موضوعی که نشان‌دهنده استقبال بورس‌بازان از عدم مداخله در بازار بود و اثبات کرد مکانیزم عرضه و تقاضا خود می‌تواند به تعادل معاملات در مدت زمان خیلی کوتاه‌تر بینجامد. این در حالی است که در صورت کاهش دامنه نوسان قیمت‌ها از سوی سازمان بورس از ۵ به ۲ درصد -که هدف اصلی آن کاهش هیجانات و صیانت از حقوق سهامدار در برابر ریزش قیمت‌ سهام در شرایطی که بخش عمده‌ای از نمادها با حباب قیمت مواجه شده‌اند، اعلام شد- هیجان معاملات بسته به جو بازار (صعودی و نزولی) بیشتر می‌شد.  همچنین روز گذشته بیش از نیمی از نمادهای معامله شده در این بازار با رشد قیمت پایانی همراه شدند و مابقی سهام روزی منفی را پشت سر گذاشتند. در این میان نکته قابل توجه نوسان بیش از ۴ درصدی حدود ۶۰ درصد از فرابورسی‌های فعال در دامنه‌های مثبت و منفی بود. موضوعی که نشان دهنده دودستگی خاصی در کلیت بازار بود و مجموع برآیند این موضوع یعنی قرار گرفتن سهام در صف‌های خرید یا فروش سبب شد تا شاخص کل نوسان چندان زیادی را تجربه نکند.   در مجموع شاهد دادوستد یک میلیارد و ۸۲۵ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۱۸۱۹ میلیارد تومان در سه بازار اول، دوم و پایه فرابورس (معاملات خرد) بودیم. در این میان از ۱۱۵ نماد معامله شده، ۲۴ نماد شاهد صف خریدی به ارزش ۳۳۹ میلیارد تومان بودند که البته ۲۷۴ میلیارد تومان آن به دو نماد تازه وارد «شگویا» و «شصدف» اختصاص داشت. در مقابل نیز ۳۴ سهم با صف فروشی به ارزش ۲۰۱ میلیارد تومان مواجه شدند. رشد ۳۴/ ۰ درصدی شاخص کل فرابورس طی معاملات دیروز در حالی رقم خورد که نماد معاملاتی شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، صنایع ماشین‌های اداری ایران و توسعه مولد نیروگاهی جهرم بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و در مقابل سهام شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، تولید نیروی برق دماوند و گروه توسعه مالی مهر آیندگان مانع از رشد بیشتر آیفکس شدند.

همگام با بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران در آخرین روز معاملاتی این هفته شاهد تغییر خالص مالکیت به سمت بازیگران خرد بازار بود. در این روز در مجموع ۱۱ میلیون و ۷۳۴ هزار سهم به ارزش افزون بر ۵/ ۶  میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد معامله‌گران حقیقی منتقل شد. در این میان نماد معاملاتی اعتباری ملل بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۳/ ۱۳ میلیون سهم «وملل» به ارزش حدود ۹ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «مادیرا» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۵ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان بود. سهام شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران نیز در این روز شاهد جابه‌جایی ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بود.  در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان با بیشترین خالص فروش از سوی حقیقی‌ها مواجه شد. بر این اساس دیروز حدود ۹/ ۱۵ میلیون سهم «وگستر» به ارزش حدود ۱۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت بهمن دیزل بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان ۱۰ میلیارد تومان را تجربه کرد.

«ساوه» فرابورسی شد

روز گذشته نوبت به چهاردهمین عرضه اولیه امسال فرابورس رسید که با عرضه بخشی از سهام شرکت سیمان ساوه و کشف قیمت هر سهم این شرکت به ارزش ۲ هزار و ۳۵۰ تومان در نماد «ساوه» انجام شد. در این عرضه، تعداد یک میلیون و ۶۱۸ هزار و ۳۹۵ کد معاملاتی مشارکت کردند که یک میلیون و ۶۰۲ هزار و ۶۰۸ کد با ثبت‌سفارش در سقف بازه قیمتی تعیین شده موفق به افزودن سهام این شرکت به پرتفوی خود شدند. به این ترتیب به هر کد از این معامله‌گران جمعا ۳۶ سهم (حدود ۸۵ هزار تومان) «ساوه» اختصاص پیدا کرد. همچنین با هدف بهره‌مندی دارندگان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مزایای عرضه‌های اولیه، در نظر گرفته شده است که روز کاری پس از عرضه اولیه (شنبه ۲۴ اسفند) تعداد ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم شرکت سیمان ساوه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با قیمت ثابت کشف‌شده در فرآیند عرضه اولیه عرضه شود.