طی روز گذشته ارزش معاملات خرد در فرابورس ایران به رقم بی‌سابقه ۳ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان رسید و به این ترتیب شاهد ثبت رکوردی جدید در فرابورس بودیم. علاوه بر این عدد در بازارهای اول و دوم فرابورس شاهد تشکیل صف خریدهای گسترده برای ۶۳ نماد به ارزش ۶۴۵ میلیارد تومان بودیم. این تعداد شامل ۵۳ درصد از کل نمادهای فعال در بازارهای اول و دوم می‌شود. در بازار پایه نیز ۷۲ نماد (۵۲ درصد از تعداد نمادهای فعال) با مازاد تقاضایی به ارزش ۲۶۰ میلیارد تومان همراه شدند. این درحالی است ارزش صف فروش دو نماد فرابورسی تنها ۷۱۲ میلیون تومان و ۱۲ نماد بازار پایه‌ای هم ۳/ ۱۱ میلیارد تومان بود. این آمار خود گواه اقبال بی‌سابقه و دور از انتظار مردم به بازار سهام است. در همین راستا می‌توان خاطر نشان کرد که پنج نماد «ذوب»، «دماوند»، «کرمان»، «فرابورس» و «سمگا» هر کدام ارزش معاملاتی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان داشتند.

دیروز از ۱۱۹ نماد فعال در بازارهای اول و دوم فرابورس ۹۲ نماد در مسیر صعودی حرکت کردند و با رشد ارزش بازار به‌کار خود پایان دادند. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد از این تعداد در پایان بازار ۶۳ نماد صف خرید را تجربه کردند. اما در سمت مقابل تنها ۲۷ نماد در مسیر نزولی حرکت و از صعود بیشتر شاخص کل فرابورس جلوگیری کردند. در این بین «میدکو» با اثرگذاری مثبت ۱۸ واحدی در صدر فهرست نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص کل قرار گرفت. جایگاه‌های بعدی هم به تسخیر «صبا»، نماد تازه‌وارد فرابورس، با اثرگذاری ۵/ ۱۴۴ واحدی و «زاگرس» درآمد.

تداوم حضور حقیقی‌ها در سمت خرید سهام

روز گذشته باز هم این معامله‌گران حقیقی بودند که نبض تقاضا را در دست داشتند و بیش از ۲۵۷ میلیارد تومان سهام جدید به پرتفوی خود اضافه کردند. در این بین بیشترین اقبال کدهای حقیقی به «دماوند» با خالص خرید ۶۷ میلیارد و ۴۰۱ میلیون تومانی و سپس به نماد تازه‌وارد «صبا» با تغییر مالکیت ۶۳ میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومانی بود. بعد از این دو نماد هم بیشترین خالص تقاضای معامله‌گران حقیقی در نمادهای «سرچشمه»، «سمگا» و «کرمان» بود. در سمت مقابل اما کدهای حقوقی بیشترین تقاضا را برای خرید نمادهای «فرابورس»، «زشگزا»، «شتوکا»، «ذوب» و «شغدیر» داشتند. در این بین «فرابورس» شاهد تغییر مالکیت ۱۴ میلیارد و ۷۰۱ میلیون تومانی به سمت بورس‌بازان حقوقی بود.

ادامه نزول بهای اسناد خزانه

هفته گذشته شاهد افزایش اقبال سرمایه‌گذاران به اسناد خزانه اسلامی بودیم. همین امر که منجر به رشد قیمت این دسته از اوراق شد، زمینه را برای عقبگرد میانگین نرخ بازدهی ۳۲ سررسید «اخزا» تا ۳/ ۱۷ درصد فراهم کرد. این کمترین نرخ بازدهی اسناد خزانه اسلامی از ۱۵ بهمن سال ۹۶ بود. اما روز شنبه با عقب‌نشینی نسبی قیمت این دسته از اوراق شاهد رشد هر چند اندک بازدهی آنها بودیم. این روند دیروز با شدت بیشتری ادامه یافت. تا جایی که با رسیدن قیمت «اخزا»ها به محدوده ۶۶ تا ۹۸ هزار تومانی، متوسط نرخ سود آنها به عدد ۶/ ۱۸ درصدی افزایش یافت.

تابلوخوانی فرابورس از روی کدال

نهاد ناظر روز گذشته خرید بلوک پتروشیمی شهید تندگویان توسط پتروشیمی بوعلی را تایید کرد. به این‌ ترتیب تعداد ۲ میلیارد و ۷۳۲ میلیون سهم معادل ۴/ ۱۱ درصد از سهام «شگویا» به قیمت هر سهم ۶۵۷ تومان و به ارزش ۱۷۹۵ میلیارد تومان که در تاریخ ۲۰ فروردین ۹۹ عرضه شده بود پس از احراز شرایط معامله به پرتفوی پتروشیمی بوعلی سینا اضافه شد. در گروه داروسازی روز گذشته «داوه» طی اطلاعیه‌ای در واکنش به شایعه‌ای مبنی بر توافق با یک شرکت چینی برای تولید داروی ضد ویروس کرونای جدید واکنش داد. داروسازی آوه سینا اعلام کرد: پیرو شایعه منتشر شده در پایگاه خبری سهام‌یاب مبنی بر توافق با شرکت چینی ژجیانگ به استحضار می‌رساند شایعات منتشر شده درخصوص توافق شرکت داروسازی آوه سینا با شرکت چینی ژجیانگ برای راه‌اندازی خط تولید آنتی ویروس کووید- ۱۹ بی‌اساس است.