در همین راستا می‌توان خاطر‌نشان کرد که در حالی بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به رقم بی‌سابقه ۶۰ درصدی رسیده است که شاخص هموزن طی همین مدت ۵۳ درصد به ارتفاع خود افزوده است. در همین حال بازدهی از ابتدای سال شاخص کل فرابورس هم با رشد ۷/ ۱ درصدی این نماگر در روز گذشته به ۴۸ درصد رسیده است. دیروز صنعت محصولات شیمیایی با ۱۵۲۴ میلیارد تومان معامله که معادل بیش از ۱۶ درصد از ارزش معاملات خرد بورس تهران بود، باز هم در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت.

این اقبال به نمادهای گروه پتروشیمی منجر به رشد ۶/ ۳درصدی متوسط قیمت آنها شد. به این ترتیب بازدهی پرمعامله ترین صنعت این روزهای بورس تهران از ابتدای سال به حدود ۶۳ درصد رسید. «فارس»، بزرگ‌ترین نماد بازار سهام، دیروز هم با صف خرید همراه شد و در نهایت رشد ۱/ ۴ درصدی ارزش بازار را به دست آورد تا به رشد عجیب بیش از ۸۰ درصدی از ابتدای سال دست یابد.  این نماد به واسطه رشدی که تجربه کرد دیروز هم حامی اصلی شاخص کل بورس تهران بود و اثرگذاری ۲ هزار و ۲۰۹ واحدی در رشد این نماگر داشت. نکته جالب توجه معاملات «فارس» عرضه  سهام توسط دولت از ابتدای هفته جاری است. شرکت ملی صنایع پتروشیمی طی دو جلسه ابتدایی هفته جاری ۲۱ میلیون سهم «فارس» را در سقف قیمتی روزانه عرضه کرده است.

دیروز دومین صنعت پرمعامله بورس تهران باز هم فرآورده‌های نفتی بود. این گروه به واسطه بیش از ۸۱۰ میلیارد تومان معامله شاهد رشد ۲/ ۴ درصدی شاخص صنعت بود. از هشت نماد فعال این صنعت در معاملات روز گذشته ۶ نماد با صف خرید همراه بودند و در سمت مقابل دو نماد (ونفت و شنفت) با صف فروش مواجه شدند.

به واسطه بازگشایی «خگستر» دیروز برای دومین جلسه معاملاتی پیاپی شاهد قرار گرفتن صنعت خودرو در جایگاه سوم برترین صنایع بودیم. در حالی ارزش معاملات صنعت خودرو طی روز گذشته به ۸۰۴ میلیارد تومان رسید که ۵۵ درصد از این مقدار (معادل ۴۳۹ میلیارد تومان) از این مقدار سهم معاملات سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بود. چنین ارزش معاملاتی در «خگستر» در حالی بود که در پایان بازار هم این نماد با صف خرید سنگینی با ارزش حدود ۹۳ میلیارد تومانی همراه بود.

در گروه فلزات اساسی و در غیاب «فملی» به علت تغییرات قیمتی بیش از ۵۰ درصدی، شاهد رشد ۷/ ۲ درصدی شاخص این صنعت بودیم. در این گروه «فولاد» با رشد ۵ درصدی ارزش بازار همراه شد و ضمن اثرگذاری ۲ هزار و ۳۳ واحدی بر شاخص کل دومین حامی این نماگر نام گرفت. فولاد مبارکه اصفهان دیروز افزایش سرمایه ۶۱ درصدی خود را ثبت کرد. به این ترتیب سهامداران به زودی شاهد قرار گرفتن سهام جایزه خود در پرتفویشان خواهند بود.

در گروه فلزات اساسی ذوب آهن که دیروز با رشد ۹/ ۴ درصدی قیمت و صف خرید بیش از ۹۱ میلیون سهمی همراه شده بود، عملکرد نخستین ماه از سال مالی جاری را منتشر کرد. براین اساس، «ذوب» در این مدت از فروش تیرآهن، میلگرد، کلاف، ریل، شمش کالایی، فرآورده‌های جانبی و سایر محصولات حدود ۷۱۵ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه قبل با رشد ۳۴ درصدی همراه شده است. میزان تولید چدن مذاب کوره بلندها طی فروردین حدود ۱۷۷ هزار تن بوده که البته از ماه‌های قبل کمتر است. این شرکت در اسفند ۱۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته و تیر آهن و شمش را به نرخ حدود ۹/ ۴ میلیون تومان فروخته بود. در فروردین نرخ تیر آهن و شمش به ترتیب حدود ۵ و ۶/ ۴ میلیون تومان در هر تن بوده است.

«فنوال» دیروز خبر از آتش‌سوزی در این شرکت و آسیب دیدن یک دستگاه نورد داد. طبق اطلاعیه شرکت نورد آلومینیوم آسیب دیدن این دستگاه منجر به توقف دیگر دستگاه‌های تولیدی شرکت شده و در حال حاضر کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت وارد شده از این آتش‌سوزی هستند.

به گفته «فنوال» تمام دستگاه‌های این شرکت تحت پوشش کامل بیمه هستند و خسارات وارده توسط شرکت بیمه جبران می‌شود.

شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران که با سرمایه ۳۲۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس حاضر است، گزارش عملکرد نخستین ماه سال مالی جاری را منتشر کرد. براین اساس، «مادیرا» در دوره یک ماهه از فروش محصولات نمایشی، لوازم خانگی، خدمات پس از فروش و سایر محصولات ۳/ ۲۱ میلیارد تومان درآمد داشته است. بیشترین و کمترین درآمد شرکت در این مدت از فروش محصولات لوازم خانگی و سایر محصولات بوده که بالغ بر ۳/ ۱۲ میلیارد تومان و ۸/ ۱۸ میلیون تومان حاصل شده است. مادیران درباره اطلاعات دوره یک ماهه توضیح داد: این شرکت از ابتدای سال مالی ۹۹ تا ۲۲ فروردین به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستور ستاد مقابله با کرونا تعطیل بوده و مبلغ فروش مندرج در جدول از ۲۳ فروردین محقق شده است.

«ومعادن»، «تیپیکو»، «شستا»، «وبملت» و «وپاسار» دیگر نمادهایی بودند که روز گذشته نقش مهمی در رشد شاخص کل بورس تهران داشتند. در فرابورس هم «میدکو»، نمادهای تازه وارد «صبا» و «شگویا» و همچنین نمادهای «ذوب»، «هرمز» و «زاگرس» از جمله شرکت‌هایی بودند که با اثرگذاری بیشتر از ۱۳ واحد نقش مهمی در رشد ۱۶۷ واحدی شاخص کل فرابورس داشتند.