روز گذشته شاهد اقبال گسترده بورس‌بازان به سهام کامودیتی‌محور بودیم به‌طوری‌که سه صنعت محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی در سطوح بالای صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند و در مجموع با ۱۷۰۶ میلیارد تومان معامله خرد بیش از ۳۰ درصد از معاملات خرد ۵۶۲۹ میلیاردی بورس تهران را به خود اختصاص دادند. در این بین زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی به‌واسطه اقبال بورس‌بازان با رشد ۱/ ۳ درصدی شاخص صنعت همراه شدند. از ۲۹ نماد فعال این گروه در معاملات دیروز، تنها ۸ نماد با افت ارزش بازار مواجه شدند و ۲۱ نماد در مسیر صعودی حرکت کردند. در این بین ۱۵ نماد نیز صف خرید را تجربه کردند. در این گروه «فارس» با رشد ۲/ ۴ درصدی توانست نقش ۱۴۶۶ واحدی در صعود شاخص کل داشته باشد و حامی اصلی نماگر اصلی بورس تهران نام بگیرد. از دیگر نمادهای این گروه نیز می‌توان به «تاپیکو» و «پارسان» اشاره کرد که در مجموع اثرگذاری مثبت ۱۰۳۹ واحدی بر دماسنج اصلی بازار سهام داشتند.

دیروز پالایشی‌ها دومین گروه بورسی با بیشترین ارزش معاملات بودند. در روز گذشته عمده معاملات این صنعت ۸ نمادی در اختیار «شتران»، «شپنا» و «شبندر» بود. این اقبال بالا به پالایشی‌ها باعث شد تا تمام نمادهای این گروه با رشد ارزش بازار همراه شوند و نماگر صنعت فرآورده‌های نفتی نیز رشد ۷/ ۳ درصدی را تجربه کند. در این گروه سه نماد «شتران»، «شپنا» و «شبندر» به‌واسطه رشدهایی که تجربه کردند توانستند در مجموع حامی ۱۰۱۰ واحد از رشد شاخص کل بورس تهران باشند.

فلزات اساسی نیز دیروز سومین صنعت بورسی با بیشترین ارزش معاملات بودند. اقبال بالای معامله‌گران به این دسته نمادها منجر به رشد ۲/ ۲ درصدی شاخص صنعت فلزات اساسی شد. از ۲۱ نماد فعال این صنعت در معاملات روز گذشته، تنها ۶ نماد از سطوح قیمتی سابق خود عقب‌نشینی کردند و ۱۵ نماد دیگر با رشد ارزش بازار همراه شدند. در این بین ۷ نماد از جمله «فولاد» صف خرید را تجربه کردند. نماد شرکت فولاد مبارکه به‌واسطه رشد قیمتی بالایی که تجربه کرد حامی ۱۲۹۳ واحد از رشد شاخص کل بود و دومین نماد با بیشترین اثرگذاری بر این نماگر لقب گرفت.

از دیگر نمادهایی که سهم مهمی در جهش ۱۰ هزار و ۸۰۴ واحدی شاخص کل داشتند می‌توان به «وغدیر» از گروه سرمایه‌گذاری‌ها و دو غول سنگ‌آهنی کشور یعنی «کگل» و «کچاد» از صنعت کانه‌های فلزی اشاره کرد. این صنعت طی معاملات دیروز شاهد رشد ۳ درصدی متوسط قیمت سهم‌های زیرمجموعه خود بود.

