دیروز مالکیت بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان در فرابورس به دست سهامداران حقیقی سپرده شد که تاکنون سابقه نداشته است. در بازار پایه هم شاهد تداوم رشد تقاضا و سیر صعودی قیمت‌ها بودیم. قیمت اوراق خزانه در بازار بدهی هم به روند افزایشی خود ادامه داد. با استمرار رشد قیمت در بازار بدهی، نرخ بازدهی در این بازار به سیر نزولی خود طی روز گذشته ادامه داد و به سطح ۵/ ۱۸ درصد تنزل کرد. امتیازهای وام مسکن اما تنها تابلوی فرابورس بود که روز گذشته بر مدار منفی معامله شدند.

مشارکت بی‌سابقه حقیقی‌های فرابورسی در خرید

روز گذشته همزمان با رشد سطح عمومی قیمت‌ها، علاوه بر شاخص کل، شاهد ثبت رکورد دیگری در فرابورس بودیم. در این روز، معامله‌گران حقیقی با حضور گسترده خود در سمت خرید، رکورد تغییر مالکیت سهام در بازارهای اول و دوم فرابورس را جابه‌جا کردند. در همین راستا می‌توان خاطر نشان کرد که از ۲۸ اسفند به این سو، طی ۸ روز کاری، معامله‌گران خرد پیوسته جریان مالکیت سهام فرابورسی را به نام خود تغییر داده‌اند. در این مدت ۱۱۰۰ میلیارد تومان پول از جانب فعالان حقیقی به بازارهای اول و دوم اضافه شده است که ۳۸۰ میلیارد تومان آن حاصل معاملات دیروز بود.  معاملات پرحجم نماد «دماوند» در این رکوردزنی بیشترین نقش را داشت. بازیگران خرد روز گذشته با تحرکات گسترده خود حدود ۲۳۰ میلیارد تومان از سهام «دماوند» را به پرتفوی خود اضافه کردند. همچنین در سهام نماد «بجهرم» نیز شاهد تغییر ۱۱۰ میلیارد تومانی مالکیت سهام از سمت پرتفوی اشخاص حقوقی به سمت فعالان حقیقی بودیم. در واقع، ۳۴۰ میلیارد تومان از تغییر مالکیت‌های روز گذشته حاصل معاملات پرحجم در این دو نماد فرابورسی بود. در مجموع، طی روز یکشنبه معامله‌گران حقیقی مالکیت سهام ۶۲ بنگاه را از بین ۱۱۹ نماد معامله‌شده در بازارهای اول و دوم به نفع خود تغییر دادند. در نقطه مقابل، سهامداران خرد در نمادهای معاملاتی «کرمان»، «مادیرا» و «کاسپین» بیشترین خروج سرمایه را رقم زدند. سهامداران حقیقی طی روز گذشته مالکیت ۲۷ میلیارد تومان از سهام خود در این سه نماد را به فعالان حقوقی واگذار کردند که نسبت به کل خریدهای افراد حقیقی رقم چندان معناداری نیست. همراه با عرضه‌های بیشتر و حضور پررنگ خریداران در سمت تقاضا ارزش معاملات خرد هم افزایش یافت. معامله‌گران فرابورس در بازارهای اول و دوم و همچنین در بازار پایه، در مجموع، ۲۷۰۰ میلیارد تومان سهم بین خود دست به دست کردند و به این ترتیب، رشد ۲۲ درصدی را برای ارزش معاملات خرد نسبت به روز شنبه رقم زدند. نمادهای معاملاتی «دماوند»، «بجهرم» و «ذوب» عنوان بیشترین ارزش معاملات را در بین ۱۱۹ نماد کسب کردند.

اشتهای سیری‌ناپذیر بورس‌بازها

البته عرضه‌های دیروز در فرابورس جوابگوی کل تقاضای در صف نشسته نبود. در پایان معاملات دیروز، در بازار اول و دوم حدود ۵۸۰ میلیارد تومان نقدینگی در صف‌های طولانی ۵۸ نماد فرابورسی مجال خرید سهم نیافت. به بیان دیگر، تقریبا نیمی از نمادهای فعال در بازار اول و دوم طی روز گذشته با مازاد تقاضا یا همان صف خرید به کار خود پایان دادند. معاملات فرابورس با این مازاد تقاضا در حالی پایان یافت که سهام ۵ نماد هم صف فروشی معادل ۳۰ میلیارد تومان در پیش خود داشت. شکاف چشمگیر تقاضا و عرضه را می‌توان در انجماد پول‌ها در صف‌های خرید و فروش به خوبی دید.  البته مازاد تقاضا فقط منحصر به بازار اول و دوم نبود. در بازار پایه هم شدت تقاضا به حدی بود که بیش از نیمی از نمادهای معامله شده با صف خرید به کار خود پایان دادند. دیروز حدود ۴۰ درصد از کل ارزش معاملات بازار پایه (۷۱۰ میلیارد تومان) در صف منتظر سهم ماند که به خوبی مقیاس مازاد تقاضا در بازار پایه را نشان می‌دهد. البته حدود ۷۵ میلیارد تومان نقدینگی هم در پایان معاملات در صف فروش ۲۰ بنگاه قفل شد.

بازدهی اوراق خزانه در کف دو ساله

همراه با فضای مثبت در سهام فرابورسی، در بازار اوراق بدهی هم شاهد افزایش سطح عمومی قیمت و فشار بر نرخ‌های بازدهی بودیم. میانگین نرخ بازدهی ۳۲ مرحله از اوراق خزانه در معاملات روز یکشنبه به رقم ۳/ ۱۸ درصد کاهش یافت. این کمترین میزان نرخ بازدهی اوراق خزانه از ۲۵ بهمن سال ۹۶ است. البته نرخ‌های کنونی بازدهی اوراق بدهی از لحاظ عمق معاملاتی با نرخ‌های بازدهی سال ۹۶ قابل مقایسه نیست. نرخ بازدهی در شرایط کنونی حاصل میانگین ۳۲ مرحله از اوراق خزانه با سررسیدهای یک تا ۳۰ ماهه است. این در حالی است که بازار بدهی در سال ۹۶ تا به این حد گسترش نیافته بود و کمتر از نیمی از اوراق فعلی در بین سرمایه‌گذاران قابلیت معامله داشت. تنوع زمانی سررسیدهای کنونی(از یک ماهه تا ۳۰ ماهه) از یک طرف و همچنین عزم بانک مرکزی برای اجرای عملیات بازار باز، اهمیت کنونی نرخ‌های بازدهی اوراق را بیش از گذشته کرده است.

جو کاهشی اوراق مسکن

معاملات اوراق وام مسکن موسوم به «تسه» طی روز گذشته برخلاف سهام و اوراق بدهی، تحت فشار عمومی عرضه قرار گرفت و با افت دسته‌جمعی قیمت پایان یافت. دیروز متوسط قیمت ۲۰ مرحله از امتیازهای وام بانک مسکن کاهشی ۷/ ۳ درصدی را تجربه کرد و از سطح ۵۱ هزار تومان در روز شنبه به ۴۹ هزار تومان در پایان دادوستدهای روز گذشته تنزل کرد. معاملات این اوراق در روز یکشنبه در حالی پایان یافت که بیشترین حد قیمت رقم ۵۳ هزار تومان را نشان می‌داد و کمترین حد قیمت در کانال ۴۷ هزار تومان جا خوش کرد.