در سایه این شرایط، پیش‌بینی بازار و روند آن درحالی‌که اقتصاد جهانی و کشور درگیر معضل بیماری کروناست هر روز سخت‌تر می‌شود. در صحنه جهانی همه نگاه‌ها به سوی بازار جهانی نفت است. جایی که مذاکرات اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به نتایجی رسیده است که باید منتظر ماند و دید در بازگشایی بازارهای جهانی چه وضعیتی حاکم خواهد شد. در بازار جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت در زمان نگارش گزارش (جمعه ساعت ۱۴) به ۸۲/ ۳۱ دلار رسیده است. بهای هر تن مس، روی و سرب نیز به ترتیب ۵هزار و ۲۴دلار، هزار و ۹۰۷دلار و هزار و ۷۲۷ دلار بالغ شده است.

در بازار روز چهارشنبه عرضه اولیه صبا تامین در بازار انجام شد تا یکی دیگر از مهم‌ترین شرکت‌های هلدینگی سازمان تامین‌اجتماعی وارد بازار شده و راه برای عرضه شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی شستا باز شود. در عرضه اولیه «صبا» حدود یک میلیون و ۹۳۱ هزار کد مشارکت داشتند که نسبت به عرضه قبل ۲۵۴ هزار و ۸۵۴ کد افزایش داشت و رکورد جدیدی ثبت شد. براساس برخی خبرها «شستا» نیز در ابتدای اردیبهشت ماه عرضه خواهد شد.

براساس اعلام با توجه به موافقت هیات ‌پذیرش اوراق بهادار در جلسه مورخ ۱۹ بهمن ۹۸ با پذیرش سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (سهامی عام) در بورس اوراق بهادار تهران و با توجه به احراز موارد تعیین‌شده در مصوبه‌‌ مزبور از سوی آن شرکت، از تاریخ ۲۰ فروردین ۹۹ شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی به‌عنوان پانصد و سی و هفتمین شرکت پذیرفته‌شده، در ﺑﺨﺶ «هلدینگ چند رشته‌ای صنعتی»، گروه و ﻃﺒﻘﻪ «شرکت‌های صنعتی چندرشته‌ای» با کد صنعت «۳۹۹۹» و نماد «شستا، SHASTA» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. در همین رابطه عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از عرضه ۱۲ درصد از سهام شستا در بازار سرمایه خبر داد. حسن امیری با تاکید بر اینکه فرآیند عرضه سهام شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی) در بورس، درحال طی کردن مراحل لازم است، اظهار کرد: در واقع شستا مراحل نهایی پذیرش را طی می‌کند و سهام آن به‌زودی در بورس عرضه می‌شود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ۱۲ درصد از سهام شستا عرضه خواهد شد، درباره اینکه آیا عرضه اولیه در فروردین ماه صورت خواهد گرفت، گفت: شستا اقداماتی که باید انجام می‌داد را انجام داده است. یک یا دو اقدام دیگر مانده که باید توسط شرکت انجام شود و زمانی که این اقدامات هم صورت بگیرد، سهام شستا عرضه می‌شود. در واقع این اقدامات ارتباطی به سازمان بورس ندارد و اقدامات کوچکی است که باید توسط شستا انجام شود.

در خبرهای مهم برای بازار سرمایه پرونده دستمزد ۹۹ بسته و در جلسه شورای‌عالی کار افزایش ۲۱ درصدی حداقل دستمزد اعلام شد. بر این اساس حداقل دستمزد سال ۹۹ معادل یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان است. میزان افزایش دستمزد سایر سطوح نیز ۱۵ درصد به‌علاوه ۹۱ هزارتومان مصوب شد. مجموع دریافتی کارگران حداقل بگیر و مجرد در سال ۹۹ با احتساب افزایش ۳۱۸ هزار تومانی حداقل مزد، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی، بن خواربار ۴۰۰ هزار تومانی و سایر مزایای جانبی مزد، به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کارگران متاهل با احتساب موارد فوق و حق اولاد به حدود سه میلیون تومان نزدیک شد.

