راند جدید مجامع با فاصله‌گذاری اجتماعی

10-02

ونیرو ح: هیات‌مدیره «سرمایه‌گذاری نیرو» (ونیرو) در اولین جلسه خود در سال جدید که در اولین روز کاری، پس از تعطیلات دوهفته‌ای نوروز برگزار شد، براساس اختیاری که از آخرین مجمع فوق‌العاده داشت، افزایش سرمایه از 935 میلیارد تومان به هزار و 50 میلیارد تومان یعنی حدود 12 درصد را به تصویب رساندند. گرچه هدف اصلی افزایش سرمایه پیاپی ونیرو در دوسال اخیر و از جمله همین مورد اخیر، تسویه دیون مربوط به خرید «هلدینگ نیروگاهی ایرسا» از سهامدار عمده خود یعنی شرکت «سهامی خاص سرمایه‌گذاری ایران» بوده است، اما قرار است بخشی از مبلغ افزایش سرمایه فعلی صرف تکمیل طرح «نیروگاه بادی آبان» شود. کما اینکه در مرحله قبلی افزایش سرمایه از 700 میلیارد تومان به 935 میلیارد تومان مبلغی در حدود 50 میلیارد تومان با نظر سهامدار عمده صرف تکمیل طرح نیروگاه زنجان شد و در ازای آن قرار شد مبلغی در همین حدود از بدهی به سهامدار عمده بعدا پرداخت شود.

 البته این تاخیر در پرداخت به سهامدار عمده، هزینه مالی برای ونیرو نخواهد داشت. در گزارش توجیهی افزایش سرمایه ونیرو خالص ارزش دارایی‌های آن در آذرماه سال گذشته محاسبه و در حدود قیمت اسمی سهم (109 تومان) گزارش شده است؛ البته با این توضیح که ارزش افزوده دارایی اصلی ونیرو، یعنی «مدیریت نیروگاهی ایرسا» براساس گزارش کارشناسی سال 1396 محاسبه شده است. حق ‌تقدم ونیرو روز گذشته درحالی‌که دو ساعتی بود که خود سهم در صف خرید بود، گشایش یافت و حدود 20 تومان گران‌تر از سهم (با درنظر گرفتن صد تومان واریزی) کشف قیمت شد. هنوز موتور صدور مجوز افزایش سرمایه سازمان بورس در سال جاری روشن نشده است، طوری که در هفته گذشته چهار شرکت بورسی و فرابورسی گزارش‌های افزایش سرمایه به مبلغ بیش از 500 میلیارد تومان را روی کدال قرار دادند، ولی سازمان بورس مجوزی در این زمینه صادر نکرد.

مروری بر آخرین اطلاعیه‌های افزایش سرمایه

در هفته گذشته شش آگهی ثبت افزایش سرمایه روی کدال قرار گرفت؛ افزایش سرمایه حدود 558 درصدی «بانک پارسیان» (وپارس) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها روز چهارشنبه ثبت شد و اگر سهام جایزه سهامداران در سرویس‌دهنده‌های اطلاعاتی شرکت سپرده‌گذاری به سهام قابل معامله تبدیل شود، نماد آن به‌زودی بازگشایی خواهد شد.

هلدینگ «مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» (میدکو) هم خبر از ثبت افزایش سرمایه 650 میلیارد تومانی خود که حدود 22 درصد سرمایه قبلی‌اش بود، در روز چهارشنبه داد. با این حساب میدکو با سرمایه جدید 3 هزار و 550 میلیارد تومانی آماده برگزاری مجمع سالانه خواهد شد. مجمع سالانه میدکو معمولا با شرکت تعداد زیادی از سهامداران و در روزهای ابتدایی اردیبهشت برگزار می‌شد که امسال احتمال می‌رود با توجه به شرایط موجود، دیرتر از سال‌های قبل تشکیل شود.

مجوز تاخیر سه ماهه مجامع بورسی

اخیرا هم مجوزی برای برگزاری مجامع سالانه شرکت‌های بورسی با سه ماه تاخیر صادر شد که گرچه شاید به کار میدکو نیاید اما کمک خوبی برای شرکت‌هایی است که مجمع خود را به آخرین ماه یعنی تیرماه موکول می‌کنند.

شرکت «شیر پاستوریزه پگاه اصفهان» (غشصفا) توانست طی مدت 11 روز سرمایه جدید خود پس از افزایش سرمایه حدود 269 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به ثبت برساند. «کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت» (زکشت) در اوایل اسفند سال قبل در مجمع فوق‌العاده خود در اصفهان 10 میلیارد تومان از سود انباشته خود را به سرمایه 20 میلیارد تومانی‌اش افزود. شنبه هفته گذشته نیز سرمایه جدید 30 میلیارد تومانی زکشت به ثبت رسید و از روز سه‌شنبه به پرتفوی سهامداران اضافه شد.

