10-01

به این ترتیب در مجموع 6روز کاری اخیر حدود 2200میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.  تداوم روند صعودی بازار و رکوردشکنی‌های پیاپی شاخص بورس درحالی رقم خورد که یکی از مهم‌ترین دلایل تشکیل چنین روندی در قیمت سهام، هجوم نقدینگی به بازار عنوان شده است تا جایی‌که حتی سنت‌شکنی میان بازیگران بورس نیز مشاهده می‌شود. درحالی‌که حقوقی‌های بازار در مواقع افت شاخص، با حمایت‌های خود و خریدهای پرحجم، مانع از افت بیشتر قیمت‌ها در بازار می‌شوند، اما این آرایش در معاملات روز شنبه شکل نگرفت؛ به‌طوری‌که با وجود عقب‌نشینی بیش از یک درصدی شاخص کل بورس، خریدهای پرحجم از سوی سهامداران خرد ادامه یافت و در نهایت خالص خرید 35میلیارد و 500میلیون تومانی در کارنامه این گروه از بازیگران بازار ثبت شد. بر این اساس در مجموع 6روز کاری گذشته، 2هزار و 186میلیارد تومان نقدینگی در مسیر سبد سهام معامله‌گران عمده به خرد منتقل شده است.

شیمیایی در صدر خرید حقیقی‌ها

بررسی روند خرید و فروش معامله‌گران حقیقی در میان صنایع بورسی نشان می‌دهد که گروه شیمیایی با بیشترین تقاضا از سوی سهامداران حقیقی روبه‌رو‌ بوده است، به‌طوری‌که تغییر مالکیت بیش از 450 میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی در این گروه به ثبت رسید. طی روزهای اخیر سهام شرکت‌های تولیدی مواد ضدعفونی‌کننده مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته‌اند، البته با شیوع ویروس کرونا در کشور اخبار متعددی حول این دسته از صنایع شکل گرفته است.

در این میان سهام شرکت نیروکلر با بیشترین خالص خرید توسط سهامداران خرد مواجه بوده است. «شکلر» که در تمامی این 6روز در کانون توجه سهامداران خرد قرار داشت، خالص خریدی در حدود 260میلیارد تومان را از سوی معامله‌گران حقیقی تجربه کرد. هر سهم «شکلر» در این بازه زمانی با نوسان مثبت 20درصدی همراه شد. به‌نظر می‌رسد اخبار پیرامون افزایش ظرفیت نیروکلر در خریدهای مزبور بی‌تاثیر نبوده است. براساس آخرین شفاف‌سازی «شکلر» بر سایت اطلاع‌رسانی کدال نیز مدیران این شرکت خبر از افزایش روزانه ظرفیت ۱۵۰ تنی این شرکت دادند. بر این اساس «شکلر» عنوان کرده که هدف از افزایش ظرفیت واحد اسید کلریدریک بیشتر مصرف کلر و به ظرفیت رسیدن تولید در کارخانه اصفهان به‌دلیل مصرف کلر است. همچنین قرار است ظرفیت عملیاتی پایدار تولید پس از طی دوره آزمایشی مشخص شود. در این میان به‌دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد درخرید سهام مزبور، سهامدار عمده عرضه‌های قابل‌توجهی را رقم زد. به‌طوری‌که طی این 6روز سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت حدود 100 میلیون سهم از شکلر معادل بیش از 19 درصد از شرکت را در بازار عرضه کرده است. البته 25میلیون سهم «شکلر» در روز شنبه فروخته شد. به این ترتیب «وصنعت» دارایی خود در «شکلر» را به 12درصد رساند. در این گروه شرکت پاکسان نیز در کانون توجه سهامداران خرد قرار داشت که در نهایت خالص خریدی در حدود 100میلیارد تومان را تجربه کرد. در این نماد نیز دو سهامدار عمده به عرضه سهم پرداختند به‌طوری‌که فروش بیش از یک درصد از سهام «شپاکسا» توسط صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت امیدانصار در طول این مدت، میزان تملک این حقوقی در سهام مزبور را به 44/ 2 درصد رساند. بانک انصار نیز دیگر حقوقی عرضه‌کننده سهام «شپاکسا» بود که با واگذاری‌های انجام شده در این مدت، میزان دارایی خود در این سهم را به زیر یک درصد کاهش داد. البته نماد مزبور در پایان معاملات روز چهارشنبه به‌دلیل برگزاری مجمع متوقف شد. قرار است امروز دوشنبه مجمع عمومی عادی سالانه «شپاکسا» جهت تصویب صورت‌های مالی سال 98 برگزار شود. البته در گروه شیمیایی سهامداران عمده به خرید سهام پتروشیمی شازند تمایل زیادی نشان دادند و تغییر مالکیت به ثبت رسیده در این نماد حدود 25 میلیارد تومان و به سمت حقوقی‌ها بود.