در گروه سیمانی روز چهارشنبه برخی از نمادهای این گروه با رشد قیمت همراه شدند، در این گروه مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان گفت: رویکرد صادراتی یکی از روش‌هایی است که تولید را با جهش مواجه می‌کند و این شرکت در راستای تحقق شعار سال و حاشیه سود بیشتر از فروش سیمان نسبت به کلینکر، افزایش ۲۹ درصدی صادراتی در مقایسه با سال ۹۸ را برنامه‌ریزی کرد و سهم فروش سیمان به مجموع سیمان و کلینکر از ۴۹ درصد در سال گذشته به ۶۷ درصد در سال ۹۹ هدف‌گذاری شده است.

 محمد حاج‌نایب ادامه داد: در صورت تحقق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به تولید و تحویل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصولات تولیدی سیمان دست خواهیم یافت. در گروه قندی با حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی توجه‌ها به سمت این گروه معطوف شده است. در این گروه قند مرودشت برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی را از محل سود انباشته در دستور کار قرار داده است. در گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال به ۴۰۰میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی و حفظ نقدینگی شرکت که در تاریخ ۲۰ فروردین ۹۹ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. در گروه فلزی چدن‌سازان از سرمایه‌گذاری بخشی از وجوه حاصل از فروش سهام شرکت غلتک‌سازان سپاهان (سهامی عام) به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال که شامل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مبلغ ۹۰ میلیارد ریال و خرید سهام در بازار سرمایه به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال است، خبر داد. در گروه فلزی ثبت رکورد تولید کاتد،‌ آند، کنسانتره مس و مولیبدن توسط شرکت مس به‌دست آمده است. تولید کاتد شرکت مس برای نخستین بار در تاریخ شرکت مس به ۲۵۰ هزار و ۱۳۳ تن طی سال ۹۸ رسید و همچنین طی این مدت تولید کنسانتره مس نیز برای نخستین بار از یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن فراتر رفت. در گروه ارتباطات نماد «های‌وب» متوقف شد تا این شرکت از قرارداد جدید ۶۵۰ میلیارد تومانی ‌های‌وب خبر دهد. براساس این شفاف‌سازی مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال به‌عنوان پیش‌پرداخت مابه‌ازای ارائه خدمات موضوع قرارداد به‌صورت ناخالص در ۱۶ قسط مساوی (از ماه اول تا شانزدهم) ماهانه ۲۱۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال و ۲۰ قسط مساوی (از ماه هفدهم تا سی و ششم) ماهانه ۱۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پس از کسر استهلاک تسویه می‌شود. فروش سرویس خدمات رومینگ ملی و ایجاد، تکمیل و واگذاری ۱۰۹۵ سایت در مناطق USO از مفاد این قرارداد است. در این گروه همچنین فن‌آوا در مناقصه خریدخدمات فنی و مهندسی در حوزه نظارت بر سرویس‌های رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شرکت کرده بود که اعلام کرده گروه فن‌آوا برنده مناقصه نشده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل با رشد ۴/ ۲ درصدی به رقم ۵۹۷هزار و ۲۵۴واحد رسید تا در آستانه رکوردشکنی جدیدی در مرز ۶۰۰هزار واحد قرار گیرد. ارزش معاملات نیز در روز چهارشنبه در بورس معادل ۵هزار و ۸۷۷میلیارد تومان و در فرابورس معادل ۴هزار و ۷۷۵میلیارد تومان بود. با این کارنامه بورس تهران در مجموع هفته معاملاتی منتهی به ۲۰ فروردین ماه با رشد بیش از ۹ درصدی شاخص کل و افزایش ۵/ ۹ درصدی شاخص کل هم‌وزن همراه شد. شاخص کل فرابورس نیز در همین بازه زمانی بیش از ۱۰ درصد رشد کرد.