در واقع استقبال بی‌نظیر مردم، سرمایه‌گذاران در بورس تهران و سهامدار شدن به حدی بالاست که ورود به بورس حرف این روزهای بیشتر مردم است. در این راستا برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما دوشنبه شب گذشته به بررسی این موضوع با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پرداخت.

نیاز به احراز هویت مجدد نیست

سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت در این برنامه گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون فرعی شورای‌عالی بورس، مشمولان سهام عدالتی که دارای شماره حساب شبا هستند، نیاز به احراز هویت مجدد در بازار سرمایه را نخواهند داشت. حسین فهیمی با بیان این مطلب افزود: بر اساس ابلاغیه جدید مقام معظم رهبری به‌زودی شاهد حضور ۴۹ میلیون نفر دیگر از اشخاص حقیقی در باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اظهار کرد: خوشبختانه این شرکت از دو سال قبل زیر‌ساخت‌های لازم را برای این طرح بزرگ آماده کرده است و هم اکنون نگرانی برای ورود مشمولان سهام عدالت به بازار سرمایه وجود ندارد. وی با بیان اینکه کد بورسی برای ۳۶ میلیون مشمول سهام عدالت صادر شده است، گفت: بر اساس آخرین تصمیم کمیسیون فرعی شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار، اگر افراد در نظام بانکی احراز هویت شده باشند، دیگر نیازی به احراز هویت مجدد برای دریافت کد بورسی نخواهند داشت. فهیمی افزود: لذا توصیه ما به افراد این است که با مراجعه به سایت سازمان خصوصی‌سازی و وارد کردن شماره شبا از احراز هویت مجدد برای دریافت کد بورسی معاف شوند. سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت با اشاره به اینکه هرگونه تصمیم درخصوص سهام عدالت بر عهده مشمولان است، تصریح کرد: روش آزادسازی سهام عدالت باید کار براساس توانمندی و دانش و تشخیص آنها انجام شود، اما توصیه ما نگهداری سهام عدالت و نفروختن آن است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش و هدف‌گذاری ما این است که برای تمام مشمولان بدون جابه‌جایی و مراجعه، خدمات لازم فراهم شود. برای افرادی که قصد خرید دارند، طبیعتا مسیر ورود به بازار سرمایه همان سامانه سجام است، اما اگر افرادی قصد فروش یا نگهداری دارند، کار خاصی لازم نیست انجام دهند و تنها باید به سایت خصوصی‌سازی مراجعه و اطلاعات هویتی خود به ویژه تلفن‌همراه متعلق خود را به‌روزرسانی کنند. فهیمی ادامه داد: تا هشتم خرداد ۹۹ به کدهای بورسی، دارایی تخصیص پیدا خواهد کرد و بعد از آن با تمرکز بیشتر به سوی استیفای حقوق مشمولان پیش خواهیم رفت.

سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت عنوان کرد: ورود این مشمولان به بازار سرمایه فرصتی تاریخی است که زیرساخت‌ها، محیط حقوقی و فضای کسب و کار را در کشور متحول خواهد کرد. فهیمی در ادامه با اشاره به تحول در نحوه احراز هویت مشمولان اظهار کرد: احراز هویت غیرحضوری مشمولان سهام عدالت به زودی آغاز می‌شود. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به افزایش مراکز احراز هویت در کشور گفت: هم‌اکنون مراکز احراز هویت به ۲ هزار مرکز ارتقا یافته است و به زودی شعبه‌های بانک‌های ملی و سپه نیز به جمع مراکز احراز هویت افزوده می‌شوند. فهیمی افزود: برای فروش سهام عدالت، خدمات بازار سرمایه را به خانه‌های مردم می‌بریم به‌طوری که کسی که می‌خواهد سهام خود را بفروشد نیاز به مراجعه به جایی نداشته باشد.

وی گفت: سامانه سازمان خصوصی‌سازی تا ۸ خرداد آماده دریافت شماره شبای متقاضیان دریافت کد فعال بورسی است. از این تاریخ به بعد نیز اطلاعیه مرحله دوم برای اینکه سهامداران حجم دارایی‌های خود را ببینند، صادر می‌کنیم.

لزوم نظارت بر قیمت سهام

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این برنامه گفت: باید بر فضای خارج از مجموعه شرکت‌ها و گروه‌هایی که در فضای مجازی فعالند در بحث قیمت سهام نظارت شود. محمدرضا پورابراهیمی افزود: در یک ماه ۸۰ گروه جدید در فضای مجازی درباره بورس ایجاد شده که ۱۶ میلیون پیام درباره بازار سرمایه ارسال کرده است. بخشی از گروه‌ها در فضای مجازی برای دستکاری بازار ایجاد شده‌اند که مدیریت بازار سرمایه باید درباره آنها اقدام کند تا موجب اشکال در قیمت‌گذاری نشوند.

وی افزود: با افزایش حجم بازار و کدهای معاملاتی و نهادهای مالی باید ساز و کارهایی برای جلوگیری از انحصار و تسهیل کارها انجام شود.

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون بهترین زمان برای عرضه سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها است، گفت: عطش خرید سهام در بازار سرمایه وجود دارد و ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید در چند هفته اخیر به سمت این بازار آمده است و دولت باید سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها را در بورس عرضه کند. پورابراهیمی گفت: اگر عرضه سهام دولت در سرفصل‌های بودجه‌های عمومی کشور وجود داشته باشد، دولت می‌تواند آن را در قالب هزینه‌های جاری استفاده کند.

نیاز به دانش برای فعالیت مستقیم

محمودرضا خواجه نصیری از فعالان بازار سرمایه نیز در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آمدن مردم به بازار سرمایه در مقابل سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری کار بسیار مناسبی است، خاطرنشان کرد: فعالیت مستقیم در بازار سرمایه نیاز به دانش، آگاهی و تبحر لازم دارد. وی گفت: آمدن مردم به بازار سرمایه کار بسیار خوبی است، اما چگونگی ورود آنان اهمیت دارد، زیرا بازار سرمایه بسیار تخصصی است و مردم از کارشناسان این بازار استفاده کنند. اگر مردم برای ورود به بازار سرمایه علم و دانش کافی را ندارند، بهتر است از طریق غیرمستقیم و خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند.