جهش معنادار سود در انتظار شستا

در همین رابطه روز گذشته دکتر محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شستا در آستانه عرضه سهام این شرکت در نشستی خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود؛ وی مجموع اقدامات انجام شده در شستا را برای رسیدن به شفافیت و کارآمدی توصیف کرد تا این شرکت با قیمت مناسب به بازار عرضه شود تا بتواند برای ذی نفعان این شرکت عایدی خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به عملکرد شستا در سال گذشته گفت: طی سال گذشته حدود ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه از منابع مختلف در شرکت‌های زیرمجموعه شستا عملیاتی شد و سرمایه شستا نیز از ۳ هزار میلیارد تومان به ۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. برنامه افزایش سرمایه در هلدینگ شستا و زیرمجموعه‌ها براساس پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای که در این شرکت‌ها وجود دارد، صورت می‌گیرد و در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

رضوانی‌فر با اشاره به اینکه برنامه‌های راهبردی شستا در ۴ بخش انجام می‌شود، گفت: ساماندهی پرتفوی شستا را با استفاده از شیوه عرضه‌های اولیه، ادغام، واگذاری و انحلال و فروش سرک سهام انجام خواهیم داد.این اقدامات به‌عنوان خط مشی شستا به‌طور دائم در حال انجام است. در همین زمینه سال گذشته ۸ شرکت را در بازار سرمایه عرضه کردیم تا از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کنیم.

تصمیم برای عرضه سهام دیگر شرکت‌ها

مدیرعامل شستا در ادامه با اشاره به تاثیر ادغام‌های صورت گرفته نیز گفت: نگاه ما ساماندهی است تا ارتقا و جهش را شاهد باشیم.در ادغام‌ برخی شرکت‌ها سعی کردیم صرفه به مقیاس ایجاد کنیم تا هزینه‌های غیرضروری کاهش یابد و در زنجیره ارزش سرعت و چالاکی را شاهد باشیم. همچنین در سال‌جاری برنامه عرضه گسترده سهام را در دستور کار داریم و شرکت‌های هلدینگ سیمان تامین، هلدینگ صنایع عمومی، رایتل، زغال‌سنگ پروده طبس، ملارد شیر و تامین سرمایه امین طی ماه‌های آینده وارد بازار سرمایه خواهند شد.

وی با بیان اینکه جهش معناداری را در عملکرد شرکت‌ها شاهد هستیم، تاکید کرد: هلدینگ‌های شستا در عملکرد سال ۹۸ جهش قابل توجهی دارند که سود قابل توجهی شناسایی خواهند کرد. این در حالی است که در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۸ معادل ۵ هزار میلیارد تومان سود خالص داشتیم که ۸۶ درصد سود سال ۹۸ ناشی از سود تقسیمی شرکت‌ها بود و سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها را در این ارزیابی لحاظ نمی‌کنیم. براین اساس در سال مالی منتهی به خرداد ۹۹ جهش معناداری خواهیم داشت.

مدیرعامل شستا با اشاره به تبدیل دارایی غیر مولد به مولد و کوچک‌سازی دفاتر غیر ضروری شرکت‌ها خاطرنشان کرد: در بسیاری از شرکت‌ها امکان کاهش هزینه مالی، بهبود فرآیند خرید، افزایش سود خالص و ناخالص و... وجود دارد همچنین با کوچک‌سازی دفاتر مرکزی و استفاده از مدیران بومی با حفظ شایسته سالاری به جای مدیران پروازی هزینه‌های غیر عملیاتی را کاهش می‌دهیم. با این اقدامات کاهش هزینه‌های مالی و افزایش هوشمندانه سود هلدینگ‌ها را در کارنامه شرکت‌های زیر مجموعه شاهد بودیم و مجموعه اقدامات ما در طول این مدت باعث شده ۱۶۰ تا ۱۷۰ درصد رشد تجمیعی سود خالص داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با منابع حاصل از دارایی مولد، سرمایه‌گذاری‌ها و انجام پروژه‌های بهسازی را تسریع خواهیم کرد؛در حال حاضر شستا ۲۸۸ پروژه ایجادی، بهبودی، ارتقا و اصلاح ساختار در شرکت‌های زیرمجموعه دارد که ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که بخش بزرگی از این پروژه‌ها در سال ۹۹ به پایان خواهد رسید. در سال ۹۸ معادل ۳ هزار میلیارد تومان به این پروژه‌ها تزریق شد و طی امسال نیز ۲هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از دارایی‌های غیر مولد به این پروژه‌ها اختصاص می‌یابد. مدیرعامل شستا سامان دادن به وضعیت پروژه‌های نیمه تمام را از دیگر اقدامات مهم عنوان و تاکید کرد: تلاش داریم تا این پروژه‌ها تعیین تکلیف شوند و برای پروژه‌های تصویب شده منابعی را مشخص کردیم تا نیمه کاره رها نشوند.

رضوانی‌فر درخصوص اینکه شستا در چه صنایعی متمرکز می‌شود، خاطرنشان کرد: باید بگویم که در حوزه‌های پتروشیمی، نفت و گاز، دارویی، صنعت ساختمان و سیمان، معادن و صنایع فلزی و کشتیرانی متمرکز خواهیم بود و سرمایه‌گذاری خود را توسعه می‌دهیم.

منفعت بورسی شدن

رضوانی‌فر درباره منفعت بورسی شدن شستا برای بیمه شدگان تامین اجتماعی بیان کرد: بورسی شدن شستا برای رفع نگرانی‌های بازنشستگان است و ما نگران دارایی‌های بین نسلی هستیم که صیانت دارایی‌های بین نسلی از طریق بورسی شدن اتفاق می‌افتد. زیرا با ورود به بازار سرمایه عدم شفافیت عملکرد شرکت‌ها و تصمیم‌گیری‌های نادرست حل خواهد شد تا دیگر در اتاق‌های بسته برای هلدینگ‌های این مجموعه تصمیم‌گیری نشود‌. مدیرعامل شستا با تاکید بر اینکه با مدیریت این دارایی‌ها می‌توانیم در بازار ارزیابی شویم و منابع حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تحت نظارت بورس قرار گرفته و شفاف خواهد بود‌، ادامه داد: این اطمینان را خواهم داد که هیچ اتفاقی برای اموال شستا که برای بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی است نمی‌افتد چراکه در حال حاضر می‌توانند به برنامه‌ها و فعالیت‌های شستا دسترسی داشته باشند و این شرایط در سنوات گذشته نبود.

وی تاکید کرد: منافع بورسی شدن شستا صرف طرح‌های توسعه‌ای و بهبود خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی می‌شود و این منافع برای سازمان تامین اجتماعی است. رضوانی فر درخصوص ارزش‌گذاری و قیمت عرضه شستا تصریح کرد: ۸۱ درصد پرتفوی شستا بورسی شده است و NAVمشخصی روی تابلوی بورس دارند. برخی از دارایی‌های ارزشمند غیر بورسی ما مانند هلدینگ انرژی، رایتل و هلدینگ صنایع عمومی شستا که ظرفیت بسیار قابل توجهی در صنعت دامداری کشور دارد، در فرآیند ارزش‌گذاری و با دقت بالاتر بر اساس آخرین اطلاعات قیمت‌گذاری شده‌اند و باید به‌عنوان کسی که شناخت خوبی از ظرفیت‌های شستا دارم بگویم که سهام شستا با قیمت خوبی عرضه می‌شود و با ظرفیت‌هایی که دارد با ثبات، مستحکم و دارای آتیه است.

 

آماده‌باش بورس برای « شستا»