پالایشی‌ها در نوبت دوم

سهامداران خرد در ادامه روند خریدهای پرحجم خود در این مدت به جمع‌آوری سهام گروه پالایشی نیز توجه نشان دادند و در نهایت خالص خرید بیش از 300میلیارد تومانی را در این گروه ثبت کردند. در این میان حقیقی‌ها بیشترین خرید را در نماد معاملاتی پالایشگاه نفت اصفهان و بندرعباس داشتند به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شپنا» به بیش از 110 میلیارد تومان رسید. در نماد پالایش نفت بندرعباس نیز بیش از 75میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این نماد جابه‌جا شد.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند تغییر مالکیت‌ها و در واقع خریدهای صورت‌گرفته از سوی سهامداران عمده طی بازه زمانی 6روز اخیر نشان از آن دارد که حقوقی‌ها بیشترین خرید را در گروه معدنی به ثبت رسانده‌اند. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به بیش از 14میلیارد تومان رسید. بیشترین خرید  در این صنعت نیز در نماد سرمایه‌گذاری صدرتامین صورت گرفت. به‌طوری‌که بیش از 13 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد «تاصیکو» به پرتفوی سهامداران عمده این شرکت منتقل شد. در این مدت حقوقی‌ها به خرید سهام چادرملو و توسعه معادن روی ایران نیز توجه نشان دادند. به این ترتیب خالص خرید 13میلیارد تومانی در هر کدام از دو نماد «کچاد» و «کروی» ثبت شد. این در حالی است که بازیگران عمده بیشترین خرید و گاه حمایت را از سهام فولاد مبارکه داشتند. درحالی هر سهم «فولاد» طی 6روز کاری گذشته، بیش از 4درصد رشد قیمت را تجربه کرد که خالص خرید حقوقی‌ها در آن به بیش از 35میلیارد تومان رسید. در این میان موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان وعشایر به‌عنوان حقوقی فعال در «فولاد»، خریدهایی در این نماد انجام داد.

نگاهی به معاملات روز شنبه

همان‌طور که عنوان شد در جریان معاملات روز شنبه سهامداران خرد به خریدهای پرحجم خود ادامه دادند و توانستند با انتقال 35میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی خود، تغییر مالکیت را برای پنجمین روز متوالی در زمین خود حفظ کنند. در این میان بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت سالمین بود به‌طوری‌که خالص خرید 91میلیارد تومانی در «غسالم» ثبت شد. کارخانجات تولیدی شهید قندی نیز با ثبت خالص خرید 37میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این بازار بود.  در مقابل حقوقی‌های بازار به جمع‌آوری سهام فرآورده‌های ‌نسوزآذر تمایل نشان داده و 14میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. در این میان 300هزار سهم «کاذر» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا خریداری شد. پتروشیمی شازند و ماشین‌سازی اراک نیز از دیگر نمادهای موردتوجه حقوقی‌ها در بازار شنبه بود که هرکدام خالص خرید بیش از 10میلیارد تومانی را تجربه کردند. در نماد «فاراک» سه حقوقی به خرید و فروش سهم پرداختند. درحالی 13میلیون و 400هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان و 5میلیون و 400هزار سهم نیز از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران اطلس عرضه شد که صندوق سرمایه‌گذاری ارزش کاوان آینده به خرید یک میلیون سهم پرداخت.