البته باید عنوان کرد که ۶۲درصد از این رقم یعنی معادل ۵۸۶میلیارد تومان به مازاد تقاضا در سه نماد تازه وارد بورسی یعنی «قرن»، «تملت» و «زکوثر» تعلق داشت. در نهایت نیز ارزش معاملات خرد در بازار دیروز به ۴هزار و ۵۷میلیارد تومان رسید. در این روز شاخص کل هموزن با رشد ۳/ ۱درصدی همراه شد و رشد حدود ۴۳۰درصدی را از ابتدای سال‌جاری تاکنون در کارنامه خود ثبت کرد تا به این ترتیب آخرین روزهای پایانی سال شاهد سبزپوشی شاخص‌ها در بورس تهران باشیم.

بررسی جزئیات معاملات دیروز نشان می‌دهد شاخص سازهای بازار بر خلاف روند روزهای گذشته در مسیری مثبت گام گذاشته و به رشد نماگر اصلی بازار کمک کردند. به‌طوری‌که نمادهای معاملاتی ملی مس ایران، فولادمبارکه و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در مجموع بیش از ۲۱۰۰واحد در رشد ارتفاع شاخص کل بورس موثر بودند. اما در میان صنایع ۳۹گانه فعال در بازار، بانکی‌ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. به‌طوری‌که در این گروه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون سهم به ارزش ۳۰۳میلیارد تومان معامله شد که بانک تجارت با دادوستد ۳۶میلیارد تومانی، بیشترین سهم را به خود اختصاص داد. البته باید عنوان کرد که در این گروه ۱۳۴میلیون سهم بانک ملت به ارزش ۱۰۷میلیارد تومان نیز به‌صورت جابه‌جایی بلوکی معامله شده است. روز گذشته نماد «وبملت» بازگشایی شد و در قیمت پایانی هر سهم نوسان مثبت ۲/ ۳درصدی را تجربه کرد. این نماد تصمیم دارد در صورت موافقت سازمان بورس، سرمایه خود را از مبلغ ۵هزار میلیارد تومان به بیش از ۱/ ۲۲هزار میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش دهد. بازگشایی این نماد خبری مثبت برای دیگر نمادهای هم گروه بود؛ به‌طوری‌که این موضوع در افزایش تقاضا در خرید سهام بانک تجارت و بانک صادرات بی‌تاثیر نبود.

گروه شیمیایی نیز با معاملات ۲۹۵میلیارد تومانی در بازار دیروز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران بودند. گرچه افت قیمت نفت در بازار جهانی سیگنال منفی محسوب می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد معامله‌گران سهام توجه ویژه‌ای به نوسان نرخ دلار و چشم‌انداز آتی از ارز در این گروه دارند. در این گروه سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز صورت مالی ۹ماهه منتهی به پایان بهمن ماه ۹۸ را منتشر کرد. بر این اساس «تاپیکو» در دوره مزبور ۵/ ۳۵۱میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد ۱۴۷درصدی را نشان می‌دهد. همچنین «تاپیکو» در گزارش تفسیری مدیریت به برخی از طرح‌های توسعه اشاره کرده است. افتتاح برخی طرح‌های سرمایه‌گذاری «تاپیکو» در سال ۹۸ از جمله فاز دوم طرح پتروشیمی ایلام (با مالکیت ۱۷ درصدی)، مطالعات پتروشیمی بوشهر (مالکیت تاپیکو از طریق سهام ۴۰ درصدی پتروشیمی مارون) همچنین به ظرفیت‌رسانی و تولید پایدار پتروشیمی مرجان و افزایش ظرفیت فازهای سه‌گانه پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس (با مالکیت ۴۹ درصدی) به دنبال تصویب تولید در فازهای یک، دو و سه در سال گذشته از جمله موضوعات مهمی است که در اطلاعیه مزبور بر سایت کدال منتشر شده است.

در این گروه شرکت نیروکلر نیز به‌دلیل افشای اطلاعات با اهمیت درگیر پروسه بازگشایی نماد است. این شرکت عنوان کرد تصمیم دارد شنبه ۲۳فروردین ماه مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به‌منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره برگزار کند.

از دیگر اخبار شرکتی، شفاف‌سازی سرمایه‌گذاری امید بر سایت اطلاع‌رسانی کدال بود. در حالی «وامید» فروش ۴ملک خود را به‌صورت مزایده آگهی کرده بود که دیروز اعلام کرد در این مزایده، سازمان بورس برنده شده و ساختمان‌ها را به مبلغ ۶۱۶ میلیارد تومان خریداری کرده است.

از سوی دیگر در حالی با تشدید بیماری کرونا، همچنان شرکت‌های فعال در بازار سهام بنا به قانون موظف به برگزاری مجامع خود هستند که شورای‌عالی بورس در پی لغو این مجامع و جلوگیری از شیوع بیشتر بوده که روز گذشته دستورالعمل جدید از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این خصوص اعلام شد و بنابر آن برگزاری مجامع تنها با حضور حداکثر ۱۵سهامدار امکان‌پذیر خواهد بود. در این میان برخی از مجامع شرکت‌ها نیز لغو شد؛ به‌طوری‌که در پی ادامه‌دار شدن لغو مجامع شرکت‌های بورسی و فرابورسی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، مجامع دو شرکت گل‌گهر و ریشمک لغو شد. براین اساس، مجمع فوق‌العاده گل‌گهر برای تصمیم‌گیری درباره افزایش سرمایه ۱۰۸ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی در ۲۷ اسفند و مجمع سالانه ریشمک برای تصویب صورت‌های مالی منتهی به آذر سال‌جاری در ۲۸ اسفند، لغو و تصمیم‌گیری درخصوص دستور جلسات به زمان دیگری موکول شد.

این در حالی است که روز گذشته پگاه فارس عنوان کرد که برای تصمیم‌گیری درخصوص سرمایه‌گذاری انجام‌شده در شرکت بازارگستر پگاه منطقه ۳ و همچنین شرکت پارس پامچال برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره به مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده خواهند رفت.

در سوی دیگر بازار همچنان موج تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه شرکت‌ها از این محل ادامه داشت. در این میان شرکت بیمه کوثر از برنامه افزایش سرمایه ۸۳ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد. براین اساس «کوثر» در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۷/ ۳۵۲میلیارد تومان به ۲/ ۶۴۵میلیارد تومان افزایش دهد. شرکت عنوان کرده که این میزان دارایی صرف رعایت مقررات و پذیرش سهم نگهداری بالاتر و حفظ قبولی اتکایی از داخل خواهد شد. گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو نیز که درخواست افزایش سرمایه ۱۷۶۴ درصدی داده بود با اخذ مجوز ۱۵۵۰ درصدی، سرمایه فعلی را از ۲۴۰ میلیارد تومان به بیش از ۹/ ۳ هزار میلیارد تومان می‌رساند. پگاه گلپایگان نیز در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۱۲ به ۹/ ۱۶ میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، افزایش دهد.