماه دارد. در این میان یکی از موارد قابل‌توجه، حضور صندوق‌های نیکوکاری در فهرست صندوق‌های برتر است. به‌طوری‌که 3صندوق از 5صندوق بادرآمدثابت که بیشترین بازدهی را در ماه گذشته کسب کردند، صندوق نیکوکاری هستند.

جزئیات بیشتر از عملکرد صندوق‌های سهامی

همان‌طور که عنوان شد 43درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام توانستند با ثبت بازدهی به مراتب بیشتر از شاخص کل بورس، عملکرد بهتری را به نمایش بگذارند. در این میان بازدهی ماه گذشته برترین صندوق‌ها، بسیار نزدیک به هم بود. به‌طوری‌که صندوق مشترک یکم سامان با ثبت بازدهی در حدود 25درصد به‌عنوان برترین صندوق ماه گذشته شناخته شد. در ادامه نیز صندوق همیان سپهر با ثبت بازدهی 24درصدی در رتبه دوم قرار گفت. ثبت بازدهی 6/ 23درصدی توسط صندوق مشترک ارزش کاوان آینده نیز سبب شد تا این صندوق در رتبه سوم برترین صندوق برتر ماه گذشته قرار گیرد. البته بازدهی یک‌سال اخیر این صندوق بسیار شگفت انگیز بود. به‌طوری‌که توانسته در این بازه زمانی به سود بیش از 353درصدی دست یابد.