10-01

در هفته گذشته سازمان بورس 6 مجوز افزایش سرمایه برای 3 شرکت بورسی و 3 شرکت از بازارپایه فرابورس صادر کرد. «گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» (وتوصا) می‌تواند سرمایه 265 میلیارد تومانی خود را از محل «سود انباشته» و «اندوخته» به 400 میلیارد تومان برساند که اندکی بیش از 50 درصد است. وتوصا یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های بازار سرمایه است که چندسال پیش در روندی موفق، به بخش خصوصی واگذار شد. مدیران شرکت در چند سال اخیر به‌دلیل تعداد زیاد سهامداران و عده‌ای که حتی نشانی از آنها در دست نیست، افزایش سرمایه‌ها را همیشه به‌صورت سهام جایزه در نظر گرفته‌اند تا هم حقی از کسی ضایع نشود و هم شرکت را درگیر هزینه‌های صدور و ارسال برگه‌های حق‌تقدم و اتلاف وقت نکند. «فرآورده‌های نسوز ایران» (کفرا) شرکت بورسی دیگری بود که مجوز افزایش سرمایه حدود 114 درصدی از دو محل «مطالبات و آورده نقدی» حدود 59 درصد و «سودانباشته» حدود 55 درصد را دریافت کرد. منابع این افزایش سرمایه قرار است صرف پروژه تولید مواد اولیه برای محصولات شرکت شود که درصد بالایی از بهای تمام شده را به خود اختصاص می‌دهد. این مواد اولیه در حال حاضر به‌دلیل تحریم، به‌صورت انحصاری از چین تامین می‌شود که ظاهرا فروشندگان چینی در مواردی با سوءاستفاده از این وضعیت، باعث گله‌مندی شرکت‌های این صنعت شده است. البته اجرای این پروژه در مجمع سالانه دو سال پیش شرکت هم مطرح بود که به‌نظر می‌رسد موانعی اجازه نداد که این طرح زودتر به سرانجام برسد. با این وجود مدیران کفرا برآورد کرده‌اند که در نیمه اول سال آینده بهره‌برداری آزمایشی از این طرح آغاز شود. «گروه صنایع پمپ‌سازی ایران» (تپمپی) که از شرکت‌های وابسته به گروه مالی «بانک سامان» (سامان) است با مجوزی که از سازمان بورس گرفت سرمایه 47 میلیارد تومانی خود را به 63 میلیارد تومان یعنی حدود 34 درصد از محل سود انباشته خواهد رساند. سهامداران عمده تپمپی سالهاست رویکرد تقسیم بخشی از سود در مجمع سالانه و انباشته کردن بخش بیشتری از آن برای تبدیل به سرمایه را برگزیده‌اند. منابع این افزایش سرمایه صرف جبران مشارکت در افزایش سرمایه یکی از زیرمجموعه‌های تپمپی خواهد شد. «سرمایه‌گذاری ساختمان نوین» (وثنو) نیز قصد دارد سرمایه 30 میلیارد تومانی فعلی‌اش را با صددرصد افزایش از محل سود انباشته به 60 میلیارد تومان برساند. وثنو از زمان شروع معاملاتش در فرابورس در سال 1392 سرمایه خود را تغییر نداده بود، اما طی دوسال اخیر با رشد قیمت مناسب در سهم‌های پرتفویش توانست هم به سود مناسبی دست یابد و هم اقداماتی را برای تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری‌هایش انجام دهد. وثنو زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه را برای هفته آینده تعیین کرد. «سرمایه‌گذاری کوه نور» (ثنور) مجوز افزایش سرمایه حدود 38 درصدی از مطالبات و آورده نقدی را دریافت کرد تا یکی از پروژه‌های مسکونی- ‌تجاری خود را در اطراف شهر مشهد اجرا کند. ثنور از شرکت‌های ساختمانی است که عمدتا در پروژه‌های ساختمانی سرمایه‌گذاری کرده است و اخیرا بخشی از سبدش را به زمینه گردشگری اختصاص داده است. سرمایه فعلی ثنور بیش از 86 میلیارد تومان است که پس از افزایش مزبور به بیش از 120 میلیارد تومان خواهد رسید.

سازمان بورس به مجمع فوق‌العاده ثنور که هفته آینده در مشهد برگزار می‌شود، مجوز داد مرحله دوم افزایش سرمایه به بیش از 157 میلیارد تومان را به هیات‌مدیره تفویض کند. شرکت بازارپایه‌ای دیگری از خطه خراسان یعنی «کشت و صنعت جوین» (جوین) نیز مجوز افزایش سرمایه 200 درصدی از سود انباشته را دریافت کرد تا سرمایه بیش از 42 میلیارد تومانی‌اش را به بیش از 126 میلیارد تومان برساند و ضمن اصلاح ساختار مالی، از خروج وجه نقد جلوگیری کند.  