صنعت بانک‌ها روز گذشته با ۳۱۷ میلیارد تومان معامله پنجمین صنعت بورسی از این جهت بود. اما این حجم از معاملات هم منجر به رشد قیمت این دسته از سهم‌ها نشد و در پایان روز شاهد عقب‌نشینی ۲۵/ ۰ درصدی نماگر بانک‌ها بودیم. در این گروه وحید حجتی، مدیرعامل شرکت پرداخت نوین آرین، درباره برنامه شرکت پرداخت نوین که از زیرمجموعه‌های «ونوین» محسوب می‌شود درباره ورود به بورس گفت: ما درحال آماده‌سازی زیرساخت‌های آن هستیم چون ورود به بورس، زیرساخت مالی و... نیاز دارد تا کلید ورود به فرآیند بورس شکل بگیرد ضمن اینکه پلان ما این است که تا سال ۱۴۰۰ در بین پنج شرکت اول در حوزه پرداخت الکترونیکی باشیم و این هدف‌گذاری را واقع‌بینانه مطرح کرده‌ایم. حجتی درباره اپلیکیشن موبایل‌ نوین‌پی گفت: بعد از بررسی اپلیکیشن متوجه شدیم که دارای ضعف‌هایی است و چون دنبال انجام یک کار مشابه نبودیم، راجع‌به یک «سوپر اپ» صحبت کردیم که قادر باشد تمام خدمات حوزه مالی بانک اقتصادنوین را پشتیبانی کند و فرد با ورود به اپلیکیشن به تمام خدماتی که در گروه مالی اقتصادنوین ارائه می‌شود، دسترسی پیدا کند؛ از جمله خدمات بانکی، پرداخت، بیمه، سرمایه‌گذاری و ... که اتفاقا مسوولان بانک حمایت زیادی داشتند و در نیمه نخست سال در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

در میان خبرهای اثرگذار، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پاسخ به این پرسش که آیا سامانه معاملات بورس تهران ایرانی است، گفت: این سامانه ایرانی نیست، بلکه متعلق به فرانسه است که از آنجا خریداری شده و آخرین نسخه‌ای از سامانه معاملات که تحویل گرفته‌ایم، مربوط به سال ۲۰۰۹ یعنی ۱۱ سال پیش است که در سال ۱۳۹۶ این سامانه را تحویل گرفتیم، البته همراه سامانه معاملات کد منبع سامانه هم تحویل ایران شده است. وی افزود: یک سامانه نرم‌افزاری وقتی می‌خریم کد منبع هم باید دریافت شود، یعنی کد نرم‌افزاری که براساس آن سامانه تعریف شده است و با توجه به آن کد منبع کارآیی سامانه که در دو، سه سال گذشته به‌واسطه آن کد منبع تغییر پیدا کرده است تا بتوانیم نیازهای بازار را پاسخ دهیم. دهقان در برابر این پرسش که آیا امکان تهیه سامانه ایرانی برای معاملات بورس وجود دارد، اظهار کرد: از یک‌سال قبل با دانشگاه تهران کار می‌کنیم و آنها قرار است سامانه معاملات ایرانی برای بورس طراحی کنند، البته این موضوع زمان‌بر است و سامانه فعلی معاملات در بورس به راحتی می‌تواند تا چند سال آینده کار کند، اما طراحی سامانه در کوتاه‌مدت به نتیجه نمی‌رسد و امیدواریم در آینده یک سامانه معاملات بورسی با طراحی ایرانی داشته باشیم.

در فرابورس ایران نیز دیروز شاخص کل با رشد ۴۴ واحدی (معادل ۶/ ۰ درصد) همراه شد و به ارتفاع ۷۷۷۲ واحد رسید. در این بازار نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی مارون بیشترین نقش در رشد شاخص را بر عهده داشتند. در این روز از ۱۱۶ نماد معامله شده در فرابورس ایران، ۶۹ نماد با رشد قیمت همراه شدند و شاهد تشکیل صف خرید ۷۴۰ میلیارد تومانی در ۴۴ نماد فرابورسی بودیم که البته ۴۷۳ میلیارد تومان از این صف‌های خرید به چهار نماد تازه‌وارد «صبا»، «شگویا»، «شصدف» و «ساوه» اختصاص داشت.در میان تحولات پیرامونی نیز روز گذشته سه شرکت لیزینگ صنعت و معدن، گروه فن‌آوا و شهداب ناب خراسان به ترتیب درباره واگذاری ۳/ ۳ درصد سهام شرکت زیرمجموعه، دلیل تغییر اصلاح افشای اطلاعات و اطلاعات برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی توضیح دادند.براین اساس، لیزینگ صنعت و معدن ۳/ ۳ درصد سهام سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت را برای اجرای دستورالعمل بانک مرکزی به مبلغ ۵۵۶۳ ریال برای هر سهم و جمع مبلغ ۸/ ۸۳ میلیارد تومان معامله کرده است.