دیروز ارزش معاملات خرد بورس تهران باز هم در سطوح افزون بر ۶ هزار میلیارد تومانی قرار داشت. در این بین صنعت محصولات شیمیایی همچنان در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات بود. نکته جالب توجه اما قرار گرفتن صنایع موادغذایی و رایانه در جایگاه‌های دوم و سوم این فهرست بود. نکته جالب توجه در معاملات دیروز فشار نمادهای پالایشی بر شاخص کل بود. این دسته از نمادها طی روزهای گذشته اغلب رشدهای بسیار بالایی را تجربه کردند اما بازگشایی بازار جهانی طی روز گذشته و رشد اندک در ابتدا و سپس منفی شدن قیمت نفت آن هم پس از توافق اوپک‌پلاس برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولیدات نفت منجر شد تا شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها در این گروه باشیم. در سمت مقابل اما نمادهایی مانند «کگل»، «تاپیکو» و «کچاد» حامیان اصلی شاخص کل نام گرفتند.

عصر روز شنبه هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس طی اطلاعیه‌ای خبر از واگذاری تعداد ۲ میلیارد و ۷۳۲ میلیون سهم معادل ۴/ ۱۱ درصد از سهام «شرکت پتروشیمی تندگویان» به بهای تمام شده ۵۷ میلیارد تومان و به ارزش خالص ۱۷۸۶ میلیارد تومان به «شرکت پتروشیمی بوعلی سینا» داد. «فارس» که به علت این اطلاعیه با اهمیت ممنوع متوقف شده بود، طی روز گذشته بدون دامنه نوسان قیمتی بازگشایی شد. اتفاق عجیب اما آنجا رخ داد که این نماد ۱۳۴ هزار میلیارد تومانی تا ۴۴ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد. چنین رشدی منجر به اثرگذاری بیش از ۱۶ هزار واحدی «فارس» بر دماسنج اصلی بورس تهران شد. البته قبل از پایان ساعت کاری بازار سهام معاون عملیات بازار بورس تهران با اعلام علت رویداد عجیب رشد ۴۴ درصدی قیمت هر سهم «فارس» و اثر ۱۶ هزار واحدی بر شاخص از عدم تایید معاملات و انجام حراج مجدد خبر داد.

روز گذشته «کاما» باز هم خبر از فروش یک میلیون و ۴۵۵ هزار سهم شرکت ذوب روی اصفهان با سود ۵ میلیارد و ۷۵۹ میلیون تومانی داد. شرکت باما از هنگام عرضه اولیه «فروی» به‌طور مرتب درحال فروش سهام این شرکت است به‌طوری که مالکیت «کاما» در «فروی» از حدود ۹۰ درصد در اواخر بهمن ماه به ۵/ ۶۵ درصد رسیده است. به عبارتی طی ۲ ماه گذشته «باما» مالکیت ۵/ ۲۴ درصد از شرکت ذوب روی اصفهان را در بورس به معامله‌گران خرد واگذار کرده است. در واقع در ۳۴ جلسه معاملاتی گذشته «باما» به‌طور متوسط در هر روز بیش از ۴ میلیون و ۳۴۱ هزار سهم «فروی» فروخته است.

پتایر روز یکشنبه در کنفرانس اطلاع‌رسانی خود درباره پروژه مهدی شهر سمنان اعلام کرد: این پروژه توسط سهامدار عمده تصویب و پس از پروانه تاسیس و مجوز سازمان محیط‌زیست نیز اخذ شده است و از آنجا که بخشی از منابع این پروژه از محل تسهیلات ارزی بوده، گزارش فنی طرح به بانک عامل