در هفته گذشته 4 شرکت، آگهی ثبت افزایش سرمایه خود را روی کدال قرار دادند. یکی از افزایش سرمایه‌هایی که مدتی نسبتا طولانی سهامداران را منتظر ثبت خود قرار داد، مربوط به «فولاد مبارکه اصفهان» (فولاد) بود و دوشنبه هفته قبل به ثبت رسید. افزایش سرمایه، اندکی بیش از 60 درصد از محل سود انباشته بود که 80 روز پیش از ثبت، در مجمع فوق‌العاده تصویب شد و دیروز (شنبه) به پرتفوی سهامداران اضافه و همان‌روز قابل معامله شد. شنبه هفته قبل نیز پاسخ کارشناسان فولاد به 66 پرسش تحلیلگران در کدال منتشر شد که رکورد جالبی از نظر تعداد سوالات بود. این پرسش و پاسخ طی آنچه کنفرانس خبری نامیده می‌شود و پس از رشد قیمت 50 درصدی سهام برگزار می‌شود، از طریق یکی از سامانه‌های بورسی و به‌صورت مکتوب صورت می‌گیرد. یک شرکت بزرگ بورسی دیگر هم هفته گذشته خبر از ثبت افزایش سرمایه حدود 57 درصدی خود از محل سود انباشته داد؛ «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» (فارس) که پیش از این مدتی شانه به شانه فولاد از نظر ارزش بازار حرکت می‌کرد و اینک با تفاوت 20 درصدی آن را پشت سر گذاشته است. فارس دیروز به‌خاطر رشد قیمتی 50 درصد متوقف شد. شرکت فرابورسی «لیزینگ ایران و شرق» (ولشرق) هم خبر داد سرمایه جدید 60 میلیارد تومانی خود را پس از افزایش سرمایه 100 درصدی از مطالبات و آورده نقدی به ثبت رسانده است. ولشرق فروردین سال گذشته این افزایش سرمایه را در مجمع فوق‌العاده به تصویب رسانده بود.

«معدنی املاح ایران» (شاملا) حدود 7 ماه پس از تصویب در مجمع فوق‌العاده، افزایش سرمایه 100 درصدی خود از دو محل سودانباشته (حدود 71 درصد) و مطالبات و آورده نقدی (کمتر از 29 درصد) را به ثبت رساند که بازه نسبتا مناسبی است. آنچه در این افزایش سرمایه جلب توجه می‌کرد درصد پایین بخش مطالبات و آورده نقدی بود که برخی از سهامداران معتقدند با تقسیم سود کمتر در مجمع سالانه، می‌شد تمام آن را از محل سود انباشته انجام داد تا نیازی به تشریفات وقت‌گیر صدور برگه حق‌تقدم و پذیره‌نویسی نباشد. این ایراد وقتی بیشتر نمایان می‌شود که بدانیم شاملا سود تمام سهامداران و حتی سهامداران عمده را به موقع پرداخت می‌کند و مطالباتی به آنها ندارد که بخواهد آنها را تبدیل به سرمایه کند. اما اگر از نظر سابقه تاریخی نگاه کنیم، شاید متوجه علت این موضوع شویم. سهامدار عمده شاملا که از زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی است، جهت کمک به سازمان تامین اجتماعی برای ایفای تعهدات خود به بیمه‌شدگان، ناچار به تقسیم سود حداکثری در تمام مجامع چند سال اخیر بوده است و شاید مدیران شاملا به همین دلیل نتوانسته‌اند به‌طور کامل روی سود انباشته حساب باز کنند. البته باید در نظر گرفت زمان تدوین گزارش افزایش سرمایه در پاییز 1397 بوده است و ممکن است در آن موقع پیش‌بینی دقیقی از رشد سود شرکت در ماه‌های آتی وجود نداشته است تا وزن بیشتری به سود انباشته بدهند. پیش از این گفته شد که شاملا برای احداث طرح تولیدی جدید در مجتمع گرمسار این افزایش سرمایه را پیشنهاد کرده و البته معطل اتمام فرآیند آن نمانده، چون قرار بود با استفاده از مبلغی چند برابر مبلغ این افزایش سرمایه، از محل «تسهیلات بانکی» و «منابع داخلی» طرح را شروع کرده و در سال 1400 به بهره‌برداری برساند. در پایان فروردین امسال هم گزارشی از پیشرفت پروژه در کدال منتشر شد که نشان می‌دهد تا پایان سال قبل پروژه 15 درصد پیشرفت داشته و برآورد مدیریت اتمام آن تا پایان امسال است. در یک‌سال اخیر و با تغییر مدیریت «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» (شستا) اصلاح ساختار مالی شرکت‌های زیرمجموعه بسیار بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفته است. صورت‌های مالی حسابرسی نشده سالانه شاملا، منتهی به پایان اسفند منتشر شده و حاکی از افزایش 82 درصدی در سود خالص نسبت به سال گذشته است.

«سیمان خوزستان» (سخوز) اطلاع داد 9039 ریال برای هر حق‌تقدم استفاده نشده به‌دست آورده است که به حساب دارندگان آن واریز خواهد کرد.

معاملات اولیه برگه‌های حق‌تقدم «البرز دارو» (دالبر) و «نفت پارس» (شنفت) به پایان رسید. حراج بیش از 3 میلیون حق‌تقدم استفاده نشده «سیمان بهبهان» (سبهان) هفته گذشته شروع شد و دیروز به اتمام رسید. به‌دلیل تاخیر در فرآیند افزایش سرمایه این شرکت، مجمع سالانه آن لغو و به بعد از ثبت سرمایه جدید موکول شد. در روزهای هفته گذشته که خریداران دست‌به‌نقد سراسیمه به‌دنبال یافتن نمادی بودند که صف خرید نباشد، شاهد چند نماد حق‌تقدم بودیم که بالاتر از قیمت خود سهم معامله شدند.

artava@chmail.ir