دوره ریاست دکتر شاپور محمدی بر این سازمان به پایان رسید. وی دارای کارنامه خوبی در بازار سرمایه بود و کاهش هزینه‌های معاملاتی، اصلاح مقررات باز و بسته شدن نمادهای معاملاتی، راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی اعتباری، تسریع در افشای اطلاعات، کاهش روزهای تسویه و عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ را برخی از اقدامات اثرگذار وی بر بازار سرمایه می‌دانند.

حال انتظار از رئیس جدید سازمان بورس چیست؟ به‌نظر می‌رسد ۱۰ نکته مهم وجود دارد که توجه خاص به آنها طبعا منجر به بهبود عملکرد بازار سرمایه خواهد شد:

۱- بهتر است مقررات‌گذاری‌های سازمان بورس با نظرخواهی از ارکان بازار سرمایه انجام شود.

۲- زیرساخت‌های IT کنونی بازار سرمایه به‌خصوص سامانه‌های معاملاتی، پاسخگوی این حجم از معامله و روند رو به رشد آن نیست و نیازمند بازنگری اساسی است.

۳- هیچ‌گاه شاهد هماهنگی و سیاست‌گذاری مشترک بین بازار پول و بازار سرمایه نبوده‌ایم و این امر هزینه‌های سنگینی را هم بر بازار پول و هم بر بازار سرمایه تحمیل کرده ‌است. این موضوع نیازمند توجه خاص است.

۴- باید بین نظارت سازمان بورس و دخالت آن بر بازار سرمایه، مرزبندی کرد. وظیفه سازمان بورس نظارت است.

۵- تدوین برنامه استراتژیک سازمان بورس برای بازار سرمایه کشور در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت با درنظر گرفتن اسناد بالادستی و شرایط اقتصادی کشور و روزآمدسازی مرتب آن.

۶- تسهیل ابزار‌سازی در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری که با هدف تامین مالی فعالیت می‌کنند؛ به‌خصوص در حوزه‌های زمین و ساختمان و پروژه.

۷- توجه بیشتر به سبدگردان‌ها.

۸- شفافیت بیشتر سازمان بورس درخصوص ارائه و افشای کامل و به موقع اطلاعات مالی و عملکردی خود.

۹- فعال شدن هر چه بیشتر روابط عمومی سازمان بورس در اطلاع‌رسانی و شفافیت. روابط‌عمومی پل ارتباطی دوسویه‌ای است که از یکسو سیاست‌ها، برنامه‌ها و عملکرد سازمان را به بازار سرمایه و از سوی دیگر، دیدگاه‌ها و نظرات بازار سرمایه را به سازمان منتقل می‌کند.

۱۰- آخرین انتظار و مهم‌ترین آن، رئیس سازمان بورس حافظ منافع بازار باشد و ملاحظات و منافع دیگران را در مقررات‌گذاری و نظارت بر بازار دخیل نکند.

امید است شاهد تحولات مثبت در بازار سرمایه به‌خصوص در ۱۰ مورد بالا در دوره تصدی سکاندار جدید این بازار باشیم.