(بانک ملی) ارائه شده که پس از تایید بانک مبنی بر تامین وجه مذکور گزارش‌های لازم جهت افزایش سرمایه تهیه و در اختیار سازمان بورس و حسابرس قرار خواهد گرفت. مراحل ارزیابی و کارشناسی محل فعلی پروژه که همان شرکت پاکریس متعلق به بنیاد بوده، درحال انجام است. ماشین‌آلات این پروژه از بین سازندگان معتبر بین‌المللی که عمدتا در چین مستقر هستند، انتخاب شده است. «فزرین» هم که به علت رشد بیش از ۵۰ درصدی متوقف شده بود عصر روز یکشنبه اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس خود را منتشر کرد. در این اطلاعیه زرین معدن آسیا درباره تمایل استفاده از خاک معدن مهدی‌آباد گفت: سرمایه‌گذاری زرین‌معدن آسیا در شرکت توسعه معادن سرب و روی مهدی‌آباد ۱۷ درصد است. فاز اول تولید روی اکسیده شده شرکت مذکور با دریافت خاک کم عیار از معدن مهدی‌آباد یزد تکمیل و راه‌اندازی شده و ماشین‌آلات فاز دوم آن درحال نصب است. این نماد فرابورسی که دیروز بازگشایی شد شاهد رشد ۷/ ۵ درصدی قیمت بود تا بازدهی آن از ۲۸ اسفند ماه و در کمتر از یک ماه به ۷۶ درصد برسد. عصر یکشنبه «کی‌بی‌سی» هم اعلام کرد که قرارداد جدید ۱۰۰ میلیارد تومانی شامل تامین اقلام ماسک تنفسی، محلول‌های ضدعفونی‌کننده، لباس و گان پزشکی، کیت‌های تشخیص و سایر اقلام مورد نیاز هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران است. یکشنبه شب بانک اقتصاد نوین اعلام کرد: پیرو انتشار دو نوبت آگهی مزایده عرضه سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین و تامین سرمایه نوین طی اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و با توجه به زمان‌بر بودن فرآیند مربوط به اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار جهت عرضه بلوک‌های مدیریتی شرکت‌های مذکور و عدم تکافوی بازه زمانی مورد نیاز از تاریخ ارائه درخواست توسط کارگزار عرضه، مجوز مربوطه تا پایان سال قبل ارائه نشد. بنابراین الزامی است که مجددا درخواست انجام تشریفات قانونی مربوطه جهت واگذاری بلوک‌های مذکور به کارگزار مربوط ارائه شود. در این خصوص پیرو مذاکرات انجام شده و توافقات حاصله در هیات‌مدیره محترم بانک به محض بازگشایی نماد شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین مجددا درخواست مربوطه ارائه خواهد شد. همچنین درخصوص واگذاری تعداد ۵۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم معادل ۲۳ درصد از سهام بانک تعاون اسلامی برای سرمایه‌گذاری (سهامی خاص) از طریق مزایده نیز پیشنهادی برای خرید سهام مذکور دریافت نشد.

از سوی دیگر معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: سال‌های ۹۷ و ۹۸ مصرف ظاهری مس تصفیه شده در کشور حدود ۱۶۰ هزار تن بود که دو سوم آن به شکل کاتد استفاده شد. محمد آقاجانلو گفت: علاوه بر مصرف مشتریان داخلی، بقیه تولید توسط شرکت ملی صنایع مس ایران برای تبدیل به مفتول به مصرف رسید. وی یادآور شد: انتظار می‌رود به‌دلیل رکود بازار، مصرف واقعی از میزان یاد شده نیز کمتر شود و گمرک ایران نیز آمارهایی از صدور مس کار نشده دارد که احتمال می‌رود به صادرات غیر متعارف کاتد مس توسط برخی شرکت‌ها مربوط باشد.  آقاجانلو در ارتباط با موضوع صادرات کنسانتره مس توضیح داد: کنسانتره به‌عنوان محصول میانی شرکت مس محسوب می‌شود که بخشی از آن برای تبدیل به محصول کاتد و بخشی دیگر به‌عنوان محصول میانی به منظور صادرات، تولید می‌شود. وی تصریح کرد: صادرات کنسانتره مس، خام‌فروشی محسوب نمی‌شود و در صنایع معدنی، خام‌فروشی در هر زنجیره‌ای بنابر تکامل واحدهای بالادستی و پایین‌دستی شرایط خاص خود را دارد که مدام باید از سوی ستادهای تخصصی به روز شود. آقاجانلو اضافه کرد: امروز بهره‌برداری سریع‌تر از طرح‌های در دست اجرای بخش مس که اکنون در دستور کار قرار دارد، موجب افزایش تولید محصول اقتصادی کنسانتره مس می‌شود که از بالاترین حاشیه سود در بین کلیه محصولات زنجیره تولید مس برخوردار است. وی تصریح کرد: انتظار می‌رود در دوره چهار ساله آینده با راه‌اندازی طرح‌های توسعه در بخش مس، بیش از ۷۰ درصد به ظرفیت کنسانتره افزوده شود. بهزاد شیری، نایب‌رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل پست‌بانک ایران در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های مستمر در چند ماه اخیر برای نخستین بار در پست‌بانک ایران، با صدور مجوز فعالیت باجه‌های بانکی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت شد. مدیرعامل پست‌بانک تاکید کرد: طبق برنامه از پیش تعیین‌شده، امسال سال باجه‌ها خواهد بود.