زکشت تا پایان اسفندماه بیش از 65 میلیارد تومان فروش داشته و هم‌اینک ارزش بازاری بالای هزار میلیارد تومان دارد. شرکت بازارپایه‌ای «پشم‌بافی توس» (نتوس) افزایش سرمایه بیش از 841 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به ثبت رساند تا سرمایه کمتر از 3 میلیارد تومانی‌اش به بیش از 27 میلیارد تومان برسد.

با توجه به افزایش بیش از 8 برابری سرمایه، پس از قابل معامله شدن سهام جایزه نتوس، نماد بازگشایی خواهد شد.

نوآوری در شفافیت

«تامین ماسه ریخته‌گری» (کماسه) افزایش سرمایه حدود 35 درصدی از محل سود انباشته را سه‌شنبه هفته قبل به ثبت رساند تا با سرمایه جدید 22 میلیارد تومانی به کار خود ادامه دهد. کماسه در سال گذشته شاهد استقبال سهامداران جدید بود که ضمن تغییر ترکیب هیات‌مدیره، افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را هم برای قیمت سهم رقم زد. یکی از پتانسیل‌های سهم انتقال کارخانه از بافت شهری فیروزکوه به خارج شهر است که چند سال است بحث آن وجود دارد.

حتی زمینی هم برای این انتقال در چند کیلومتری خارج شهر در نظر گرفته شده که مدت‌ها معطل زیرساخت‌هایی مثل آب و برق و مانند آن بود. درصورت انجام این انتقال، زمین داخل شهر فیروزکوه آزاد شده و امکان تغییر کاربری آن به مسکونی، ویلایی وجود دارد. کماسه در یک نوآوری جالب توجه، به عنوان کنفرانس خبری مربوط به رشد 50 درصدی قیمت، اقدام به تهیه فیلمی از صحبت‌های مدیرعامل کرد و آن را روی سایت سازمان بورس قرار داد.

در این فیلم اشاره شد که در 9 ماهه منتهی به آذرماه سال گذشته حدود 40 تومان سود به‌دست آمده است. مدیرعامل همچنین به درجریان بودن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اشاره کرد. کماسه تا پایان سال گذشته بیش از 32 میلیارد تومان فروش داشته و در عین حال «آقای بازار»، ارزشی بیش از هزار و 400 میلیارد تومان به آن داده است. در مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه نیز که در اواخر بهمن ماه سال گذشته برگزار شد، مدیریت شرکت از اقدامات خود جهت افزایش سودآوری و ارائه محصولات جدید با ارزش افزوده بیشتر گفت.

«معدنی املاح ایران» (شاملا) اطلاع داد که افراد حقیقی دارنده حق‌تقدم استفاده نشده آماده باشند تا پس از اعلام شرکت، به یکی از شعب بانک ملت مراجعه کرده و مبلغ 5 هزار و 135 تومان برای هر برگه دریافت کنند.

«سبحان دارو» (دسبحان) اطلاعیه مربوط به موافقت سازمان بورس با تمدید 30 روزه مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه را روی کدال قرار داد تا روز سه‌شنبه همین هفته مجمع فوق‌العاده را برگزار کند. شرکت در اطلاعیه‌ای از سهامداران خواسته که در خانه بمانند و مجمع را از طریق سایت ایرانی نمایش فیلم (آپارات) دنبال کنند تا امکان برگزاری موفقیت‌آمیز مجمع فراهم شود. براساس مقررات ستاد ملی کرونا، مجامع بورسی باید با حضور حداکثر 15 نفر برگزار شود. البته سازمان بورس هم در اطلاعیه‌ای مهلت پذیره‌نویسی مجوزهای صادره برای افزایش سرمایه را به‌مدت دو ماه تمدید کرد تا شرکت‌ها از بابت برگزاری همراه با تاخیر مجامع فوق‌العاده دچار مشکل نشوند.شرکت ساختمانی «آس‌پ» مهلت پذیره‌نویسی اولیه افزایش سرمایه حدود 11 درصدی خود معادل 10 میلیارد تومان را برای 17 روز تمدید کرد. معاملات اولیه برگه‌های پذیره‌نویسی «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه» (سرچشمه) و حراج حق‌تقدم «سیمان خوزستان» (سخوز) هفته گذشته به پایان رسید.

artava@chmail.ir