روز گذشته در حالی قیمت نفت خام در بازار جهانی به مسیر نزولی خود ادامه داد و به سطوح بسیار پایینی رسید که شاهد عرضه گسترده سهام پالایشی‌ها هم بودیم به‌طوری که ارزش معاملات این صنعت بورسی به رقم ۱۲۴۸ میلیارد تومان رسید و در جایگاه نخست گروه‌ها با بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار گرفت. البته در سمت مقابل همچنان تقاضا پرقدرت‌تر بود و در نهایت شاهد رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص گروه فرآورده‌های نفتی بودیم. رشد قیمت سهام پالایشی همزمان با افت‌های کم سابقه قیمت نفت در حالی است که پیش‌تر قیمت این دسته از سهام واکنش بالایی به بهای نفت خام نشان می‌داد و اغلب رابطه‌ای مستقیم داشتند. طی روزهای گذشته شاهد عرضه گسترده سهام پالایشی توسط دولت بودیم به‌طوری که شرکت ملی پالایش و پخش از اواسط فروردین‌ماه تا روز دوشنبه بیش از ۴۶۰ میلیون سهم «شبندر» فروخته است. این نماد دیروز هم شاهد معاملات ۵۹۴ میلیارد تومانی بود تا به این ترتیب پرمعامله‌ترین سهم بازار لقب بگیرد. نکته جالب توجه اینکه به‌رغم این همه عرضه، «شبندر» در پایان بازار با صف خرید نسبتا گسترده‌ای همراه بود و نهایتا هم رشد ۳/ ۴ درصدی ارزش بازار را تجربه کرد.

در گروه فلزات اساسی دیروز «فولاد» باز هم صف خرید را تجربه کرد و رشد ۹/ ۴ درصدی ارزش بازار را به ثبت رساند. «فولاد» با این رشد اثرگذاری ۱۷۷۰ واحدی بر شاخص کل داشت و بعد از «فارس» که حامی ۲۱۷۲ واحد از رشد شاخص کل بود، در جایگاه دومین نماد با بیشترین اثرگذاری بر دماسنج اصلی بورس قرار گرفت. نکته جالب‌توجه اینکه نماد فولاد مبارکه اصفهان در اتفاقی کم‌سابقه به علت تغییرات قیمتی ۵۰ درصدی متوقف شد تا کنفرانس خبری برگزار کند. از دیگر نمادهایی که روز گذشته اثر بالایی در رشد شاخص کل داشتند می‌توان به «وبملت»، «کچاد»، «شپدیس»، «وصندوق» و «فملی» اشاره کرد. در حالی‌که بازار سهام روزهای خوب خود را پشت‌سرمی‌گذارد سهامداران خودروسازان بزرگ مانند ایران‌خودرو و سایپا از رشدهای بی‌امان شاخص سهام جا مانده‌اند. اما آخرین پیگیری «دنیای بورس» از سازمان خصوصی‌سازی از بازگشایی زودهنگام این نمادها خبر می‌دهد. در این میان اگر در ماه‌های گذشته سهامدار «فملی» و «فولاد» یا «شبریز» بوده باشید، در شرایط کنونی در انتظار اضافه شدن سهام موسوم به جایزه به پرتفوی خود هستید. ابوالقاسم شمسی جامخانه، معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «دنیای بورس» با اشاره به اینکه طبق قانون، اصلاح ماده ۵ اساسنامه شرکت‌های سهامی عام از اختیارات هیات واگذاری است، گفت: در این راستا روز دوشنبه جلسه هیات واگذاری تشکیل شد و با افزایش سرمایه شرکت‌های سایپا، ایران‌خودرو، فولاد مبارکه، ملی مس ایران و پالایش نفت تبریز موافقت کرد. به این ترتیب نامه‌ای از سوی هیات واگذاری به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال شد. برای کسب اطلاع بیشتر در این خصوص می‌توانید به وب‌سایت «دنیای بورس» مراجعه کنید.

دیروز نماد تازه وارد «شصدف» طی اطلاعیه‌ای خبر از افزایش ۲۵۰ درصدی سرمایه داد. دوده صنعتی فام اعلام کرد که این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور بهبود سرمایه در گردش و تقویت جریانات نقدی و بهبود جریان سودآوری شرکت خواهد بود. «ختوقا» نیز از صدور مجوز افزایش سرمایه ۴۶۴ درصدی خبر داد. این افزایش سرمایه که از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها است به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت انجام می‌شود و سرمایه شرکت قطعات اتومبیل ایران را از ۱۱۰ میلیارد تومان به بیش از ۶۲۰ میلیارد تومان می‌رساند. این نماد از نیمه دوم اسفند ماه تاکنون بازدهی حدودا ۹۰ درصدی برای سهامداران خود داشته است.

دیروز همچنین حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عنوان کرد: در پی شکایت برخی مشتریان و متقاضیان بورسی برای دریافت کد سامانه سجام، بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم برخی دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک، هزینه اضافی از مشتریان دریافت کرده‌اند که ما با متخلفان برخورد می‌کنیم یا آن دفاتر متخلف پیشخوان را از ارائه خدمات سجام، محروم می‌کنیم  یا اینکه اگر اقدام غیرقانونی باشد آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم. وی تاکید کرد: گزارش‌هایی از مردم دریافت کردیم که برخی از این گزارش‌ها واقعیت داشته و به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک اعلام کرده‌ایم وجه اضافه از مردم را باید برگردانند وگرنه به مراجع قضایی شکایت می‌کنیم.